جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
تصاویر/ دیدار سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: بازشناسی شخصیت امام (ره) در میان آحاد جامعه، تأثیرات بسیاری بر تجلی تمام‌نمای باور به راه این وجود نازنین ایجاد و همگان را شیفته و فدایی اسلام و انقلاب می‌نماید. چرا که روح بزرگ امام خمینی(ره) بر قلب آزادگان جهان حاکمیت مطلق داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، حفظ و صیانت از آرا، اندیشه و اسناد امام خمینی (ره) را بسیار مهم توصیف نمود و اظهار داشت: بازشناسی شخصیت امام (ره) در میان آحاد جامعه تأثیرات بسیاری بر تجلی تمام‌نمای باور به راه این وجود نازنین ایجاد و همگان را شیفته و فدایی اسلام و انقلاب می‌نماید. چرا که روح بزرگ امام خمینی(ره) بر قلب آزادگان جهان حاکمیت مطلق داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ظرفیت‌های جدید مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به مجموعه فعالیت‌های مرکز اسناد حوزه و جمع‌آوری چند صدهزار برگ سند حوزوی اشاره نمود.

وی با بیان این که تک‌تک اسناد حوزوی در تبیین دقیق تاریخ حوزه‌های علمیه بسیار مهم خواهد بود، خاطرنشان کرد: تقویت همکاری‌های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و مرکز اسناد حوزه، باید در مسیر تقویت مستندات زندگی حوزوی امام خمینی(ره) در قلب فیضیه و سیره علمایی ایشان در میان طلاب مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی ترسیم پرونده ویژه اسناد حوزوی امام(ره) در مرکز اسناد حوزه و همکاری مؤسسه تنظیم و نشر را مغتنم برشمرد و اظهار داشت: اسناد تخصصی قطعاً در بهره‌گیری‌های تاریخی محققین و پژوهشگران بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

وی ترسیم و تعیین عناوین خاص پایان‌نامه‌های حوزوی پیرامون تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی دوران امام خمینی(ره) و سیره علمی ایشان در مواجهه با رویدادها را مورد تأکید قرارداد و اذعان داشت: آثار همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و مرکز اسناد حوزه‌های علمیه را می‌توان در قالب‌های نمایشگاهی در حاشیه برگزاری همایش یکصدمین سالگشت حوزه‌های علمیه در معرض دید طلاب و فضلا قرار داد.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت جایگاه جمع‌آوری نسخ اجازات و وکالت‌های علما به‌ویژه امام خمینی(ره) تأکید و ترسیم مجموعه‌ای منسجم از اجازات حوزوی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: با همیاری مراکز استانی حوزه‌های علمیه و فعال‌سازی شبکه سراسری مراکز حوزوی، می‌توان به جمع‌آوری دلالت‌ها، اسناد و نامه‌های امام خمینی(ره) به علمای بلاد سرعت بخشید.

آیت الله اعرافی با بیان این که در کنار اهمیت آشناسازی جوانان با نظام کلی اندیشه اسلامی؛ تدوین و ترسیم و ارائه نظام جامع اندیشه اسلام مبتنی بر نگاه علما را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: در کنار تدوین متون آموزشی، ارائه نظام‌واره جامع اندیشه اسلامی مبتنی بر اندیشه متفکران تراز جهان اسلام اعم از امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، شهید مطهری و.... از جایگاه والایی برخوردار است.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم عرضه اندیشه‌های امام خمینی(ره) ناظر به اقتضائات نسل جوان امروزی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگانی حوزوی و دانشگاهی در این مسیر تصریح نمود و یادآور شد: هر اقدامی که نام و پرچم امام خمینی(ره) را بلندتر بدارد، رسالتی حوزوی است و حوزه‌های علمیه به‌تمام‌معنا خود را موظف به حمایت از آن می‌داند.

مدیر حوزه‌های علمیه درخت‌واره رشته‌های حوزوی را ظرفیتی پویا پیش روی تمام مراکز فعال آموزشی و پژوهشی دانست و اذعان داشت: اشراب اندیشه و آثار امام خمینی(ره) در سرفصل نویسی منابع آموزشی و متون حوزوی بسیار مهم است.

آیت الله اعرافی در پایان بر لزوم ترسیم دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت آشنایی با آرا و اندیشه‌های فقهی، سیاسی و کلامی امام خمینی(ره) تصریح نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمساری مسئول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز در ابتدای این دیدار ضمن تبیین آخرین فعالیت‌ها و رویکردهای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، گزارشی از رویکردهای علمی همایش وکلای امام خمینی(ره) ارائه نمود و اظهار داشت: حدود ۱۳۰۰ نفر از وکلای امام خمینی(ره) شناسایی و مبانی اجازات امام(ره) ترسیم شده است.

وی با تأکید بر اینکه در این همایش بر آنیم تا ضمن بزرگداشت شخصیت امام خمینی(ره) و تبیین مباحث پیرامونی وکالت، به شبهات بحث وجوهات و موضوع وکالت فقهی پاسخ دهیم، خاطرنشان ساخت: وکلای امام خمینی(ره) نقش حلقه اتصال بین مردم و بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی را بر عهده داشتند.

مسئول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان این که تنها ۸۰ نفر از وکلای امام خمینی(ره) در قید حیات هستند و تا کنون فقط با ۲۰ نفر از ایشان مصاحبه‌هایی صورت‌گرفته است، یادآور شد: مبتنی بر مستندات مکتوب و روایات وکلای امام خمینی(ره) کتابی در راستای تبیین این رویکرد ارزشمند علمایی امام(ره) تدوین شده است.

وی با بیان این که صدها سند و نامه امام خمینی(ره) و وکلای ایشان جمع‌آوری و در قالب کتابی چاپ خواهد شد، اظهار داشت: بحث وکلا و زندگی‌نامه این عزیزان و اجازات امام خمینی(ره) در قالب کتابی چندجلدی ترسیم و رزومه تمام وکلای امام خمینی(ره) ارائه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha