یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلسه

حوزه/ پنجمین نشست «هیئت امنای بنیاد جامعه‌پردازی هدایت» با حضور جمعی از اعضای بنیاد هدایت برگزار شد و در آن به ارائه و بررسی راهکارهایی برای حل کلان مسئله‌های مساجد کشور پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پنجمین نشست «هیئت امنای بنیاد جامعه‌پردازی هدایت» آیت الله ابوالحسن مهدوی اصفهانی، حجج اسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی، حمید مشهدی آقایی، محمدجواد نظافت، سیدابراهیم حسینی اراکی، محمدرضا برادران، محمد قمی، سیدناصر میرمحمدیان برگزار شد.

حجت الاسلام میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت در این نشست فقدان راهبری یکپارچه و هوشمند مساجد کشور، کمبود حضور روحانی شایسته در مساجد کشور، کمرنگ شدن ویژگی مردمی بودن و استقلال مساجد و فقدان دسترسی مناسب به مسجد در سراسر ایران را به عنوان چهار کلان مسئله‌ای که مساجد کشور با آن مواجه هستند مطرح کرد و ضمن ارائه راهکارهایی برای حل این هر یک از این مسائل، حاضران در جلسه نسبت به راه‌خل‌های ارائه شده و پیشنهادی بحث و گفت‌وگو کردند.

وی ایجاد ساختار تنظیم‌گر و رصد هوشمندانه وضعیت مساجد کشور را به عنوان دو راهکار کلان برای حل فقدان راهبری یکپارچه و هوشمند مطرح کرد و اظهار داشت: یکی از کارهایی که در این زمینه بنیاد هدایت انجام داده است برگزاری مهرواره‌ها و عملیات‌های مختلفی بوده بر این اساس توانستیم اطلاعات خوبی را گردآوری کنیم؛ از مهرواره همدل، مهرواره اوج، مهرواره بانور و آمایش مساجد، رویدادهای جدی‌ای بودند که این امر را تسهیل کردند.

از ارائه راهکارهایی برای فقدان امام جماعت تا تقویت بُعد مردمی بودن مسجد

گردآوری اطلاعات مکان پایه ۵۵ هزار مسجد

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: با گردآوری، یکپارچه سازی و تحلیل مجموعه اطلاعات بدست آمده، توانستیم اطلاعات مکان پایه ۵۵ هزار مسجد را احصاء و موقعیت آن مسجد را در نقشه کشور مشخص کنیم. این اطلاعات باید در قالب سامانه‌ای داده باز ارائه شود تا خود اهالی مسجد بتوانند آن را ویرایش و به‌روز رسانی کنند.

حجت الاسلام میرمحمدیان مهم‌ترین مسئله مسجد را کمبود روحانی شایسته عنوان کرد و گفت: از مجموع موجود ۶۷ هزار مسجد شیعیان، ۲۹ هزار مسجد اقامه نماز دارند و باقی مساجد یا امام ندارند یا قابل بهره برداری نبوده و یا به صورت موسمی (دهه محرم و ماه مبارک رمضان و...) فعال هستند.

راهکارهایی برای حل مشکل فقدان امام جماعت در مساجد

وی به راهکارهای حل این کلان مسئله پرداخت و بیان داشت: برای حل این مسئله سه راهکار وجود دارد؛ یکی تربیت طلاب برای تصدی جایگاه امامت جماعت، مسجد و محله است. در این زمینه اگر به فرض حوزه علمیه بتواند سالانه ۲ هزار امام جدید تحویل بدهد ۲۵ سال دیگر این مسئله حل می‌شود.

مدیرعامل بنیاد هدایت ادامه داد: در این زمینه یک راهکار بلند مدت و یک راهکار فوری داریم؛ راهکار بلند مدت این است که از ظرفیت‌های مساجد الگو برای راه اندازی مدرسه‌های علمیه امامت در سراسر کشور استفاده شود و راهکار فوری استفاده از ظرفیت شبکه‌های  روحانیون آموزش و پرورش، روحانیون شاغل در دولت و مبلغین موسمی جهت پر کردن این خلأ است.

استفاده از روحانیون شاغل و بازنشسته ارگان‌های مختلف به صورت موقت تا زمانی که مشکل امامت مسجد حل شود، از پیشنهاداتی بود که در این موضوع مورد نظر اکثریت اعضای هیئت امنای هدایت بود.

حجت الاسلام میرمحمدیان دومین راهکار را توانمندسازی و تعالی امامان موجود در سه سطح امام جماعت، امام مسجد و امام محله دانست و خاطرنشان کرد: در زمینه توانمندسازی و تعالی امامان موجود؛ حدود ۹۶ هزار نفر ساعت آموزش حضوری و برای ۵۰۰ نفر نیز آموزش مجازی داشته ایم. ابزارهای توانمند ساز و بسته‌های مختلف ارائه می‌دهیم. بسته محتوایی آموزشی مدرسه امامت با انگیزه این‌که یک دوره سه ساله از پایه ششم به بعد طلبه علوم و مهارت لازم برای پذیرش این مسئولیت را فرا گیرد.

راهیاری امامان مساجد یکی دیگر از کلان راهکارهایی بود که مطرح شد و آموزش و توانمندسازی شبکه راهیاری، مجموعه برنامه های شبکه راهیاری در زمینه ارتقاء و توانمندسازی شبکه امامت، فناوری گعده و شبکه سازی به عنوان ۴ گروه اقدام صورت گرفته در حوزه راهیاری تبیین و تشریح شد.

از ارائه راهکارهایی برای فقدان امام جماعت تا تقویت بُعد مردمی بودن مسجد

تأسیس ساختارهایی برای تقویت ویژگی‌هایی مردمی بودن و استقلال مسجد

وی ایجاد ساختارهای تقویت کننده ویژگی‌های مردمی بودن و استقلال مسجد را به عنوان کلان راهکار کمرنگ شدن این ویژگی‌ها در مساجد مطرح کرد و گفت: طرح جامعه خادمین مسجد، طرح شورای تحول و پیشرفت محله و طرح صندوق تحول و پیشرفت محله از جمله پیشنهاداتی است که از سوی بنیاد هدایت مطرح و ترویج شده است.

حجت الاسلام میرمحمدیان در پایان با تأکید بر فقدان دسترسی مناسب مردم به مسجد، اظهار داشت: سرانه مساجد دایر در ایران ۲ هزار و ۵۸۰ نفر است؛ یکی از نقاط مهم برای حل مسئله دسترسی به مساجد، توسعه شهرها و محلات جدید با محوریت مساجد است؛ خصوصا در طرح‌های ملی نظیر ساخت ۴ میلیون مسکن؛ راهکار دیگر بازآفرینی محلات قدیمی با محوریت مساجد است که باید تلاش کنیم تا نهادهای دخیل در این را اقناع کنیم تا محلات را با محوریت مساجد بازآفرینی کنند.

در این زمینه بنا شد که از سوی اعضای هیئت امنای بنیاد هدایت به مسئولان پیشنهاد شود که نماینده‌ای از نهاد دین و مسجد در شورای عالی شهرسازی حاضر باشد تا بحث ساخت و سازهای مسجدمحور را پیگیری کند.

گفتنی است، در این جلسه از حجت الاسلام نور الله عباسی امام محله شهرک همت شاهرود و همسر ایشان به نمایندگی از امامان و شریکةالامام‌های موفق موفق تقدیر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha