یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلسه اخلاق طلاب خوی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم‌خانی کنار گذاشتن غرور را از لوازم طلبگی عنوان کرد و گفت: داشتن تواضع و دوری از کبر و غرور از ضرورت های طلبگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم‌خانی امروز در جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی که در حسینیه این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین لوازم طلبگی درمان خواهش های نفسانی و رذائل اخلاقی است و این بیماری خطرناک و مضر می تواند کل زندگی انسان را به نابودی بکشاند.

وی ادامه داد: دومین لوازم طلبگی خودسازی و تربیت نفس است و در روایاتی بیان شده کسی که نفس خود را اصلاح و تربیت نکند به کمال نرسیده است و انسانیت او ناقص است و انسان ناقص مورد ذم ائمه معصومین واقع شده است.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: ائمه معصومین از ما خواسته اند قلب خود را احیا کنید. قلب که معنای روح و عقل و ادراک است تا زنده نشود هیچ قدمی به سوی تکامل و تعالی برداشته نخواهد شد و سیر الی الله در همان جا متوقف می گردد. آنچه مایه حیات قلب است موعظه ها و اندرزهایی است که از سوی خداوند در قرآن و پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) و امام معصوم(علیه السلام) در روایاتشان و همچنین از سوی حوادث روزگار و تاریخ بشر بیان می شود.

وی افزود: امام علی علیه السلام در نهج البلاغه از جمله سفارش هایشان به فرزند خود این بخش است " أَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ وَ قَوِّهِ بِالْیَقِینِ وَ نَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ دل خویش به موعظه زنده دار و به پرهیزگاری و پارسایی بمیران و به یقین نیرومند گردان و به حکمت روشن ساز" و این بخش از نامه حضرت ضرورت زهد و تقوا و شنیدن موعظه برای احیای خصوصیات انسانی و الهی در وجود بشر را می رساند.

حجت الاسلام قاسم‌خانی کنار گذاشتن غرور را از دیگر نیازها و لوازم طلبگی عنوان کرد و گفت: داشتن تواضع و دوری از کبر و غرور از لوازم طلبگی است و کسی که برای خود جایگاه و مقام دنیایی قائل نشود، با حرف و کلام دیگران هم نمی رنجد و اگر دارای کبر و غرور نباشد دیگران را هم به زحمت نمی اندازد و نمی رنجاند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha