دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
طباطبایی

حوزه / سید مجتبی طباطبایی گفت: حضرت معصومه سلام الله علیها شخصیتی نزدیک به معصوم دارند برای همین نمی‌توانستیم چهره‌ی ایشان را نشان دهیم. اصولاً تصویرگری از چهره معصوم درست نیست زیرا هر یک از ما تصویری از ائمه در ذهنمان داریم. برای همین نمی‌شود در کار نمایشی وی را محدود به چهره‌ای خاص کرد.

سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم داستانی «اخت‌الرضا» در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره چگونگی ساخت این فیلم سینمایی گفت: ایده ساخت این فیلم سینمایی چند سال پیش شکل گرفت زمانیکه در عراق بودم البته در ابتدا قرار بود مستندی ۴۰ دقیقه‌ای ساخته شود اما در ادامه کار تبدیل به یک اثر بلند مستند داستانی شد. برای تولید این فیلم، آستان مقدس حضرت معصومه (س) و عتبه حسینی یاری رسان ما بودند.

وی افزود: درباره حضرت معصومه سلام الله علیها اطلاعات چندانی در تاریخ وجود ندارد. در این راستا با نظارت هیئت آستان مقدس حضرت معصومه (س) مراحل پژوهشی این کار آغاز شد. حضرت آیت‌الله احمد عابدی به عنوان مشاور و عبدالرحیم حجتی نیز در سمت مشاور ارشد در این کار با ما همراه بودند. این کار تلاش کرد شکل مستند بودن خود را حفظ کند چون اگر می‌خواستیم صرفاً رویکرد سینمایی داشته باشیم به دلیل نیاز درام باید تخیل را در کار دخیل می‌کردیم؛ اتفاقی که در این دست تولیدات ممکن نیست.

طباطبایی با بیان اینکه در این فیلم از بازیگران چهره استفاده نشده است، گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که در پروداکشن داشتیم از بازیگران چهره در کارمان استفاده نکردیم چون بودجه کار چنین اجازه ای نمی‌داد. نکته دیگر اینکه تأکید داشتیم از بازیگرانی بهره بریم که فضای کار را به خوبی درک کنند و همچنین بازیگرانمان به گونه‌ای باشند که یکدستی در آنها شرط ویژه باشد.

وی درباره چگونگی تصویرسازی از حضرت معصومه (س) گفت: حضرت معصومه سلام الله علیها شخصیتی نزدیک به معصوم دارند برای همین نمی‌توانستیم چهره‌ای ایشان را نشان دهیم. اصولاً تصویرگری از چهره معصوم درست نیست زیرا هر یک از ما تصویری از ائمه در ذهنمان داریم. برای همین نمی‌شود در کار نمایشی وی را محدود به چهره‌ای خاص کرد. با این توضیح من از حربه‌ای که مصطفی عقاد در کارش بهره برده بود استفاده کردم یعنی یا از بغل تصویر گرفته شد یا اینکه از تکنیک پی او وی بهره بردم.

این فیلمساز درباره نحوه رحلت حضرت معصومه در فیلم گفت: نقل قولی وجود دارد که می‌گوید به دلیل رنج سفر حضرت معصومه (س) رحلت کرده‌اند اما در تاریخ منابعی وجود دارد که بر شهادت ایشان تاکید دارد. از جمله این نقل قول‌ها حمله راهزنان یا مسموم کردن ایشان است. درضمن تلاش کردم که حضرت معصومه (س) را فرازمینی نشان ندهم چون اینگونه مخاطب با کار ارتباط برقرار نمی‌کرد. لازم به ذکر است در تاریخ اسلام زنان بزرگی هستند که می‌شود از زندگی آنها فیلم سینمایی تبدیل کرد. امیدوارم «اخت‌الرضا» فتح بابی در این رابطه باشد.

طباطبایی در انتها تصریح کرد: استقبالی که از این فیلم به عمل آمد مطلوب بود چون با وجود اینکه ما تبلیغات آنچنانی نداشتیم اما به دلیل تبلیغاتی که مردم خود انجام دادند فیلم دیده شد. این امر نشان می‌دهد آثاری که محوریت آن شخصیت‌های صدر اسلام هستند می‌توانند مخاطب را جذب خود کنند. تنها کافیست با کارهای خود کارهای مورد نظر را در سبد خانواده جا دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha