چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 1116426
۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
طوفان الاقصی

حوزه/ با توجه به تحولات اخیر و جنگ سیف القدس و طوفان الاقصی، سرعت و روند تحولات در سرزمین‌های اشغالی، آن‌قدر شتاب گرفته که شاید بتوان حدس زد، این فروپاشی، خیلی زودتر از اینها رخ خواهد داد. البته مشکلات داخلی و بحران های داخلی رژیم صهیونیستی به این پایان شدت خواهد بخشید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در نوشتاری به موضوع طوفان الأقصی پرداخت و نوشت:

أذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ

به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند؛ و خدا بر یاری آنها تواناست. حج ۳۹

قصه یهود و بنی اسرائیل یکی از مهم ترین گزاره ها و گزارش های خداوند در قرآن کریم است.

در قرآن، ماجرای بنی اسرائیل و یهود بیش از ۴۰ بار گزارش شده است.

بنی اسرائیل (فرزندان اسرائیل) به حضرت یعقوب و فرزندان حضرت یعقوب اشاره دارد (به غیر از یوسف و بنیامین). برخی هم معتقدند بنی اسرائیل فرزندان لاوی از فرزندان یعقوب نبی هستند.

در قرآن از ویژگی های بنی اسرائیل زیاد سخن گفته شده است و خداوند نعمت های بسیار و دستورات بسیاری به بنی اسرائیل داده بود. مائده، آیه۲۰، بقره، آیه۴۰ و دیگر آیات.

بنی اسرائیل چه کردند که مورد مذمت خداوند قرار گرفتند؟

قرآن از بنی اسرائیل به نافرمانی پیامبران و اسراف و شرک و فساد بر روی زمین و.....یاد می کند. (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۱، ص۲۷۶- ۲۷۷.).

از موسی پیامبر تا عیسی پیامبر در حدود ۶۰۰ پیامبر از بنی اسرائیل برخاستند که قوم بنی اسرائیل با آنان به مخالفت پرداختند. معروف ترین پیامبران بنی اسرائیل که قرآن از آنان نام برده است، عبارتند از : یعقوب، یوسف، یوشع، هارون، داود، سلیمان، یونس، الیاس، عزیر، زکریا.

بین یهود و بنی اسرائیل تفاوت وجود دارد. یهود پیروان حضرت موسی و بنی اسرائیل ، پیروان یعقوب ( اسرائیل ) پیامبر بودند.

ماجرای موسی و قوم موسی و بنی اسرائیل و فرعون و فرعونیان و نجات بنی اسرائیل و بازگشت به مصر و کنعان از قصص قر آنی است. اعراف، آیات ۱۰۳ تا ۱۲۱.

ماجرای کنعان (سرزمین مبارک) و بازگشت بنی اسرائیل به کنعان (اورشلیم و قدس و بیت المقدس) از قصص تاریخی قرآن است. انبیاء، آیه۷۱.

فلسطین، همان و یا بخشی از کنعان و اورشلیم است که قرآن سرزمین قدس (کنعان، اورشلیم) را مبارک می داند. اسراء ۱.

اما چرا در این سرزمین که در ساحل دریا است، قحطی و خشکسالی (قحطی کنعان) اتفاق افتاد محل بحث و گفتگوست.

ماجرای قدرت و اقتدار بنی اسرائیل ، و زوال قدرت و اقتدار بنی اسرائیل و تبعید و بازگشت یهود و بنی اسرائیل هم در قرآن مورد توجه قرار گرفت. قرآن کریم، سوره اسرا.

اوج قدرت یهود و بنی اسرائیل به قدرت و اقتدار سلیمان نبی بر می گردد. ماجرای حضرت سلیمان بارها در قرآن اشاره شده است. نام آن حضرت هفده بار در قرآن در سوره های: بقره، نساء، انعام، انبیاء، نمل، سبا و ص آمده است.

یهود به دنبال احیای قدرت بنی اسرائیل و ملک سلیمان است. بازگشت به ملک سلیمان هم اورشلیم و کنعان و بیت المقدس می خواهد و هم احیای معبد سلیمان در اورشلیم (قدس و بیت المقدس).

یهود هر گاه قصد بازگشت و احیای قدرت ملک سلیمان، در اورشلیم و کنعان و بیت المقدس را داشت شکست خورد.

از سال های پایانی قرن ۱۹ (۱۸۸۰) و اولین موج مهاجرت یهودیان به فلسطین تحت فرمانروایی عثمانی، در سال ۱۸۸۱ و بیانیه تئودور هرتزل، روزنامه‌نگار اتریشی- مجارستانی به عنوان بنیان‌گذار صهیونیسم سیاسی و دولت یهود در سال ۱۸۹۶ و زمینه های تشکیل دولت یهود در تل آویو از سال ۱۹۰۰ و تا سال ۱۹۱۷، در خلال جنگ جهانی اول، و بیانیه آرتور بالفور، وزیر امور خارجه بریتانیا، و بیانیه بالفور برای لرد روچیلد، رهبر جامعه یهودیان بریتانیا و اعلام قصد بریتانیا (انگلستان) برای تأسیس یک " خانه ملی " یهودی، در فلسطین و بحث تشکیل دولت یهود و سیر مهاجرت یهودیان از سراسر جهان (بخصوص اروپای شرقی) به فلسطین موافقت ها و مخالفت ها و مباحث بسیاری مطرح شد.

در دوران جنگ جهانی اول و تسلط انگلستان بر حکومت عثمانی (فلسطین) زمزمه های بازگشت یهود و تشکیل دولت یهود در کنعان و اورشلیم (بیت المقدس و فلسطین) شدت گرفت از اعلامیه بالفور تا تئسیس کشور اسرائیل (فرزندان یعقوب و بنی اسرائیل ) سالها طول کشید.

در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم کشور اسرائیل تأسیس شد و سازمان ملل این کشور را به رسمیت شناخت.

از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۹ (پیروزی انقلاب اسلامی ایران) جنگهای بسیاری بین اعراب (ساکن فلسطین و کشور های عربی مصر، سوریه، اردن و..) و دولت یهود و اسرائیل در فلسطین اشغالی، اتفاق افتاد که در تمام این جنگها کشورهای عربی و دنیای عرب شکست سختی را متحمل شدند.

پس از ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) و پیروزی انقلاب اسلامی، اندیشه آزادی قدس و نابودی غده سرطانی اسرائیل و راهپیمایی روز قدس، سبب بیداری جهان اسلام گردید.

تفکر آزادی قدس و حمایت از مردم فلسطین سبب پیدایش جریان های انتفاضه در درون سرزمین های اشغالی و جریان های جهادی گردید.

از سال ۱۹۹۰، دو جریان مقاومت و پایداری برای آزادی فلسطین و قدس و جریان عربی صلح و قراردادهای صلح (از کمپ دیوید تا اسلو و تا طرح معامله قرن و...) در موازی هم حرکت کردند اما روز به روز، اندیشه صلح با اسرائیل به حاشیه رفت و شکست خورد اما اندیشه جریان مقاومت و انتفاضه قوت گرفت.

اندیشه مقاومت از سال ۲۰۰۰ و با جنگ های ۳۳ روزه حزب الله لبنان، جنگ های شش روزه در غزه و حماس و.... با رژیم صهیونیستی، شدت گرفت و جریان مقاومت از انتفاضه سنگ به انتفاضه موشک رسید.

امروز جریان مقاومت محدود به جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی و... در فلسطین نیست. حزب الله (در لبنان) و جریان های مقاومت در سوریه، عراق، انصارالله (در یمن) و جمهوری اسلامی ایران، و در نهایت مردم و ملت های جهان اسلام، پشتیبان جریانهای مقاومت و انتفاضه فلسطین در غزه و فلسطین و جریان انتفاضه در درون سرزمین های اشغالی در کرانه باختری هستند.

در هیچ دورانی جریان مقاومت همانند امروز، از قدرت و پشتیبانی و حمایت مردمی در جهان اسلام و کشورهای غیر اسلامی برخوردار نبود چنانکه در هیچ دورانی هم رژیم صهیونیستی همانند امروز احساس،ضعف و شکست و تحقیر و تنهایی نداشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۴ با جمله «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید» پیش‌بینی فروپاشی رژیم اسرائیل را مطرح کردند.

«بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را می کنیم. بنده در جواب عرض میکنم اوّلاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید.

ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیاً در همین مدّت هم روحیّه‌ی اسلامیِ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت؛ این را بدانند» ۹۴/۶/۱۸

با توجه به تحولات اخیر و جنگ سیف القدس و طوفان الاقصی، سرعت و روند تحولات در سرزمین‌های اشغالی، آن‌قدر شتاب گرفته که شاید بتوان حدس زد، این فروپاشی، خیلی زودتر از اینها رخ خواهد داد. البته مشکلات داخلی و بحران های داخلی رژیم صهیونیستی به این پایان شدت خواهد بخشید.

امروز برای رژیم صهیونیستی آغاز یک پایان و آغاز فروپاشی از درون و از بیرون است.

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّی یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ

آیا گمان کرده‌اید که به بهشت داخل شوید بدون امتحاناتی که پیش از شما بر گذشتگان آمد؟ که بر آنان رنج و سختیها رسید و همواره پریشان خاطر و هراسان بودند تا آن گاه که رسول و گروندگان با او (از خدا مدد خواستند و) گفتند: بار خدایا، کی ما را یاری کنی؟ (در آن حال خطاب شد: بشارت دهد که) هان! همانا یاری خدا نزدیک است. بقره ۲۱۴.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha