دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست اعضای اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: برای مردم تبیین شود که ستاد امر به معروف و نهی از منکر به دنبال یقه گرفتن نیست، بلکه حامی، تسهیل‌گر، ریل‌گذار و پیگیر مطالبات آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، روز سه شنبه در نشست اعضای اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حیات توحیدی، دینی، اخلاقی و اقتدار ملی جامعه را منوط به احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر نباید به عنوان یک اداره دیده شود، بلکه نیازمند نگاه جامعی درباره آن هستیم.

وی ادامه داد: رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر هر استان نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان است که این امر نشانگر فراقوه‌ای بودن ستاد است به همین دلیل نباید در چارچوب اداره دیده شود، بلکه باید به عنوان کانون و نهادی جهت حفاظت از روحیه انقلابی نظام مدنظر باشد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر این‌که ۶ وزارتخانه أثرگذار عضو اصلی ستاد هستند، خاطرنشان کرد: کمتر کانون و نهادی از چنین جایگاهی برخوردار است و باید نسبت ستاد با ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی مشخص شود. چرا که هر مجموعه‌ای حراستی، حفاظتی، انتظامی، فرهنگی و... وظایف خاص خود را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، گام نخست در بحث امر به معروف و نهی از منکر را انجام کارهای ایجابی عنوان کرد و گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط می‌تواند در بخش ایجابی نقش آفرینی کند.

امام جمعه موقت تهران، خواستار تقسیم کار مناسب میان تمام مجموعه‌های مرتبط با بحث فریضتین شد و گفت: باید جهادی عمل و روحیه مسئولیت اجتماعی را احیاء کرد. در صورتی می‌توان به اهدافی همانند نظارت مردم به مسئولان و همچنین جامعه زنده، پویا و بازدارنده که در آن معروفات احیا و منکرات رنگ ببازد، رسید که مسئولیت اجتماعی و عمومی احیا شده و مردم پای کار بیایند. وگرنه با قانون صرف نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی ادامه داد: کمیته‌ای با حضور کارشناسان متعهد و دغدغه‌مند نهادهای عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود تا در آن موضوعات مهم کشور مطرح و در زمینه جلوگیری از ایجاد منکرات برنامه‌ریزی شود. همچنین برای مردم تبیین شود که ستاد به دنبال یقه گرفتن نیست، بلکه حامی، تسهیل‌گر، ریل‌گذار و پیگیر مطالبات آن‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر ورود دستگاه‌ها به ویژه حوزه‌های علمیه در بحث امر به معروف و نهی از منکر، خاطرنشان کرد: ستاد امر به معروف علاوه بر مطالبه‌گری آمادگی دارد که برای وزارتخانه‌ها و نهادها محتواهای مربوط به فریضتین را تأمین کند.

وی همچنین براساس روایات، تشکیل و بقا حکومت اسلامی را مبتنی بر احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: ما باید در ستاد امر به معروف مطالبات مردم که از لسان رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود را پیگیری کنیم و وظیفه هر دستگاه و مجموعه‌ای مشخص باشد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر از راه‌اندازی سامانه «سو» خبر داد و تأکید کرد که این سامانه به صورت کشوری به کار خود ادامه خواهد داد.

ضرورت تدوین سند جامع سیاست‌های کلان امر به معروف

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با تأکید بر این‌که ستاد در بحث منابع، ساختار و جایگاه دچار ضعف است، تأکید کرد: تلاش ما رفع این مشکلات و ضعف‌هاست.

وی، قانون‌گرایی، تعامل با دستگاه‌ها، پیگیری مطالبات مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را چهار محور اصلی ستاد امر به معروف برشمرد و تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بهترین آمر به معروف و بزرگترین مطالبه‌گر هستند، خط و مشی ما نیز در آمر به معروف و مطالبه‌گری بیانات ایشان است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر براساس قانون برای ستاد ۵ وظیفه اصلی شامل آموزش، ساماندهی تشکل‌های مردمی، پیگیری بحث عفاف و حجاب، حمایت از شوراهای امر به معروف دستگاه‌ها و معاضدت‌هایی قضایی آمران و ناهیان قائل شد و بیان داشت: آموزش، پایه آمر به معروف و نهی از منکر است، بدین منظور ۱۱ عرصه در مباحثی همانند آمران و ناهیان، ضمن خدمت، ضابطان و... تعریف کرده‌ایم.

طاهری آکردی، آموزش تشکل‌ها برای پیگیری صحیح مطالبات و گروه‌بندی دستگاه‌ها براساس تخصصشان با هدف احصاء معروفات و منکرات را از دیگر اقدامات ستاد دانست و بیان داشت: از مشکلات کشور اداری شدن کار فرهنگی است، در حالی که کار فرهنگی باید مخلصانه، جهادی و به هنگام باشد و انجام آن تنها منوط به بودجه نباشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر آسیب شناسی محیطی و سازمانی این ستاد بیان کرد: ۴۰۰ صفحه سند در سیاست‌های کلان داریم که تنها یک بار نام امر به معروف و نهی از منکر در آن آمده است. این نشانگر مظلومیت فریضتین است.

وی افزود: در گام نخست باید سند جامع سیاست‌های کلان امر به معروف و نهی از منکر تدوین شود که در آن وظایف هر دستگاه مشخص گردد.

طاهری آکردی با بیان این‌که در گام دوم باید سندی برای سیاست‌های اجرایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهیه و به تصویب برسد، خاطرنشان کرد: باید در این سند گستره امر به معروف و نهی از منکر در تمامی حوزه‌ها همانند، محیط زیست، بهداشت، ورزش، اقتصاد و... مشخص شود.

تهیه آیین نامه اداری استخدامی و مالی از دیگر موضوعاتی بود که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به آن اشاره کرد.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی امر به معروف

در ادامه جلسه، سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور ضمن تأکید بر تدوین سند جامع امر به معروف و نهی از منکر با بیان این‌که اسناد بالادستی باید آیین‌نامه مشخصی داشته باشند، تصریح کرد: یکی از اسناد بالادستی قانون است. در بحث امر به معروف و نهی از منکر قانون به اندازه کافی داریم و باید از این ظرفیت‌ها بهره برد.

لزوم همکاری دستگاه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز تأکید کرد که برای تدوین و تصویب سند جامع برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌توان از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره برد و بیان داشت: توقع ما از همه دستگاه‌ها همیاری و همکاری با یکدیگر است.

آمادگی شورای فرهنگ عمومی برای تصویب سند جامع فریضتین

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به عضویت ستاد امر به معروف در شورای فرهنگ عمومی بیان داشت: مصوبات شورای فرهنگ عمومی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده می‌شود و اگر این شورا نظری درباره آن نداشته باشد، به عنوان مصوبه از سوی رئیس جمهور ابلاغ می‌شود، ستاد امر به معروف می‌تواند اسناد خود را از طریق شورای فرهنگ عمومی پیش ببرد.

ایجاد کارگروه ویژه امر به معروف

علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران نیز با بیان این‌که قوانین زیادی در بحث امر به معروف و نهی از منکر را داریم و بایدها و نبایدهای این موضوع مشخص است، تصریح کرد: تدوین سند اجرایی برای بحث امر به معروف و نهی از منکر لازم و ضروری است.

وی پیشنهاد داد کمیته یا کارگروهی برای پیگیری امور مربوط به امر به معروف و نهی از منکر با حضور نمایندگان اعضای آن تشکیل شود و تأکید کرد که کار ستاد امر به معروف سیاستگذاری بوده و اجرای آن باید توسط ستاد استان‌ها انجام شود، به همین دلیل باید چارچوبی برای استان‌ها مشخص شود.

کمبود قانون نداریم

احمد راستینه، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس نیز با اشاره به این‌که در بحث امر به معروف و نهی از منکر کمبود قانون نداریم، بلکه مشکل عدم اجرای آن است، گفت: برای نوشتن سند جامع می‌توان از اصلاح ساختار فرهنگی بهره برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دلسوز IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    4 0
    دو صد گفته چو نیم کردار نیست! لازم نیست یقه کسی را بگیرید! ولی ما ماندیم این تذکر لسانی را که مرتب تکرار می کنید چه کسی انجام می دهد. خیلی برای من عجیب است که دم در ورودی مترو هیچ پلیس زنی وجود ندارد. این همه پلیس چه مرد و چه زن در ادارات به کارهای روزمره مشغولند. در حالی سرکشی به اجتماع و حضور در کوچه و بازار مهم است تا هنجارشکنان از هر حیث احساس نا امنی کنند. آن وقت تمام احکام امر به معروف و نهی از منکر معلوم است والله فقهش هم مشخص است. بنابراین دیگر الان چند سال شما کم کم دنیال تدوین سند هستید. در حالی که جامعه ایمانی ما تند و تند در حال فرو رفتن در ظلمت است. الی الله المشتکی
    • رضا IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      0 3
      موضوع حجاب فقط یک نماد ظاهری است اصل قضیه دین زدایی و دین زدگی مردم است که در جامعه روی داده . چادر یا عمامه نشانه وابستگی سیاسی افراد شده نه دینداری . این خطر جدی برای کلیت دین بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان است . که تا اشتباهات عده ای را به پای دین بنویسند . باور داشته باشید یا نه تمام اسرار پنهان را رصد میکنند و همه روزی افشا خواهند کرد
    • واقعیت IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      1 1
      جناب رضا مردم دین زده نشده اند، غنا و آلات لهو، نفاق زایند، غیرت برند، حیا براندازند. تا زاینده های نفاق جای خود را به صوت زیبای واقعی قرآن ندهند، گیج می زنیم و برعکس قضاوت.
  • مطلع IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    5 0
    تا کی جلسه و میز گرد و خدا حافظ تا بعد که هر چه پیش آید ، خوش آید ! بابا جان جامعه رو آب آلوده جاری شده ، توسط هنجارشکنان برد، کار سنگین ضد فرهنگی دشمن در قضیه کشف حجاب از قشر مرفه بی درد به محیط کارمندان ادارات و دانشجوی دانشگاهها و دختران دبیرستانی و غیره کشیده شده. در محیط اتوبوس و مترو و فرودگاه متوقف نمانده کار به داخل تمام کوی و برزن و بازار رسیده! اون جوری که توی اون عکس معلومه وزیر اطلاعات و رئیس نیروی انتظامی هم هستند هرچند معلوم نیست وزیر کشور کجاست. این عزیزان همه عوامل اجرائی هستند. قبلا قوانین مربوط به امر به معروف و نهی از منکر توسط خیلی از نهادهای مملکتی از جمله مجلس های قبلی و شورای نگهبان بررسی و تصویب شده منتها برای اجرا ابلاغ نشده متاسفانه! واقعا حالا چرا ارزش از دست دادن زمان فوق طلائی را نمی دانید و به جای برخورد قاطع با سرمنشاء اصلی هنجارشکنی و مفسدان مغرض اجیر مشغول به حواشی بی سرانجام می شوید. باور کنید با اتلاف این زمان و عدم اقدام و ورود به موقع ممکن است خدای ناکرده دیگر اثری از رعایت ارزشهای الهی و الهی و انسانی نماند و آنگاه ما با حسرت تمام و انگشت به دهان در آرزوی دیدن ساعتی و و لحظه ای روزگاری باشیم که به طور مطلق آنرا از دست داده ایم. خدا نیاورد. بالله که ما گفتیم آیا گوش شنوائی هست؟ آیا فریاد رسی هست...
  • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    4 0
    رئیس محترم ستاد احیای امر به معروف و نهی از منک فرموده اند: "باید جهادی عمل و روحیه مسئولیت اجتماعی را احیاء کرد. در صورتی می‌توان به اهدافی همانند نظارت مردم به مسئولان و همچنین جامعه زنده، پویا و بازدارنده که در آن معروفات احیا و منکرات رنگ ببازد، رسید که مسئولیت اجتماعی و عمومی احیا شده و مردم پای کار بیایند. وگرنه با قانون صرف نمی‌توان کاری از پیش برد." ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان لازم است دو نکته را متذکر شوم.1 - فعلا که فقط مردم پای کارند از بانوان محجبه تا برخی طلاب و متدینین و دلسوزان با ایمان! آیا این همه اخبار ضرب و جرح و اهانت به آمرین به معروف و ناهیان از منکر اعم از زن و مرد و طلبه و... در شهرهای مختلف به این زودی از یاد رفت که ، می فرمائید مردم پای کار بیایند. واقعیت این است که نیروی حافظ امنیت اگر چه که وجود دارد ولی عملا در صحنه حاضر نیست! متاسفانه نمی دانیم ابلاغ انجام وظایف به وزارت خانه های کشور و اطلاعات و نیروی انتظامی چگونه است که نوعا پلیس همیشه بعد از اتفاقات ناگوار آن هم برای اخذ گزارش و شکایت حاضر می شود. 2- گفته شده بدون قانون صرف کاری نمی شود کرد، به خدا قانون وجود دارد، مجری قانون غایب است(همین هفته قبل رئیس محترم قوه قضائیه گفت که برای بار چندم از تمام دادستانها و وزارت کشور و پلیس خواسته که به وظایف مصرح قانونی خود عمل کنند و منتظ آن قانون نه چندان معلوم الحال جدید هم نمانند.) پس با این حساب از چه کسی و چگونه باید مطالبه اجرای قانون را داشت؟ زیرا با حرف و جلسه و بعد نقص تراشیدن برای قانون و نبودن سند جامع و... هرگز به مرحله اقدام نمی رسید و مطمئنا در این صورت جامعه به شدت خسارت دینی و فرهنگی و امنیتی بزرگی خواهد خورد!
  • دوراندیش خیرخواه IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    4 0
    الهی، ما خوابیم تو بیدارمان کن و ما غافلیم تو هوشیارمان کن! نقل است که مرحوم آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی رحمه الله به مرحوم حاج بهلول گنابادی فرموده بودند برای چه به نجف آمده ای؟ ایشان در جواب فرموده بودند برای آنکه چون شما مجتهد و فقیه شوم. معظم له به جناب بهلول معروف جمله بسیار زیبائی فرموده بودند تا تو بخواهی مجتهد و مرجع بشوی، معلوم نیست رضا خان ملعون گذاشته باشد ذره ای از دین باقی بماند بنابراین نیازی نیست که اینجا بانی و برگرد به ایران... که قیام گوهرشاد اتفاق افتاد. حالا به این آقایان و حضرات هم بگوئید که یک هنجارشکنی هدایت شده واضح و روشن اتفاق افتاده و دارد همه آحاد جامعه را با خود درگیر می کند و به سرعت می بلعد که ممکن است به قیمت فروپاشی خانواده و انحلال روابط اجتماعی اخلاقی منجر شود، آنگاه عزیزان ما یا در فکر تهیه سند جامع هستند یا قانون عفاف و حجاب آن هم با سلایق گوناگون فردی! ترس ما این است که تا شما بخواهید این سند و آن قانون را به سرانجام برسانید نه اثری از تاک بماند و نه تاک نشان! طرفه آنکه این نهادها هر یک از دیگری التماس دعا دارد، حال آنکه دعا در اینجا زمانی مستجاب می شود که عمل جاری شود جزاء بما کانو یعملون!
  • سبک زندگی اسلامی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 0
    نصب مجسمه ترویج سبک زندگی اسلامی و اهل بیتی نیست حتی اگر مجسمه از آنِ عالمی بزرگ باشد. کتب علما را چاپ و منتشر کنیم.
  • یقه IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    2 0
    اگر شرایط ایجاب بکند یقه هم باید گرفت، کسی قصد کشتن بی گناهی داره با نهی زبانی هم عقب نمی نشینه اگر بتوانیم با دست به یقه شدن جلوش را بگیریم، واحب نیست؟