سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حصيلة مجازر الاحتلال الوحشية في غزة

حوزه/ ایران بایستی در این فرصت طلایی پیش‌آمده و از سردرگمی رژیم صهیونیستی با دیپلماسی فعال و یارگیری بهره‌برداری حداکثری کرده و تاحدامکان امتیازگیری نماید. مجلس شورای اسلامی جلسه فوق‌العاده تشکیل داده و با رایزنی­­های بین المجلسین در کشورهای هم­سو و منطقه ­ای و دیپلماسی قدرتمند جمهوری اسلامی، از فرصت طلایی پیش ­آمده، بهره­‌برداری حداکثری را داشته باشد. دولت جمهوری اسلامی بایستی با برگزاری نشست باقید فوریت با سران کشورهای همسو در راستای حمایت از جبهه مقاومت در فلسطین و بررسی خطرات احتمالی و روند پیش روی طوفان الاقصی دیپلماسی فعالی را در این فرصت طلایی پیش آمده در پیش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، انسانها از ابتدای خلقت با معمای امنیت رو به رو بوده اند زیرا عوامل محیطی، مهمترین خطر نسبت به حیاتی ترین ارزش بشر، یعنی زندگی به شمار می آمد، خطرهایی که بسیاری از آنها از سوی نیروهای طبیعی بود. به این سبب، امنیت معمای آشنای زندگی بشر شمرده می شود؛ ولی امنیت مانند سایر ارزشها و مفاهیم اجتماعی بستگی به شرایط و واقعیت های موجود دارد و به این سبب و نیز به دلیل کارکرد نیروهای ثروت و اثرگذاری آنها بر محیط اجتماعی، مفهومی پویا بشمار میرود(۱).

امنیت دغدغه همه بخشها و تخصص های مرتبط با انسان بوده، هست و خواهد بود؛ امنیت همان دغدغه تاریخ مندتر از جامعه ای بوده که بشر در آرزوی نیل به قدرت توأمان با امنیت بدان سامان داد(۲). وجود «وضع طبیعی» توماس هابز در عصر ماقبل اجتماع، تداعی گر ظرفیت های آدمی در بروز واکنش های ساختارزا در امتداد دغدغه های امنیتی بوده است(۳).

در مجموع واقعیت های موجود در عرصه روابط بین الملل بیانگر آن است که درک و شناخت کشمکشها و امنیت منطقه ای در دوره پس از جنگ سرد، مستلزم ابزارهای مفهومی و روش شناختی ویژه، ورای مفاهیم و روش های سنتی عصر نظام دو قطبی است(۴).

با این مقدمه به بحث امنیت ملی می پردازیم، اهمیت امنیت ملی به حدی است که برخی آن را را پیش شرط تأمین سایر اهداف ملی میدانند(۵). عده ای نیز مطرح می سازند که ملاحظات امنیتی گاه به رژیم های سیاسی حاکم بر کشورها اجازه می دهد دست به اقداماتی بزنند که حداقل در جوامع دموکراتیک برای تأمین سایر اهداف قابل قبول نیست.

احساس وجود یا فقدان امنیت و نیز کمّ و کیف آن بستگی به دید و نظر مردم و رهبران کشور دارد و بر این اساس، چنین احساسی یک امر ذهنی و روانی است که ممکن است در شرایط گوناگون و نسبت به جوامع و تهدیدات گوناگون، متغیر باشد. ذهنی و روانی بودن امنیت یک کشور به اعتماد مردم آن به قدرت خودی و دشمن و توانایی بکارگیری توان خودی برای رسیدن به وضع مطلوب ارتباط دارد(۶).

تهدیدهای امنیت ملی

تهدید نسبت به امنیت ملی عبارت از یک عمل یا یک سلسله حوادث است که در طی زمان کم یا بیش کوتاه، کیفیت زندگی ساکنان یک کشور را شدیدا تهدید میکند یا دامنه اختیار یک حکومت یا کشور یا واحدهای خصوصی متعلق به یک کشور را در انتخاب سیاست مقتضی به شدت به مخاطره میاندازد.

با توجه به عوامل مؤثر در امنیت ملی یعنی سرزمین، جمعیت و نظام سیاسی برخی نویسندگان مؤلفه های امنیت ملی را به شرح ذیل احصا کرده اند:

حفظ جان مردم

حفظ تمامیت ارضی

حفظ سیستم اقتصادی و سیاسی (اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی)

حفظ استقلال و حاکمیت کشور

همچنین تهدیدهای امنیت ملی را میتوان به داخلی و خارجی تقسیم کرده و برای تهدیدهای داخلی بیست قلمرو و برای تهدیدهای خارجی دوازده مصداق ذکر نمود.

به طور مثال از تحریکات استقلال طلبانه قومی و ادعاهای مرزی، آشوبها و اقدام های براندازانه علیه حکومت، بحران هویت و شیوع برخی جرایم مانند قاچاق گسترده مواد مخدر، می توان به ترتیب به عنوان تهدیدهای علیه تمامیت ارضی، نظام سیاسی و جامعه نام برد. برخی از نظریه پردازان علوم سیاسی نیز با تقسیم تهدیدهای امنیت ملی به داخلی و خارجی، از تهاجم نظامی، مداخله نظامی برای کمک به شورشیان و مخالفان داخلی، توطئه یا دسیسه برای نفوذ و تدارک کودتا، براندازی با حمایت از افراد و گروه های ناراضی علیه حکومت مستقر، عملیات پنهان سیاسی (تطمیع دولت مردان، فعالیت تبلیغی مخفی و ترور رهبران کشور) و تبلیغات خارجی علیه حکومت، به عنوان تهدیدهای خارجی علیه امنیت ملی نام برده و استفاده از جنگ چریکی، تهدیدهای اقتصادی، اجتماعی و درگیریهای قومی را به عنوان تهدیدهای داخلی علیه امنیت ملی ذکر کرده اند(۷).

در مقام نتیجه گیری باید گفت: تهدیدهای امنیت ملی به تهدیدهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و محیط زیست قابل تقسیم است که جوهره همه آن ها صیانت از کشور در قبال خطرات و تهدیدهای اساسی نسبت به سرزمین، جمعیت و نظام سیاسی است.

شرح بحث

عملیات طوفان الاقصی حرکت خودجوش گروه‌های مقاومت و ملت مظلوم فلسطین در دفاع از حقوق مسلم و انکار ناپذیر خود و واکنش طبیعی آنان نسبت به سیاست‌های جنگ افروزانه صهیونیست‌ها است. امروز ما شاهد یک عملیات پیچیده امنیتی ،اطلاعاتی و نظامی مقاومت فلسطین در شهرکهای صهیونیستی بودیم این عملیات فلسطینیها که «طوفان الاقصی» نامگذاری گردیده، یک شوک بزرگ به دستگاه های امنیتی و نظامی رژیم اسراییل وارد کرد. صهیونیستها هرگز مانند طوفان الاقصی و در چنین مقیاس بزرگی، غافلگیر نشده بودند. ناگهان رزمندگان مقاومت فلسطین را از چند جهت در داخل شهرها و شهرکهای اشغالی، بالای سر خود ببینند؛ صرف نظر از خسارات تاریخی وارد شده به رژیم صهیونیستی، این عملیات چتر امنیتی موساد که در دنیا برتری خود ساخته ای برای آن ایجاد کردند را به چالش کشید

حمله غافلگیرانه زمینی و هوایی گروه حماس به شهرک های اطراف نوار غزه و همزمان حملات موشکی گسترده از سوی نوار غزه به شهرک های اسراییلی و شهرهای تل آویو و عسقلان و ... در سالگرد جنگ سال ۱۹۷۳ بین اسراییل و کشورهای سوریه و مصر ضربه ای سهمگین به رژیم تل آویو و دولت بنیامین نتانیاهو وارد کرده است.

عوامل زیادی در شکل گیری عملیات طوفان الاقصی وجود دارد که از جمله حملات مکرر صهیونیست‌های افراطی به مسجد الاقصی و مردم فلسطین، حمله پهپادهای اسرائیلی به دانشکده نظامی شهر حمص سوریه و اقدامات تهاجمی کابینه بنیامین نتانیاهو بخشی از دلایل شکل گیری عملیات طوفان الاقصی است. لذا «اقدام ذاتی ملت فلسطین در دفاع از سرزمین و مقدسات خویش در مقابل اشغال، تجاوز رژیم صهیونیستی، بر اساس کلیه موازین شناخته شده بین‌المللی و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل حقی طبیعی و مشروع است»(۸).

درصد قدرت ارتش و سرویس های جاسوسی رژیم صهیونیستی، در غافلگیر کردن حریفان و ضربت رعد آسا به آنها بود. چه در جنگ با کشورهای عربی و چه حملات تروریستی به غزه یا برخی مناطق کرانه باختری در گذشته؛ این بار اما ورق برگشته و نوید آغاز دوران جدید را میدهد.

رژیم غاصب صهیونیستی قبلاً دیوار سیمانی در زیرزمین مرز غزه ساخته بود با این تصور که نیروهای فلسطینی به وسیله تونل از مرز عبور خواهند کرد. این در حالی است که حمله از روی زمین و آسمان انجام شد. نیروهای فلسطینی به تعدادی از شهرکها در منطقه معروف به «غلاف غزه» (اطراف غزه) رسیدند. این منطقه شامل ۴۰ کیلومتر در عمق خاک اسرائیل است.

در این منطقه دهها شهرک وجود دارد و بیش از ۵۰ هزار شهرک نشین زندگی میکند. نیروهای فلسطینی به شهرک ها رسیدند. تعدادی از شهرک نشینان و نظامیان اسرائیلی را بازداشت کردند و به همراه خود به غزه بازگرداندند. در برخی دیگر، نیروهای فلسطینی در شهرک ها و پایگاه های نظامی آنها درگیر شدند. همزمان شاهد فرار گسترده شهرک نشینان اسرائیلی به سمت عمق اسرائیل بودیم.

دورانی که سران ارتش و سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل، غافلگیر شده و در حالی که مدتی کوتا از طوفان الاقصی میگذرد، هنوز نتوانسته اند خود را پیدا کنند و اتباع خود را از بُهت زدگی بیرون بکشند. آنها حتی نمی دانند برنامه دیگر محورهای جبهه مقاومت چیست و از کدام جبهه بعدی آغاز میشود. فراموش نکنیم، مسئولیت شکاف امنیتی در فلسطین اشغالی که با عملیات طوفان الاقصی ایجاد شد موساد است و آنها برتری خود را از دست دادهاند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی مدعی شد که عملیات امروز جنبش حماس به مناطقی در جنوب فلسطین اشغالی، با حمایت و هدایت جمهوری اسلامی ایران بودهاست. لذا احتمال آغاز جنگ رسانهای و حتی حملات احتمالی تلافی جویانه علیه منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و یا ایجاد ناامنی و بحرانهای امنیتی در داخل مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران بعید به نظر نمیرسد.

این عملیات پیچیده، نه در طول چند هفته، بلکه ظرف یکی دو ساعت اتفاق افتاده است. اسراییل در روزی که فکر نمیکرد و به شیوهای که گمان نمیبرد از سمت نوار غزه مورد حمله گسترده قرار گرفت و تلفات بیسابقهای داد و دهها اسیر و صدها زخمی و دهها کشته که سیاهه تلفات هنوز به طور کامل معلوم نشده است. این شکست تحقیر آمیز، روحیه صهیونیستها را نابود میکند؛ آنها در تاریخ خوانده بودند که یهود بنی نظیر پس از خیانت به پیامبر اسلام صلیالله-علیهوآله، چگونه مرگ و نابودی را جلو چشم دیدند. اما حالا نوبت خود شان است تا غافلگیری را تجربه کنند: "ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدِیهِمْ وَأَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ... (۹)

بی تردید «طوفان الاقصی» موقعیت داخلی نتانیاهو را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد؛ چون از نظر بسیاری از اسراییلیها و به ویژه اپوزیسیون اسراییل، این تندرویهای کابینه افراطی نتانیاهوست که باعث شد در نهایت نقطه جوش تحمل فلسطینیها به سرآمده و آنها را به انجام چنین عملیاتی که آبروی تاریخ نظامی اسراییل را به یکجا بر باد داد، واداشته است. مسأله بعدی ورود به یک معادله جدیدی از تقابلها و درگیریها برای پایان اشغالگری اسرائیل است، این عملیات سیگنالی برای روزها و ماههای آینده منطقه است که قرار است با توافق اسراییل و عربستان، صلح ابراهیم را تکمیل کنند و طبیعتاً معادلات برای مهار اسرائیل به نقاط حساس خود خواهد رسید.

پیش‌بینی تأثیر طوفان الاقصی بر آینده روابط امریکا،عربستان و رژیم صهیونیستی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای بیان میدارند که نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولتهایی که قمار عادّی‌سازی [روابط] با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق و شیوه‌ی کار قرار میدهند، دارند اشتباه میکنند، ضرر خواهند کرد؛ باخت منتظر اینها است؛ به قول اروپایی‌ها دارند روی اسب بازنده شرط‌بندی میکنند. امروز وضع رژیم صهیونیستی وضعی نیست که مشوّق نزدیکی به او باشد؛ نباید این اشتباه را بکنند. رژیم غاصب، رفتنی است.

در شرایطی که طی ماه‌های اخیر، ایالات متحده تلاش‌های گسترده‌ای را برای ایجاد ارتباط بین عربستان و رژیم غاصب صهیونیستی انجام داده بود و برخی کشورهای عرب منطقه نیز روابط خود را با این رژیم آغاز کرده‌اند، بامداد روز شنبه پانزدهم مهر ۱۴۰۲ در سالروز جنگ یوم‌الکیپور پس از حدود یک‌سال از آخرین درگیری حماس با اسرائیل حمله غافلگیرانه و گسترده طوفان‌الاقصی را شاهد بودیم. حماس حیات خود را با راه اندازی یک جنگ بدون مشورت به خطر نمی اندازد ، به ویژه، جنگی که تاکتیک های آن نظیر اسیر گرفتن و نمایش اجساد سربازان اسرائیلی کشته شده همه حساب شده و برای تحریک خشم اسرائیل و متحدانش کافی بود.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در پی آغاز عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین اعلام کرد که این عملیات، تلاش فزاینده دولت بایدن برای میانجیگری عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را پیچیده کرد.

مقامات ارشد بایدن ماه‌ها برای میانجی‌گری در چنین توافقی کار می‌کردند. به گفته آنها چنین توافقی که منطقه را متحول می‌کرد و انتظار می‌رفت برخی از انواع امتیازات برای فلسطینی‌ها را نیز در بر گیرد، که با نگرانی مذاکرات را تماشا می‌کردند.

نامزدها و چهره های سیاسی جمهوری خواه آمریکا پس از حمله غافلگیرانه حماس به رژیم غاصب صهیونیستی، در اظهار نظرهایی تلاش دارند ضمن تشدید انتقادها از عملکرد دولت بایدن در موضوع حمایت از اسراییل، پای ایران را نیز به میان بکشند و توافق اخیر تبادل زندانیان بین آمریکا و ایران و آزادسازی شش میلیارد دلار از اموال ایران در کره جنوبی را نشانه ضعف آمریکا و یکی از زمینه های حمله حماس به اسراییل نشان دهند.

ران دسانتیس یکی از نامزدهای جمهوریخواه هم در یک بیانیه ویدئویی، بایدن را متهم کرد که «با اعمال سیاست‌های سهل گیرانه در قابل ایران به پر کردن خزانههای آنها کمک کرده است» و مدعی شد این اسراییل است که اکنون بهای این سیاستها را می پردازد.

سرلشکر یحیی رحیم‌صفوی، مشاور فرمانده کل قوا درباره مواضع ایران در قبال درگیری حماس و اسرائیل گفته است: «ما از عملیات طوفان‌الاقصی اعلام حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند. قطعاً مدافعان حرم و شهیدان بزرگی، چون قاسم سلیمانی نیز همراه این مجاهدان هستند و ما تا آزادی فلسطین و قدس در کنار مجاهدان فلسطینی خواهیم ماند.» نمایندگان مجلس نیز در آغاز جلسه نوبت عصر خود، از اقدام حماس حمایت کردند.

حزب الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای حملات حماس را پاسخی به جنایت‌های اسرائیل و حمله به اماکن مقدس خواند. در این بیانیه آمده است که اراده مردم فلسطین و سلاح گروه‌های مقاومت تنها راه مقابله با اشغالگری است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از اسرائیل و فلسطین خواست تا از انجام اقداماتی که منجر به دامن‌زدن بیشتر به درگیری می‌شود، دوری کنند. جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که «این خشونت وحشتناک باید فوراً متوقف شود. تروریسم و خشونت چیزی را حل نمی‌کند. اتحادیه اروپا در این لحظات سخت همبستگی خود را با اسرائیل اعلام می‌کند.

وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف فوری تنش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی و حفاظت از غیرنظامیان و نیز خویشتن‌داری شد. در این بیانیه آمده است: عربستان بارها نسبت به خطرات انفجار اوضاع به دنبال تداوم اشغالگری و محرومیت ملت فلسطین از حقوق مشروعشان و همچنین تکرار اقدامات تحریک‌آمیز سیستماتیک علیه مقدسات آن هشدار داده است. این کشور مجدداً خواستار برعهده گرفتن مسئولیت جامعه جهانی و فعالسازی روند مسالمت‌آمیز صلح شد که مورد قبول باشد و منجر به راهکار تشکیل دودولتی در راستای برقراری امنیت و صلح در منطقه و حفاظت از غیرنظامیان شود.

ریاض و تل آویو مدت‌هاست که یک مشارکت امنیتی فعال داشته‌اند، و این یک راز آشکار است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، با بهای مناسب، این مشارکت را تا عادی‌سازی کامل گسترش خواهد داد. در هر حال قابل پیش بینی ترین پیامد جنگ، توقف در روند به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی عربستان سعودی و عادی سازی این رابطه خواهد بود.

بنابراین می توان گفت که جنگی که شروع شده اگر با همین شدت و حدت ادامه پیدا کند، منطقه هم از تبعاتش در امان نخواهد ماند و حتی ممکن است به کشورهای لبنان و سوریه هم سرایت کند و مشخصاً باید اذعان داشت، محور مقاومت در آینده درگیر این جنگ خواهد شد. در حقیقت اگر جنگ از کنترل خارج شود، آسیای غربی را دچار چالشی جدی کرده و کشورهایی چون لبنان، سوریه و حتی عراق را درگیر خود می کند. همچنین با توجه به بحران هویتی و شرایطی که در درون رژیم‌صهیونیستی وجود دارد؛ عادی‌سازی روابط با رژیم‌ صهیونیستی از نظر سیاسی محکوم به شکست است و کسانی‌که به دنبال عادی‌سازی روابط یا تسلیم شدن در برابر رژیم صهیونیستی هستند، عملاً بر روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند و سیاست خارجی خود را با رژیمی که در حال فروپاشی است، گره زده‌اند.

رصد تحلیلی طوفان الاقصی

صهیونیست‌ها و نژاد یهود جان‌دوست و ترسو هستند، بازنشر معدوم شدن افراد غیرنظامی از رسانه‌های صهیونیست‌ها، شاید با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی برای حمایت از اقدامات تلافی‌جویانه آنها باشد، اما از طرف دیگر، بر افکار عمومی شهروندان صهیونیسم و یهودی ساکن در اراضی اشغالی تأثیر روحی و روانی مخربی خواهد گذاشت و باتوجه به شکسته‌شدن هیمنهی گنبد آهنین و ضعف ارتش این رژیم در دفاع از شهروندان خود، احتمالاً این رژیم با رشد درخواست‌های مهاجرت به بیرون از مرزهای سرزمین‌های اشغالی و تمایل صهیونیست‌ها برای مهاجرت روبرو خواهد شد(یعنی همان وضعیتی که در طی جنگ ۳۳ روزه، این رژیم با آن روبرو شد).

اسیرگرفتن از صهیونیست‌ها و انتقال آنها به نوار غزه برای مانع‌گذاری در مسیر حملات صهیونیست‌ها به این نوار و احیاناً یک فرصت مناسب در دست حماس در آینده برای تبادل آنها با اسرای دربند رژیم صهیونیستی یکی از نکات مثبت این طوفان بوده است. البته ناگفته نماند که استیصال و عجز رسانه‌های غربی در بازنشر و انعکاس وقایع اخیر، در نوع خود جالب توجه و نیازمند دقت و بررسی بیشتر است.

اسرائیل تا کجا در این جنگ حرکت کند، بستگی به این دارد که بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی چگونه وارد این معادلات شده و روی طرفین تأثیر بگذارند. هر یک از اسرای رژیم غاصب صهیونیستی که در میان آنها حتی تا درجه ژنرال نیز وجود دارد، در آینده با هزینه ها و امتیازات گزافی با اسراییل معامله خواهد شد و با توجه به حساسیت رژیم اسراییل روی نظامیانش، دولت نتانیاهو مجبور خواهد بود از این پس در قالب زمین بازی طراحی شده از سوی گروههای فلسطینی حماس و جهاد اسلامی با آنها وارد معامله شود و گزینه های چندانی برای اقدام علیه گروههای مقاومت نخواهد شد؛ مگر حملات کور هوایی به منطقه نوار غزه.

پیش‌بینی می‌شود: حماس اعلام کرده این پاسخی به تجاوز اسرائیلی‌ها به مسجدالاقصی و تلاش برای آزادی زندانیان فلسطینی بوده است. با این حال، این کار بزرگی از سوی فلسطینی‌ها بوده و بی‌سابقه است. اما برای نتیجه‌گیری و قضاوت باید صبر کرد. نهایتاً برای پایان دادن به این شرایط با مداخله مصری‌ها، عربستانی‌ها، قطری‌ها، ترک‌ها و… توافقی حاصل خواهد شد. باید صبر کرد و دید که نتیجه این توافق به نفع چه کسی است.

تصور می رود رژیم صهیونیستی از مقابله مستقیم با حماس و حزب‌الله شانه‌خالی میکند، اما در مقابل، به بهانه حمایت کشورهایی مثل ایران از جبهه مقاومت، از طریق عملیات‌های خرابکارانه، ترور، بمبگزاری و اقدامات تلافی‌جویانه در خاک ایران و برضد منافع ایران درصدد واکنش بربیاد و همچنین افکار عمومی جهان بخاطر بازنشر تصاویر معدومین غیر نظامی بخصوص زنان کشته‌شده و ... ممکن است به دخالت‌های نظامی و تشدید شرایط علیه حماس و کشورهای حامی ایشان نظر موافق نشان دهند و این مسئله راه را برای تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران، حزب الله و ... هموار کند.

راهبردها و راهکارهای پیش رو

اینکه صهیونیست‌ها به تکرار و در طیف گسترده‌ای درحال بازنشر تصاویر کشته‌های این واقعه هستند، به‌نظر با هدف تحریک افکار عمومی و تهییج اجماع جهانی برای حرکات غیرقابل پیش‌بینی بعدی‌شان است و بهنظر می‌رسد جمهوری اسلامی نبایستی رسماً دخالت خودش در این واقعه را اعلام نماید.

شادی مردمی ملتهای مسلمان از طوفان الاقصی قابل تقدیر بوده و نشان دهنده این امر هست که همچنان بحث قدس شریف و حمایت از ملت مظلوم فلسطین در صدر توجه مسلمانان جهان قرار دارد و ملت عدالت طلب ایران اسلامی نیز از این قاعده مثتثنی نبوده و در طی اطلاع یابی از این اقدام مبارزان فلسطینی به شادی و حمایت از ایشان پرداخته اند، با این حال مدیریت شادی و هیجانات اجتماعی درون و برون مرزی، با تقویت دیپلماسی عمومی و فعال کردن دیپلماسی کشور برای بهره برداری حداکثری از فرصت طلایی پیش آمده میتواند اقدامات احتمالی تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی بر ضد مواضع و زیرساخت‌های استراتژیک ایران به بهانه حمایت ایران از حماس را خنثی نماید.

احتمال جمع بستن تهییج افکار عمومی یهودیان با تصاویر مخابره شده از غیر نظامی‌ها در سرزمین‌های اشغالی و در نتیجه تقویت این موضوع توسط شبکه نفوذ و ایجاد یک بحران قریب‌الوقوع احتمالی در کشور وجود دارد. به نظر میرسد رصد اطلاعاتی هرگونه تحرک احتمالی، از وقوع حوادث ناگهانی آتی پیشگیری خواهد نمود.

یهودی‌ها جماعتی ترسو هستند و رژیم صهیونیستی در دولت-ملت سازی موفق نبوده است. هجوم شهروندان به فرودگاه بنگوریون برای خروج از کشور موید این نکته است که شهروندان یهودی ساکن در سرزمین‌های اشغالی، به این کشور جعلی احساس تعلق ندارند و ترجیه می‌دهند که برای دور بودن از معرکه جان‌شان را از مهلکه‌ی موشک‌های حماس دور نگه دارند. بنابراین، شایسته است خط رسانهای جبههی مقاومت روی این نقطه ضعف، تمرکز نموده و تا حد ممکن از طریق عملیات روانی و مواجهه های رسانهای، این ترس و وحشت و تمایل صهیونیستها برای مهاجرت از سرزمینهای اشغالی را تشدید نماید.

مدیران مسئولان کشوری و لشکری بایستی با تبیین و ارائه راهبردهای پسا وقوع، آمادگی لازم را برای مدیریت افکار عمومی، مدیریت صحنه و بحرانهای احتمالی داشته باشند.

ایران بایستی در این فرصت طلایی پیش‌آمده و از سردرگمی رژیم صهیونیستی با دیپلماسی فعال و یارگیری بهره‌برداری حداکثری کرده و تاحدامکان امتیازگیری نماید. مجلس شورای اسلامی جلسه فوق‌العاده تشکیل داده و با رایزنیهای بین المجلسین در کشورهای همسو و منطقه ای و دیپلماسی قدرتمند جمهوری اسلامی، از فرصت طلایی پیش آمده، بهرهبرداری حداکثری را داشته باشد. دولت جمهوری اسلامی بایستی با برگزاری نشست باقید فوریت با سران کشورهای همسو در راستای حمایت از جبهه مقاومت در فلسطین و بررسی خطرات احتمالی و روند پیش روی طوفان الاقصی دیپلماسی فعالی را در این فرصت طلایی پیش آمده در پیش بگیرد.

مدیران رسانه ای بایستی در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران و یک دست شدن مواجهه با جنگ رسانهای، تبلیغی و حملات دشمن، برنامهریزی لازم را داشته باشند.

با توجه به اینکه ایالات متحده برای تثبیت موجودیت رژیم صهیونیستی، به عادی سازی روابط عربستان با این رژیم دلبسته است و از سوی دیگر، حماس متوجه پیامدهای این عادی‌سازی بوده و هستند، بنابراین هم حرکت روزهای گذشته حماس و جبهه مقاومت برای پرهیز از به حاشیه رفتن مسأله فلسطین در اذهان کشورهای عربی، برای ایالات متحده قابل پیشبینی بود و هم این کشور و متحدانش در منطقه به دنبال حذف اولیت مسأله فلسطین هستند؛ بنابراین علی رغم شُک وارده به رژیم صهیونیستی، ممکن است ایالات متحده و معتمدین این کشور در خاورمیانه، برنامه هایی را برای برون رفت رژیم صهیونیستی از مهلکه نابودیاش طرح ریزی کرده باشند، در این وضعیت، درصورتی که حزب الله قصد ورود مستقیم به جنگ را داشته باشد و جبهه جنوب لبنان و جولان باز شود، اوضاع تبدیل به یک جنگ منطقه‌ای خواهد شد، بنابراین بهتر است فعلاً جبهه مقاومت برنامه ریزی داشته و در آماده باش باشند و البته اقدامی انجام ندهند ولی متحدان و حامیان جبهه مقاومت با یارگیری در منطقه و مدیریت افکار عمومی، اجازه تحرکات بعدی از رژیم صهیونیستی و هم قطارانش را بگیرند.

دکتر مرتضی اشرافی

پاورقیها

(۱). قائمی، فرهاد، بررسی مفهوم امنیت در سیاست تازه بینالملل، مجله مطالعات سیاسی ـ اقتصادی، سال ۲۲، شماره ۵ و ۶ اسفند ۱۳۸۶، صص۱۳ـ ۱۲.

(۲). وحیدی، مهدی، امنیت بیناپارادایمی، تهران، انتشارات آوای نور، ۱۳۸۸، ص ۱۵.

(۳). کوزه گر کالجی، ولی، مجموعه امنیتی، منطقهای قفقاز جنوبی، تهران، پژوهشکدهی مطالعات راهبردی، ۱۳۹۳، ص ۳۰ الی ۳۲.

(۴). عسگری، محمود، منطقهگرایی و پارادایم منطقهای، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، شماره ۱۸۸ـ ۱۸۷. فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۲، ص ۵۷.

(۵). افتخاری، اصغر، مراحل بنیادین اندیشه در مطالعات امنیت ملی، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، ۱۳۸۱

(۶). جمشیدی، محمد حسین، امنیت ملی در سیاست بین المللی معاصر بررسی نظری، پژوهشگاه علوم ومعارف دفاع مقدس، ۱۳۹۴.

(۷). جعفری دولت آبادی، عباس، از امنیت ملی تا امنیت سیاسی، روزنامه مردم سالاری، نسخه شماره ۲۴۶۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۸

(۸). واکنش سخنگوی وزارت خارجه به عملیات «طوفان الاقصی»، شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲

(۹). گمان میکردند دژهایشان، مانع آنها در برابر خدا خواهد بود، پس خداوند از جایی که گمان نمیکردند، بر آنان درآمد و وحشت را در دلهایشان افکند [به طوری که] به دست ‏خود و دست مؤمنان، خانههای خود را خراب میکردند؛ پس ای صاحبان بینایی، عبرت گیرید. (سوره حشر)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha