یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شهریار

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه شهریار دنبال نام و نشان نبود، بیان کرد:  شهریار برای خدا کار می‌کرد و تواضع آن باید الگو برای همه شعرا باشد و قطعا امروز چهره شهریار در کشور ما یک چهره ماندنی است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی یکشنبه در هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی با هدف نکوداشت مقام استاد شهریار، گفت: یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند تعالی و سبحان بیان و نعمت سخن گفتن است که خداوند به انسان ارزانی کرده و اگر انسان توجه و عنایت کند نظیری برای آن نمی‌تواند پیدا کند.

وی افزود: قدرتی که خدا به انسان ارزانی کرده بسیار بزرگ است و اگر خدا این قدرت را به ما نداده بود چگونه زندگی می‌کردیم و خداوند در قرآن هم به مسئله بیان و سخن گفتن اشاره می‌کند که یکی از معجزات خداوند است و اینکه انسان بتواند در قالبی زیبا این کلمات را مکتوب و منظوم کند و به صورت شعر بیان کند، معجزه دیگری است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: معجزه دیگر خداوند متعال گویش‌ها و لغات مختلفی که در عالم هستی بوده که بیش از ۷۰ هزار نوع گویش و سخن ثبت شده و خداوند تبارک و تعالی وقتی آیاتش را در قرآن می‌شمارد و اختلاف آسمان و زمین نشانه‌هایی است برای عالمان که خداوند را می‌شناسند و اینکه انسان بتواند سخن بگوید و آنها را بنویسد از معجزات خداوند است.

تواضع شهریار الگو برای سایرین باشد

وی افزود: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرماید؛ اگر مردم در قدرت و بزرگی خداوند تبارک و تعالی و در بزرگی نعمتی که به آنان داده تفکر و توجه می‌کردند آن موقع به راه راست هدایت می‌شدند واز عذاب الهی و آخرت می‌ترسیدند اما قلب‌ها بیمار و چشم‌ها مریض است و بخاطر همین بعضی‌ها خداوند تبارک و تعالی را انکار می‌کنند و می‌گویند جهان هستی براساس تصادف خلق شده است.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: حضرت می فرماید «به خورشید، ماه، درختان، آب و سنگ نگاه کن و به اختلاف شب و روز، به دریاها و اقیانوس‌ها، به رشته کوه‌ها و قله‌های سر به فلک کشیده، به گو نه‌های مختلف سخن گفتن و به زبان‌ها و گویش‌های مختلف نگاه کن، چگونه می‌توان خدا را انکار کرد»، این بیان و سخن گفتن و شعر نیز از نشانه‌های خداوند است و اینکه شما اینجا جمع شده‌اید تا در بزرگداشت استاد شهریار که با قدرت و توان شعرش هم دین و هم مذهب و ملتش را در قالب شعر به دنیا معرفی کرده خود معجزه‌ای دیگر است.

وی گفت: مقام معظم رهبری در خصوص شهریار فرموده‌اند که «ایشان دوران مهمی از زندگیش بخصوص ۳۰ سال آخر زندگیش دوران عرفانی بسیار زیبایی را گذراندند و به انس با قرآن و معنویات و خودسازی پرداختند و شهریار یکی از بزرگترین شعرای معاصر ما است»، و ایشان هم در شعر فارسی و هم ترکی زبانزد هستند، البته شعر فارسی شهریار بیشتر از ترکی است؛ اولین شعر وی به زبان فارسی است البته منظومه حیدر بابا استثناء است.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه شهریار دنبال نام و نشان نبود، بیان کرد: شهریار برای خدا کار می‌کرد و تواضع آن باید الگو برای همه شعرا باشد و قطعا امروز چهره شهریار در کشور ما یک چهره ماندنی است.

تواضع شهریار الگو برای سایرین باشد

وی ادامه داد: در مورد زبان فارسی، هم اسلام مدیون زبان فارسی بوده و هم زبان فارسی هم مدیون اسلام؛ یعنی خدماتی که اسلام به زبان فارسی انجام داده بسیار بدیهی و روشن است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: شاهکارهای زبان فارسی مثنوی معنوی، گلستان سعدی، دیوان حافظ و صدها شاهکار فارسی مملو از آیات، روایات و مفاهیم قرآنی و اسلامی است که تاثیر زیادی در اسلام گذاشت و بالعکس وقتی ایران توسط اعراب فتح شد و سایر قسمت‌های کشور ایران اسلام را قبول کرد و اسلام در سایر نقاط کشور بوسیله زبان فارسی معرفی شد و اهالی کشورهای خاورمیانه، هندوستان و پاکستان وقتی می‌خواهند حافظ و مثنوی بخوانند وضو گرفته و رو به قبله می‌نشینند و این مناطق بوسیله زبان فارسی معرفی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    ــــــ بسمه تعالی ـــــ شهریار آن شاعر شیرین سخن ــکرده مبهوت بیان زنها و مردان کهن ــ آنچه در اشعار زیبا یش بیان ــکرده است ناخواسته فضلش هست عیان ــ با بیان حسن های شهریار ــ درس اخلاق نکو در این دیار ــ داده ای بر هرکه نیست اهل کیار ــ پس تشکر کردن است لازم ز تو ــ ای امام با صفا گرچه وتو ــ برخی از اغیار خواهند کردمان ــ لیک نیفزاید بدان هیچ در دمان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ چون شهر خوب ارومیه و مردمان شریفش را دوست دارم لذا بار دیگر عرض می کنم : چوخ یاشسین ارومیه ــ آغاجلاری قورومیه ــ میوه لری چوخالسین ــ مریضلری ساقالسین
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    لطفاََ بعد از » داده ای بر هرکه نیست اهل کیار » اضافه بفرمایید : «ده ادامه حرف خود ای نیک یار» که فکر می کنم سهواََ از قلم انداخته ام . متشکرم