یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
image.png

حوزه/ معاونان و رؤسای دانشکده‌های دانشگاه علامه‌طباطبایی ضمن بازدید از جامعةالمصطفی با حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبری؛ در جلسه بازدید معاونان و رؤسای دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبایی از جامعةالمصطفی، ضمن خیرمقدم به حضور اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گزارشی از رویکردهای آموزشی و پژوهشی جامعةالمصطفی به‌عنوان دانشگاه اسلامی بین‌المللی ارائه نمود.

وی با بیان این که جامعةالمصطفی در همه قاره‌های جهان حضور علمی و دانشگاهی دارد، اظهار داشت: دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در عرصه معرفت افزایی جوامع، حضور فعال و نقش‌آفرینی برجسته‌ای در اقصی‌نقاط جهان دارند.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی توسعه گفتمان علمی و معرفتی میراث اهل‌بیت علیهم‌السلام در گستره جهانی را بسیار مهم و ضروری ارزیابی نمود و ابراز داشت: جامعه المصطفی امروز در بسیاری از محافل معتبر بین‌المللی عضویت فعال داشته، مراودات علمی ارزشمندی را با دانشگاه‌های بین‌المللی برقرار نموده است.

وی گزارشی از حضور فعال جامعةالمصطفی در نظریه‌پردازی‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی عرصه بین‌الملل ارائه نمود و اذعان داشت: جامعه المصطفی امروز موفق شده تا با تنظیم منظومه علمی و معرفتی حوزه‌های دانشی هدف، بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش را ترسیم و سرفصل نویسی بخش قابل‌توجهی از رشته‌ها را به اتمام برساند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبری با بیان این که جامعةالمصطفی در مسیر تحول آموزشی، ۶ حوزه دانشی «فقه و اصول»، «علوم قرآن و حدیث»، «حکمت و ادیان»، «تاریخ و سیره»، «علوم‌انسانی» و «فرهنگ و زبان» را تعریف و ناظر به همین رویکردها ۶ مجتمع آموزش عالی تخصصی را راه‌اندازی نموده است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی در ادامه ضمن تبیین دستاوردها و ظرفیت‌های علمی هریک از مجموعه‌های ۶ گانه جامعةالمصطفی، اظهار داشت: حضور دانش‌پژوهانی از ۱۳۰ ملیت جهان، ظرفیت عظیم و ارزشمندی را در مسیر تبیین ساحت‌های مختلف دانشی و ترسیم مدل‌های آموزشی تحول‌آفرین رقم زده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبری گزارشی از فعالیت دانشگاه مجازی المصطفی ارائه و جامعةالمصطفی را از پیش‌گامان آموزش مجازی در سطح بین‌المللی عنوان کرد و ابراز داشت: بخش خواهران از ساحت‌های ارزشمندی است که جامعةالمصطفی توجه ویژه‌ای بدان نموده، مرکز آموزشی پژوهشی مستقلی را تعریف و میزبان هزاران نفر از بانوان ملیت‌های مختلف چهانی است.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های فرامذهبی نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان، رویکردهای ارزشمند مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی را موردتوجه قرار داد و ابراز داشت: جامعه المصطفی در کنار تأکید بر حوزه‌های دانشی رسمی بلندمدت، به دوره‌های مهارت‌افزایی و آموزش‌های مهارت‌محور توجه نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبری با بیان این که حضور بین‌المللی جامعةالمصطفی مبتنی بر ۳۵ منطقه جغرافیای جهانی ترسیم شده است، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت دانش‌آموختگان مهم‌ترین فلسفه رویکرد منطقه‌ای جامعةالمصطفی در ترسیم فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی عرصه بین‌الملل است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی با بیان این که تمام دستاوردهای جامعةالمصطفی در سایه‌سار برکات انقلاب اسلامی و رهنمودهای حکیمانه امام خامنه‌ای شکل‌گرفته است، خاطرنشان ساخت: جامعةالمصطفی متعلق به‌نظام مقدس اسلامی است و با کمال اخلاص تجربیات حضور بین‌المللی خود را در خدمت تمام مجموعه‌های دانشگاهی کشور قرار می‌دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به مصوبات تفاهم‌نامه همکاری جامعةالمصطفی و دانشگاه علامه طباطبایی، بر اهمیت پیگیری رویکردهای دانشی مشترک تأکید و به برخی از محورهای همکاری متقابل از جمله برپایی رشته‌های مشترک دانشی، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی مشترک در عرصه بین‌الملل، نیازشناسی منطقه‌ای و… اشاره نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبری ظرفیت زبانی و فرهنگ‌شناسی جامعه المصطفی را کم‌نظیر برشمرد و بر اهمیت راه‌اندازی کارگروه مشترک زبانی میان جامعةالمصطفی و دانشگاه علامه طباطبایی تأکید و تدوین ۲۲ کتاب‌درسی مبتنی بر تنوع زبانی با رویکرد اسلامی را از جمله رویکردهای ارزشمند توصیف نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خلعتبری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند این دانشگاه در حوزه علوم‌انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی را بزرگ‌ترین دانشگاه علوم‌انسانی کشور دانست.

دکتر محسن حبیبی، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالقوه این دانشگاه؛ دانشگاه علامه طباطبایی را از مولدهای انقلاب اسلامی دانست و ضمن اشاره به اهمیت عملیاتی‌سازی تفاهم‌نامه‌های همکاری، تصریح کرد: امیدواریم باتوجه‌به گفتگوهای شکل‌گرفته، بتوانیم رویکردهای عملیاتی را اجرایی‌سازی و محورهای تفاهم‌نامه همکاری را جدی‌تر دنبال نماییم.

وی در ادامه از اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبایی در برپایی رشته‌های مختلف زبانی خبر داد و با بیان این که دانشگاه علامه طباطبایی و جامعه المصطفی از ظرفیت و پتانسیل بالایی در این مسیر برخوردار هستند، اظهار داشت: مطالعات خانواده، راه‌اندازی نشریه علمی مشترک، مباحث مرتبط با آموزش زبان و ادبیات فارسی در عرصه بین‌الملل، برگزاری آزمون‌های مشترک زبانی، پیگیری مشترک مطالعات منطقه‌ای، تألیف کتب درسی در زبان‌های مختلف و… از جمله رویکردهای ارزشمندی است که باید دنبال شود.

دکتر حبیبی بر حکمرانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعةالمصطفی و اهمیت مرجعیت بخشی به گفتمان‌های اسلامی تأکید نمود و ابراز داشت: در وادی تمرکز بر ایده‌پردازی‌ها، در عملیاتی‌سازی ایده‌ها، با ضعف‌هایی روبرو هستیم که همکاری متقابل دانشگاه علامه طباطبایی و جامعه المصطفی می‌تواند آن را برطرف نماید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ساجد، نیز در ادامه این جلسه مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی را مجتمع پیشتاز در عملیاتی‌سازی تفاهم‌نامه همکاری جامعه المصطفی و دانشگاه علامه طباطبایی دانست و ابراز داشت: تور المصطفی‌شناسی برای دانشگاه‌های مختلف کشور از اهمیت وافری برخوردار است، تا اساتید و نخبگان دانشگاهی با فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی جامعه المصطفی آشنا شوند.

وی در ادامه گزارشی از ظرفیت‌های مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی به‌ویژه دستاوردهای دانشی مدارس عالی فرهنگ و ملل، مدرسه عالی مطالعات فرهنگی و نیز مدرسه عالی ادبیات فارسی و عربی و مترجمی ارائه نمود.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی ضمن اشاره به برخی از محورهای همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و جامعه المصطفی، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی مشترک را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین از جمله برنامه‌های پیش روی مجتمع آموزش زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی است که می‌توان در این زمینه از ظرفیت ارزشمند دانشگاه علامه طباطبایی استفاده نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ساجد در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از ترسیم تافل اسلامی زبانی در جامعه المصطفی ارائه و حضور بیش از ۱۸۰ استاد زبان‌دان فعال در ۲۲ زبان بین‌المللی در مرکز آموزش زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی را ظرفیت ارزشمندی در ترسیم همکاری‌های متقابل زبانی دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بناری، دانشگاه علامه را دانشگاه مادر کشور در علوم‌انسانی دانست و ابراز داشت: جامعه المصطفی از سال ۱۳۸۴ وارد عرصه علوم‌انسانی شده، تا کنون حدود ۴ هزار دانش‌پژوه را در عرصه علوم‌انسانی تربیت نموده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی المصطفی، این مجتمع آموزش عالی را محور اصلی جامعه المصطفی در پیگیری دانش‌های علوم‌انسانی توصیف و گزارشی از مدارس عالی ۴ گانه مجتمع و گروه‌های تخصصی این مجموعه ارائه نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بناری با بیان این که در بخش قابل‌توجهی از نمایندگی‌های جامعه المصطفی، رشته‌های علوم‌انسانی ارائه می‌گردد، اظهار داشت: عرصه علوم‌انسانی از برجسته‌ترین زبان‌های مفاهمه علمی برای شکل‌گیری گفتگوهای دانشی با نگاه جهانی است.

وی به تأکید مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی نسبت به تقویت جنبه‌های قرآنی و روایی و نیز پیگیری آموزش‌ها و پژوهش‌های تطبیقی اشاره و جامعه المصطفی را بستری منحصربه‌فرد در بازآفرینی و ارائه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علوم‌انسانی با رویکرد اسلامی توصیف نمود.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی المصطفی، حوزه قرآن و علوم و فقه‌های تخصصی را از بنیادی‌ترین محورهای اسلامی‌سازی علوم توصیف نمود و ابراز داشت: جامعه المصطفی در کنار بسترسازی‌های ارزشمند در حوزه قرآن و علوم، در بازآفرینی فقه‌های تخصصی و ترسیم رشته‌ها و گرایش‌های خاص دانشی، پیشتاز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بناری در بخش پایانی سخنان خود به برخی از محورهای همکاری مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی و مجموعه‌های متناظر در دانشگاه علامه طباطبایی اشاره نمود.

در بخش پایانی این جلسه ضمن تبادل نظر و دیدگاه‌ها دررابطه‌با فرایندهای مختلف عملیاتی‌سازی محورهای تفاهم‌نامه همکاری جامعة المصطفی و دانشگاه علامه طباطبایی، کارگروه‌های تخصصی عملیاتی‌سازی تفاهم‌نامه ترسیم و نمایندگان هر یک از مجموعه‌ها در این کارگروه‌ها تعیین شد.

بازدید معاونان و رؤسای دانشگاه علامه طباطبایی از جامعةالمصطفی

بازدید معاونان و رؤسای دانشگاه علامه طباطبایی از جامعةالمصطفی

بازدید معاونان و رؤسای دانشگاه علامه طباطبایی از جامعةالمصطفی

بازدید معاونان و رؤسای دانشگاه علامه طباطبایی از جامعةالمصطفی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha