شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام محله

حوزه/ امام محله پایگاه فرهنگی اجتماعی شهید جاوید کلاله با اعتماد سازی و پای کار آوردن اهالی محله توانسته است قدم های خوبی در این محله کم برخوردار بردارد.

خبرگزاری حوزه - گلستان/ حجت الاسلام محمد نوری امام پایگاه فرهنگی اجتماعی محله شهید جاوید در شهرستان کلاله استان گلستان است.

حجت الاسلام نوری از سال ۸۸ توفیق سربازی امام زمان(عج) را دارد و از همان سال های اول طلبگی نیز تلاش کرده تا به سهم خود در تبلیغ دین و نشر معارف دینی قدم بر دارد و ۲ سالی هست که به این محله کم برخوردار و آسیب پذیر آمده تا با توانایی و تجربیات خود به مردم این محله خدمت کند و سهمی در ارتقای فرهنگی و اجتماعی آن داشته باشد.

این امام محله در همین راستا می گوید: در بدو ورود شناسنامه محله را درآوردیم و افراد محله را تقسیم بندی کردیم و ۲ گروه کنشگران محله را از برادران و خواهران تشکیل دادیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت های خود اهالی به حل مشکلات محله بپردازیم.

او در زمینه کادر سازی برای فعالیت های فرهنگی اجتماعی اقدام به شناسایی افراد فعال محله کرد که باعث تشکیل ۱۳ کارگروه در بخش های مختلف شد فرهنگی و اجتماعی و محرومیت زدایی و امنیتی و ..شد که همه اینها در امنیت محله و ارتقاء فرهنگی محله تأثیرگذار هستند.

امام محله ای که با کادرسازی مشکلات مردم را حل می کند

شاید بتوان گفت کادرسازی کار راحتی نیست ولی حجت الاسلام نوری راز موفقیت خود را چنین معرفی می کند؛ در کادر سازی افراد اعتمادسازی کردیم و وقتی به این محله آمدم گفتم من آمده ام برای خدمت رسانی به مردم و شما هم باید همراهی کنید؛ علاوه بر اینکه خیلی از همین افراد برای خدمت به این مکان مقدس(بیت الرقیه) آمدند و جذب شدند.

در میان کارگروه های محله، خواهران نقش فعالی در کارگروه ها دارند و کلاس های آموزشی و زبان و برنامه های روضه و... تا شناسایی محرومین با همت آن ها انجام می شود. برای نمونه از تعدادی سقط جنین با همفکری و همکاری همین افراد پیشگیری شد.

عدم وجود مسجد در محله یکی از مشکلاتی بود که باید حل می شد تا به عنوان پایگاه محله، زمینه حل سایر مشکلات در این مکان مقدس فراهم شود؛ با پیگیری های این امام محله زمینی که قرار بود برای مسجد اختصاص داده شود آماده شد و با کمک خیرین کار ساخت و ساز آن شروع شد و اکنون مراحل نهایی تکمیل خود را می گذراند.

هر چند مسجد حضرت رقیه هنوز به سرانجام نرسیده؛ ولی همین مکان نیمه کاره نیز محل بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است که در محله رقم می خورد.

شهر کلاله تلفیقی از مردم شیعه و سنی است و در این محله نیز در کنار هم زندگی می کنند و به گفته حاج آقا نوری حتی خود اهل سنت هم کمک کار بوده و در ساخت مسجد نیز خیرین اهل سنت پای کار بوده کمک کرده اند.

حجت الاسلام نوری با توجه به توانایی خود در مباحث خانواده، اقدام به برگزاری کلاس با موضوع خانواده و همچنین مباحث قبل و پس از ازدواج و پیشگیری از طلاق می کند و این کلاس ها در خانه اهالی برگزار می شود و با توجه به اینکه این کلاس های خانواده در شهرستان جا افتاده در شبکه بهداشت شهرستان نیز از حاج آقا دعوت می شود که برای زوج های جوان و افرادی که قصد ازدواج دارند کلاس های آشنایی با مباحث خانواده و سبک زندگی برگزار کند.

با اهتمام حجت الاسلام نوری در این محله کلاس های خانواده و سبک زندگی و همچنین آشنایی با قرآن و احکام برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود و با پیگیری های صورت گرفته چندین مرتبه نیز کلاس های ترک اعتیاد با هماهنگی نهادهای ذی ربط برگزار شده است.

امام محله ای که با کادرسازی مشکلات مردم را حل می کند

رسیدگی به نیازهای محرومین را می توان یکی دیگر از کارهای مساجد و امامان محله دانست که به سهم خود و با پای کار آوردن ظرفیت های مردمی تلاش می کنند تا گرهی از مشکلات مردم بگشایند و باری از دوش نیازمندان بردارند؛ حاج آقا نوری نیز با کمک مردم بارها اقدام به تهیه و توزیع بسته های معیشتی کرده و چندین سری جهیزیه نیز جمع آوری و به زوج های کم برخوردار اهدا شده است.

مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی بخش دیگری از فعالیت های کارگروه های این محله است که با همت آنان محل تولید و پخش مشروبات الکلی و خانه فساد جمع آوری شده است.

حجت الاسلام نوری خود مربی ورزشی است و در نظر دارد تا با آماده شدن شرایط و مکان رشته های ورزشی را نیز برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان راه اندازی کند .

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha