یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله محمدجواد طبسی

حوزه/استاد حوزه علمیه قم گفت: در زمان حکومت صدام، برخی از کتاب‌های علمای حوزه علمیه نجف از جمله مرحوم آیت الله سید محمدمهدی خرسان از بین رفت. باید فکری به حال کتاب‌های موجود در نجف شود، در منازل بسیاری در نجف، کتاب‌های خطی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد طبسی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه در نشست علمی که به مناسبت چهلمین روز ارتحال آیت الله سیدمحمدمهدی موسوی الخرسان از سوی دبیرخانه کنگره امناءالرسل در سالن همایش مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی خرسان با وجود سن بالایی که داشت در عالم تحقیق و در عالم تالیف و در عالم تدریس، ید طولایی داشت. در گذشته تحقیق در حوزه علمیه نجف مرسوم نبود و شخصیت‌هایی همچون مرحوم آیت الله سید محمدمهدی خرسان تحقیق را در این حوزه راه انداختند.

وی خاطرنشان کرد: خاندان خرسان صدها سال پیش به عراق هجرت کرد و یک خاندان ریشه‌دار و علمی به شمار می‌رود، مرحوم آیت الله سید حسن خرسان، شخصیت بزرگواری بود که امامت جماعت مسجد شیخ انصاری در نجف را سال‌ها بر عهده داشت.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی ادامه داد: از امتیازات خاص مرحوم آیت الله سید حسن خرسان این بود که عالم تحقیق را در نجف به وجود آورد، در نجف اشرف قبل از ایشان، تحقیق وجود نداشت، آیت الله سید حسن خرسان و آیت الله سید صادق بحرالعلوم، آیت الله سید محمدمهدی خرسان و آیت الله سید احمد اشکوری، شخصیت‌هایی بودند که تحقیق را در نجف اشرف به راه انداختند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: امتیاز دیگر آیت الله سید حسن خرسان، این بود که فرزندان عالم همچون آیت الله سید محمدمهدی خرسان و آیت الله سید محمدرضا خرسان را به حوزه تقدیم کرد، آیت الله سید محمدرضا خرسان، فعالیت سیاسی هم داشت. آیت الله العظمی خوئی بعد از شروع انتفاضه شعبانیه، چند نفر از جمله آیت الله سیدمحمد رضا خرسان را به عنوان اعضای کمیته مدیریت قیام، انتخاب کردند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم آیت الله سیدمحمد مهدی خرسان اظهار کرد: ایشان، شخصیت بزرگواری بودند که از شاگردان آیت الله سید حسن خرسان، مرحوم آیت الله العظمی خوئی و مرحوم آیت الله العظمی حکیم به شمار می‌رفت. مرحوم آیت الله سید محمدمهدی خرسان از علمای متعدد شیعه و سنی اجازه روایت داشت.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی خرسان، انسان زاهدی بود و در منزل ساده‌ای زندگی می‌کرد که این منزل هنوز هم موجود است، با وجودی که آیت الله سید محمدمهدی خرسان شخصیت برجسته‌ای در نجف اشرف بود، اما در هزینه کردن سهم امام احتیاط زیادی داشت، پس از رحلت مرحوم آیت الله العظمی خوئی، مقدار پولی از سهم امام در دست مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی خرسان بود و او آن پول را به درب منزل مرحوم آیت الله العظمی سید علی سبزواری برد و تحویل ایشان داد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی خرسان با وجود سن بالایی که داشت در عالم تحقیق و در عالم تالیف و در عالم تدریس، ید طولایی داشت. در گذشته تحقیق در حوزه علمیه نجف مرسوم نبود و شخصیت‌هایی همچون مرحوم آیت الله سید محمدمهدی خرسان تحقیق را در این حوزه راه انداختند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی، برگزاری کنگره علمی امناء الرسل را اقدامی قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: برگزاری کنگره‌ای در بزرگداشت مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی خرسان، اقدامی قابل تقدیر بود، علمای بسیاری داریم که گمنام هستند و باید روی آن‌ها کار شود.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی خرسان، کتاب بزرگی درباره ابن عباس نوشت که این نخستین بار است که در عالم تشیع چنین کتابی در خصوص ابن عباس به نگارش درآمد و این کتاب جایزه کتاب سال ایران را گرفت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در زمان حکومت صدام، برخی از کتاب‌های علمای حوزه علمیه نجف از جمله مرحوم آیت الله سید محمدمهدی خرسان از بین رفت. باید فکری به حال کتاب‌های موجود در نجف شود، در منازل بسیاری در نجف، کتاب‌های خطی وجود دارد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha