دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فرجی

خواهر شهید محسن فرجی گفت: نویسندگان حوزه دفاع مقدس که در زمینه زندگینامه شهدا و خانوادههای آنها قلم میرنند نباید زندگی آنان را دست نیافتنی و کاملا ایده آل به تصویر بکشند.

طاهره فرجی، خواهر شهید محسن فرجی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان با بیان اینکه متأسفانه در ارائه زندگینامه شهدا آنچه بیان شده شرایطی کاملا ایده آل و بدون سختی‌ و فراز و نشیب‌های زندگی است، اظهار کرد: در برخی از رمان‌ها و خاطرات همسران شهدا اغلب اینگونه آمده است که شهدا و همسرانشان هیچ مشکلی با هم نداشتند درحالی که یک زندگی مشترک خالی از دلخوری‌های مقطعی نیست.

وی ادامه داد: روایت چنین زندگی آرمانی این فرصت تحلیل را از جوانان می‌گیرد که در همه زندگی‌های مشترک فراز و نشیب وجود دارد، وقتی جوان امروز در سیره ارائه شده از زندگی شهدا همواره خوبی، رعایت تمام و کمال حقوق یکدیگر و عدم اختلاف با همسر را مطالعه می‌کند در ذهن خود این تحلیل را دارد که زندگی باید اینگونه باشد و وقتی با همسر خود به یک اختلاف جزئی می‌رسد زندگی را می‌بازد و دنیا را در بن بست می‌بیند. درحالی که اینگونه نبوده، شهدا هم در زندگی‌شان فراز و نشیب بسیاری تجربه کرده‌اند اما آنچه که اهمیت دارد و قابل پرداختن است شیوه برخورد و واکنش شهدا و همسرانشان با این مشکلات بوده است.

خواهر شهید محسن فرجی ادامه داد: این هنر نویسندگان و البته راوی را نشان می‌دهد که از غصه‌ها و مشکلات زندگی زناشویی شهدا هم بنویسند به گونه‌ای که جوانان بتوانند با کتاب انس بگیرند و برایشان باورپذیر باشد تا اگر در زندگی به سختی و ناخوشی رسیدند به شهدا فکر کنند و از شیوه برخورد آنها با زندگی مشترک الگو بگیرند.

فرجی تصریح کرد: رعایت نکردن چنین نکاتی در برخی از کتب روایی دفاع مقدس این فرصت را برای رسانه های معاند فراهم می‌کند تا سوء برداشت‌هایی جهت تخریب این انسان‌های آسمانی داشته باشند و حتی گاهی در ذهن جوانان پرسش‌های بی‌پاسخ ایجاد و ذهنیت آنها را نسبت به شهدا و ارزش‌ها تغییر دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه وجود یک سری مسائل همچون اختلاس از سوی مسئولین رده بالا در گذشته، اعتماد را از جوانان ما سلب کرده است، افزود: اگر امروزه کسی در کوچه و خیابان جوانان را به حجاب دعوت می‌کند و در مقابل عکس العمل بدی را از آنها می‌بیند از این جهت است که متاسفانه قبح حیا و عفت در جامعه شکسته شده است‌ و عملکرد ضعیف برخی از مسئولین در برخی از برهه‌ها آنها را گستاخ کرده است.

خواهر شهید فرجی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهدا واقعا خاص بودند افزود: همرزمان برادرم می‌گویند ایشان در جبهه غذای خود را به همرزمان دیگر میداد، آن زمان که کسی اطلاعاتی از نماز شب و ... نداشت نماز شبش ترک نمیشد همواره تسبیح در دستش بود به گونه ای می‌توان گفت خاص بود. معتقدم واقعا فقط افرادی شهید شدند که خاص بود و گلچین خداوند.

وی ادامه داد: از دیگر خصوصیات برادرم در جمع خانواده این بود که ایشان با وجود اینکه به سن تکلیف نرسیده بود اما معمولا روزه بود و من به عنوان خواهر بزرگتر ایشان وقتی غذایی برایش آماده میکردم یا لیوان آبی به او میدادم بارها بابت آن تشکر میکرد.

فرجی یادآور شد: زمانی که جنگ آغاز شد برادرم پانزده ساله بود، برای جبهه رزمنده می‌خواستند برادرم به یکی از همسایه ها گفته بود بیاید و ضامن او شود تا او را به جبهه عازم کنند. ایشان در هفده سالگی در عملیات فاو به شهادت رسید و ده سال بعد پیکرش که تنها چند تیکه استخوان بود بازگشت.

وی در پایان گفت: نه تنها برای مادر من بلکه برای تمام مادران شهدا و رزمنده این جریان سخت است که جوانی با هیکل و با هیبت برود و پس از سال ها چشم انتظار، چند تکیه استخوان از وی بازگردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha