شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1116095
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
دیدار جمعی از مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

حوزه/ جمعی از مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با حضور در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با مدیر این نهاد حوزوی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ کاظمی دبیر کنگره علاّمه میرحامد حسین لکهنوی(ره) به همراه حجت‌الاسلام‌ اسفندیاری دبیر علمی این کنگره با حجت الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران دیدار و گفت و گو کردند.

وی در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین، به تمدن ۱۵۰ ساله شیعی در منطقه هندوستان اشاره و با مورد توجه قرار دادن، آثار غنی اندیشمندان این منطقه، اظهار داشت: آثار کلامی فاخری در حوزه امامت در این منطقه شکل گرفته است.

دبیر کنگره علاّمه میرحامد حسین لکهنوی(ره) افزود: برآن شدیم تا دو کنگره، نخست کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین تحت عنوان خاندان عبقات و نیز کنگره دلدار علی غفران مآب تحت عنوان خاندان اجتهاد که از اساتید خاندان عبقات هستند را در دستور کار قرار دهیم.

وی در ادامه ضمن تشریح برخی از آثار علما و اندیشمندان هندوستان، با بیان این که در مسیر احیای عبقات الانوار، ضمن در دسترس نبودن نسخه و کتاب علامه، در دسترسی به نسخه های ارجاعی علامه به ۱۵۰۰ منبع با سختی هایی مواجه بودیم، ادامه داد: به جرات می توان گفت با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه و همراهی خاندان عباق به جامع ترین بانک نسخ از مدرسه لهکنو دست یافته ایم.

حجت الاسلام کاظمی، گزارشی از بازآفرینی ۳۵ جلدی کتاب عبقات الانوار ارائه نمود و ابراز داشت: کتاب استفساء الافهام علامه میرحامد حسین نیز به همت دبیرخانه کنگره در ۸ جلد احیا شده است و در مراسم اختتامیه رونمایی خواهد شد.

وی فقدان منابع پژوهشی را از چالش های ابتدایی دبیرخانه عنوان و به رویه انبارگردانی و جستجوی آثار و موضوعات مرتبط با علامه میرحامد حسین اشاره نمود و یادآور شد: کتاب شناخت نامه علامه میرحامد حسین به عنوان جامع ترین اثر در رابطه با شخصیت علامه از آثار فاخر و نسخه های منحصر به فردی است که به همت دبیرخانه کنگره تدوین شده است.

دبیر کنگره علاّمه میرحامد حسین لکهنوی(ره)، احیای کتاب ضیاء العین و زیست نامه علامه میرحامد حسین را از دیگر رویکردها توصیف نمود و با بیان این که مطالعه آثار علامه میرحامد حسین همواره مورد توجه دبیرخانه بود، اظهار داشت: تمام آثار و یادداشت های علامه مطالعه و در قالب موضوعی نظامند مند دسته بندی و پرونده های تحقیقی ارزشمندی استخراج شده است. این امر دست دبیرخانه را برای فراخوان مقالات باز نموده است

وی در ادامه به بحث روش‌شناسی علامه میرحامد حسین اشاره نمود و یادآور شد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، روش شناسی علامه در اعتبارسنجی حدیث، فهم متون، تفسیر آیات و روش های تاریخی و ... احصا و در قالب کتاب ۴ جلدی ترسیم شده است.

بازآفرینی ۳۵ جلدی کتاب عبقات الانوار

حجت الاسلام کاظمی، درر السنیه و لعال البریه که در بردارنده مجموعه مکاتبات خاندان عبقات با علما و امراست را سندی جامع در رابطه با جغرافیای شیعی و اندیشه ها و نوع نگاه به مسائل و موضوعات برشمرد و گفت: تلخیص عبقات الانوار از دیگر رویکردهای دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین است که مبتنی بر تحلیل های ارزشمندی در رابطه با سیره علمی و عملی علامه به زبان های مختلف چاپ و منتشر خواهد شد.

وی گزارشی از برگزاری پیش نشست های تخصصی در قم، مشهد دهلی و لهکنو هندوستان ارائه نمود و ابراز داشت: احیای هویت فراموش شده تشیع در هندوستان با پاسداشت و تبیین آثار و اندیشه های علما از جمله رویکردهای دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین است.

دبیر کنگره علاّمه میرحامد حسین لکهنوی(ره)، بر اهمیت دیدار با مدیران مراکز حوزوی و بهره گیری از ظرفیت های علمی مجموعه های علمی و حوزوی در هرچه بهتر و باشکوه تر برگزار شدن کنگره اشاره نمود و خاطرنشان کرد: برآنیم تا اختتامیه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در بهمن ماه سال جاری در هندوستان و در خردادماه سال آینده در شهر مقدس قم برگزار شود.

مرحوم صاحب عبقات تنها جزئی از سیره علمایی در پاسداشت مکتب اهل بیت علیهم السلام در هندوستان است

در ادامه این دیدار حجت الاسلام اسفندیاری، دبیر علمی کنگره علاّمه میرحامد حسین لکهنوی(ره)، تاکیدات رهبر معظم انقلاب و تصریحات امام خمینی(ره) را اساس شکل گیری کنگره بین المللی عبقات الانوار دانست و اظهار داشت: صاحب عبقات مکتب است و یکی از مکاتب مدرسه لهکنو با سابقه میراث ۱۵۰ ساله تمدنی است.

وی احیای کتابخانه ناصریه را یکی از رویکردهای ارزشمند دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین دانست و با اشاره به بخشی از تجلی نمادهای شیعی در منطقه هندوستان، مرحوم صاحب عبقات را تنها جزئی از سیره علمایی در پاسداشت مکتب اهل بیت علیهم السلام در هندوستان برشمرد و ابراز داشت: بانوان در ارتقاء علمی مدرسه لهکنو نقش بسزایی داشتند.

حجت الاسلام اسفندیاری در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از گستره پایان نامه ها و مقالات ارائه شده به دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین ارائه کرد و نظام جامع عبقات شناسی را از جمله رویکردهای کارگاهی بنیاد بین المللی امامت دانست.

بازآفرینی ۳۵ جلدی کتاب عبقات الانوار

تقدیر از رویکردهای ارزشمند بنیاد بین‌المللی امامت

حجت الاسلام والمسلمین فاضل، مدیر حوزه های علمیه خواهران در این دیدار ضمن تقدیر از رویکردهای ارزشمند بنیاد بین المللی امامت در پاسداشت علمای جهان اسلام، معرفی بیشتر مکاتب شیعی و الکوهای علمی را بسیار مهم ارزیابی کرد و در تشریح اندیشه مرحوم میرحامد حسین و مکتب لهکنو، اظهار داشت: فرهنگ غنی شیعی ما مملو از ظرفیت های بزرگی است که انسان های برجسته ای را تربیت می کند.

وی به تاریخ ادبیات فارسی و وجه اشتراک سبک های مختلف فارسی اشاره کرد و معرفی مفاخر و آشنایی با اندیشه های علمای تراز اسلام را اقدامی ارزشمند در پیشبرد اهداف متعالی اسلام برشمرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران بر اهمیت توجه به مطالعات موردی در حوزه های علمیه و بازشناسی اندیشه های علمای اسلام در گستره تاریخ اشاره کرد و افزود: تمرکز علمی بر بازشناسی اندیشه مفاخر جهان اسلام از رویکردهای مهمی است که می تواند یکی از اهداف فعالیت بنیاد بین المللی امامت در معرفی آثار و اندیشه و روش های علمی و سیره عملی علما شود.

اهمیت حضور و مشارکت فعال حوزه خواهران در معرفی و بازشناسی شخصیت علمای تراز جهان اسلام

خانم افشار، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران نیز در این دیدار بر اهمیت حضور و مشارکت فعال حوزه خواهران در معرفی و بازشناسی شخصیت علمای تراز جهان اسلام تأکید کرد و بیان داشت: برگزاری نشست های علمی و کارگاه‌های تخصصی ناظر به آثار و اندیشه های مفاخر اسلامی بسیار مهم و ضروری است.

بازآفرینی ۳۵ جلدی کتاب عبقات الانوار

لزوم جهت دهی پایان نامه‌ها و مقالات حوزوی در پاسخ به نیازها

در بخش دیگری از این دیدار، خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران، ضمن تأکید بر راهبری بازشناسی مکاتب علمی درون حوزوی، بر لزوم جهت دهی به پایان نامه و مقالات حوزوی در پاسخ به نیازها تاکید کرد و گفت: هر اندازه در شناخت شخصیت های معاصری که در راهبری معرفتی و جریان‌سازی نقش بسزایی داشتند، می توان ورود عالمانه به مسائل را تقویت کرد.

وی افزود: برگزاری این کنگره ها و همایش ها و ارائه الگوهای فاخر اسلامی قطعا ذخایر ارزشمندی است و در نقش تربیتی خانواده ها تجلی خواهد داشت.

اهمیت تدوین محتواهای جریان ساز دینی و شناخت منابع علمی علمای تراز

در پایان دیدار حجت الاسلام والمسلمین رجبی، معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران، تدوین محتواهای جریان ساز دینی و شناخت منابع علمی علمای تراز در بازشناسی شخصیت علما و تربیت بزرگانی چون علامه میرحامد حسین را مهم برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha