شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست خبری تشریح برنامه های کنگره بین المللی مفسر بزرگ آیت الله محمد حسین طباطبایی

حوزه/ دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی با اشاره به ارسال ۳۵۹ چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره از برگزاری کنگره در روز چهارشنبه ۲۴ آبان همزمان با چهل و دومین سالروز رحلت علامه با پیام مقام معظم رهبری در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمد باقر خراسانی امروز در نشست خبری تشریح برنامه های کنگره بین المللی مفسر بزرگ آیت الله محمد حسین طباطبایی که در سالن جلسات علامه طباطبایی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن اشاره به همکاری ۳۳ مرکز داخلی و ۹ مرکز بین المللی در برگزاری کنگره بین المللی علامه طباطبایی، اظهار داشت: آغاز فرایند برپایی این کنگره از دو سال پیش همزمان با چهلمین سالگرد ارتحال علامه، رسما کار خود را آغاز و پیش نشست های مختلفی در این راستا برگزار نموده است.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی با بیان این که در این کنگره به همه ابعاد شخصیتی و دانشی علامه طباطبایی اعم از قرآن و حدیث، حکمت نظری، حکمت علمی، کلام و ادیان، عرفان و اخلاق، فقه و اصول و مباحث تفسیری و فلسفی پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به این که کمیته علمی با حضور ۴۰ شخصیت حقیقی و حقوقی از حوزه و دانشگاه تشکیل شده است، اظهار داشت: آیت الله فیاضی ریاست کنگره و دبیر علمی آن حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عهده دار بوده، فراخوان مقاله با استقبال اساتید حوزه و دانشگاه مواجه شد و ۳۵۹چکیده مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شد.

خراسانی با بیان این که بیشترین حجم چیکده مقالات در بخش قرآن و حدیث ارائه شد اظهار داشت: حدود ۷۳ درصد چکیده ها مورد پذیرش قرار گرفت و ارزیابی های متعددی بر روی ۲۳۵ مقاله ارسال شده صورت گرفت و در مجموعه ۱۱۴ مقاله برای ارائه در کمیسیون های تخصصی آماده شد.

وی گفتمان سازی و تبیین شخصیت علمی و اخلاقی و بررسی آراء و اندیشه های علامه طباطبایی مبتنی بر برپایی پیش نشست هایی در داخل و خارج از کشور را از نوآوری ها و ابتکارات کنگره دانست و ابراز داشت: تاکنون ۱۳۱ پیش نشست برگزار و تا پایان ۲۰ آذرماه این مهم به ۱۴۲ پیش نشست خواهد رسید. این حجم از پیش نشست با حضور ۷۴ دبیر علمی برگزار شده است.

برگزاری سیر مطالعاتی علامه طباطبایی برای اساتید و طلاب سطح عالی حوزه

دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی، ۵۷ درصد نشست ها در حوزه علمیه خواهران و مابقی در دیگر مجموعه های حوزوی و دانشگاهی برگزار شده است، اظهار داشت: مدیر حوزه های علمیه دستور داد تا سیر مطالعاتی علامه طباطبایی برای اساتید و طلاب سطح عالی حوزه های علمیه برگزار شود.

وی از برگزاری پیش نشست هایی در هندوستان و عراق اشاره و با بیان این که این پیش نشست ها با استقبال خوب اندیشمندان مواجه شده است، اظهار داشت: برآنیم تا ۳ پیش نشست را در کشور ترکیه برگزار نماییم.

خراسانی جمع آوری خاطرات شفاهی علامه طباطبایی از زبان شاگردان را از دیگر فریندهای این کنگره دانست و با بیان این که حجم قابل توجهی از مصاحبه ها انجام شده است، اظهار داشت: کنگره بین المللی علامه طباطبایی با هدف فرهنگ سازی به بخش عمومی جامعه توجه نموده زندگی نامه روان، مختصر و جامعی از زندگی نامه علامه را در دستور کار قرار داده است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، زبان فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی و اردو را از جمله زبان های هدف این کنگره دانست و ابراز داشت: مستند زندگی نامه علامه طباطبایی و مستند المیزان از جمله آثار فاخری است که به فرایند شکل گیری و تدوین المیزان از زیان خود علامه را تشریح و ویژگی های المیزان از زبان بزرگان حوزه تبیین می گردد.

وی با بیان این که این برنامه ها با حضور اساتید و اندیشمندان در کشور عراق رونمایی شده است، اظهار داشت: مستند علامه مبتنی بر زندگی نامه علامه در فضای رسانه ای ترسیم شده است.

خراسانی به بعد هنری علامه طباطبایی و بحث خوشنویسی، معماری و شعر و ادبیات علامه طباطبایی اشاره نمود و اظهار داشت: ویراست دوم کتاب حاوی اشعار علامه که منتشر شده است نیز در دست اقدام قرار دارد.

وی با بیان این که تمام تلاش خود را برای بهره گیری از ظرفیت های مجموعه ها و مراکز به کار گرفته ایم، اظهار داشت: در برپایی پیش نشست ها از ظرفیت مجموعه ها استفاده نموده ایم.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی گزارشی از برگزاری آئین افتتاحیه کنگره در روز چهارشنبه ۲۴ آبان همزمان با چهل و دومین سالروز رحلت علامه با پیام مقام معظم رهبری خبر داد و ابراز داشت: نگاه دقیق و جامع و بلند رهبر معظم انقلاب به علامه طباطبایی است.

وی با بیان این که آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنران اصلی افتتاحیه این کنگره خواهد بود، اظهار داشت: تبیین سیره عملی علامه طباطبایی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه از دیگر برنامه هایی است که همزمان با برپایی آئین سنتی بزرگداشت برگزار خواهد شد.

خراسانی ادامه داد: کمیسیون های تخصصی کنگره روز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه برگزار خواهد شد، اظهار داشت: کمیسیون‌های تخصصی کنگره مبتنی بر محورهای شش گانه و موضوع زن و خانواده برگزار خواهد شد، اظهار داشت: شنبه ۲۷ آبان ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور اندیشمندان مختلفی در تبریز میزبان میهمانانی از کشور ترکیه خواهیم بود.

وی افزود: اختتامیه سه شنبه ۳۰ آبان ماه مصادف با روز جهانی فلسفه در تهران و در سالن همایشهای بین المللی دانشگاه الزهرا(س) و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ریاست جمهوری اسلامی، دکتر حداد عادل، مخبر دزفولی و یکی از شخصیت های بین المللی برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی گفت: در مراسم اختتامیه میزبان میهمانانی از کشور روسیه ترکیه و بیت الحکمه عراق خواهیم بود، اظهار داشت: در آیین اختتامیه چندین رونمایی از جمله رونمایی از آثار به روز شده علامه و طرح های دبیرخانه دائمی علامه طباطبایی و نامگذاری هفته حکمت و فلسفه اسلامی در رونمایی خواهد شد.

وی بر اهمیت گفتمان سازی بین المللی حکمت و فلسفه اسلامی تاکید و با بیان این که جایزه جهانی حکمت و نشان جهانی علامه با مشارکت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف خواهد شد.

خراسانی با بیان این که در حاشیه مراسم اختتامیه در تهران چندین برنامه از جمله نمایشگاهی از آثار فلسفی و آثار مرتبط با حوزه های علمیه خواهران و برادران برپا خواهد شد، اظهار داشت:با توجه به تبحر و تخصص علامه در عرصه خوش نویسی، از دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه الزهرا درخواست نموده ایم تا در حاشیه اختتامیه جملات علامه را به صورت خوشنویسی در معرض عموم قرار دهند.

وی در پایان بر اهمیت بازشناسی و معرفی شخصیت علامه طباطبایی تأکید نمود و اظهار داشت: در کنار فعالیت های جنبی کنگره بین المللی علامه طباطبایی صوتی از امام خمینی (ره) و مرحوم آیت الله فلسفی در رابطه با شخصیت والای علامه طباطبایی بازنشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha