یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عکس

حوزه/ برگزیده نهمین جشنواره علامه حلی (ره)  گفت: عدم وابستگی آموزش و پژوهش و فاصله استاد راهنما از طلبه و عدم پیگیری و همراهی استادان راهنما و طلاب به صورت گام به گام و کارگاهی سبب وقفه‌های طولانی در نگارش می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محدثه مولوی، طلبه موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، رتبه اول نهمین جشنواره علامه حلی (ره) است که از سال ۱۳۸۳ پس از أخذ دیپلم تجربی وارد موسسه عالی معصومیه (س) شده و سطح ۲ را آغاز نموده است و حوزه و دانشگاه را به طور همزمان ادامه داده و هر دو عرصه را همراه با کسب موفقیت های بسیاری کسب کرده است.

وی فارغ التحصیل دکتری اخلاق از دانشگاه معارف قم، دارای سطح۳ در رشته فلسفه اسلامی از موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (س)، کارشناسی ارشد در رشته فلسفه دین از دانشگاه باقرالعلوم (ع) و کارشناسی فلسفه از دانشگاه مفید به صورت بورسیه با رتبه عالی است .

اثر پژوهشی برگزیده شده:

نقد و بررسی فلسفی دیدگاه دان مارکوس درباره سقط جنین از منظر اخلاقی، پایاننامه سطح۳ محدثه مولوی به راهنمایی دکتر علیرضا آلبویه.

از این اثر مقاله.ای با عنوان «تحلیل و نقد دیدگاه دان مارکوس درباره نادرستی سقط جنین از منظر اخلاقی»، محدثه مولوی و علیرضا آل‌بویه در دانشگاه شهید بهشتی با درجه علمی پژوهشی در سال ۱۳۹۷به چاپ رسیده است.

مقاله دیگر در سال ۱۴۰۰ با عنوان «نقد اصل منافع تولید مثل و سقط جنین ناهنجار»، محدثه مولوی، علیرضا آلبویه، محسن رضایی آدریانی با درجه علمی پژوهشی در دانشگاه شهید بهشتی به چاپ رسید.

محدثه مولوی، رتبه اول نهمین جشنواره علامه حلی (ره)، در رابطه با روند ارتقاء رتبه علمی_پژوهشی طلاب در سال‌های اخیر عنوان کرد: از سال ۹۵ که با حلقه های پژوهشی دکتر آلبویه آشنا شدم و در جلسات کارگاهی ایشان شرکت کردم، شاهد تلاش‌های بی وقفه ایشان در جهت ارتقاء سطح پژوهشی طلاب، مخصوصا طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در مدارس علمیه مختلف از جمله معصومیه، خدیجه کبری، جامعه الزهرا و ... بودم که نتایج این تلاش‌ها را در جشنواره‌ها نیز شاهد هستیم به گونه‌ای که حدود ۵ اثر برگزیده نهمین جشنواره علامه حلی به راهنمایی ایشان بوده است، همچنین از طلاب خواهر در جشنواره فارابی نیز برگزیده شدند.

وی ادامه داد: این‌ها نشان از پیشرفت‌های علمی پژوهشی طلاب در سال‌های اخیر علی الخصوص پژوهش در مسائل نوپدید و مبتلابه جامعه امروز مانند سقط جنین، مسئله آب، تغذیه، شبیه سازی و... را دارد.

رتبه اول نهمین جشنواره علامه حلی (ره) درباره کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب حوزه خواهران، گفت: در ابتدا باید گفت علی رغم برگزاری کارگاه های متعدد روش تحقیق و پایان نامه نویسی و گذراندن واحدهای متعدد در این خصوص به علت عدم آموزش صحیح و در یک کلام عدم آموزش عملی نگارش تحقیق و پژوهش‌های علمی، شاهد مهارت کافی در این زمینه نیستیم.

وی افزود: نکته بعد عجله و صبور نبودن برای نتیجه بخشی کار پژوهشی است، کار علمی پژوهشی، زمان بر است و تلاش مستمر، پشتکار پژوهشگر در وهله نخست و راهنمایی گام به گام و مستمر استاد راهنما از ابتدای امر تا انتها را می‌طلبد. در نهایت حمایت نهادها و پژوهشگاه‌ها از طرح‌های پژوهشی، طلاب پژوهشگر به صورت منطقی، ایمن و امیدوارکننده نسبت به آینده هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی از بایسته‌های پژوهشی جهت ارتقاء کیفی و کمی آثار پژوهشی خواهد بود.

مولوی درباره علت وقفه‌های طولانی در نگارش پایان نامه های سطح۳ اظهار کرد: فاصله استاد راهنما از طلبه و عدم پیگیری و همراهی استادان راهنما و طلاب به صورت گام به گام و کارگاهی است. به طور کلی ما آموزش و پژوهش را از هم جدا می‌پنداریم و به طلبه گویا اینگونه القاء می‌کنیم ابتدا واحدهای آموزشی را طی کن و سپس شروع به پایان نامه نویسی کن؛ در حالی‌که درست نیست و همین امر سبب می‌شود طلاب بسیار توانمند حتی دچار وقفه‌های طولانی در نگارش شوند.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی آن است که ما به طلاب طی دوره های سطح۲ و ۳ واحدهای زیادی در خصوص روش تحقیق و پایان نامه نویسی آموزش می‌دهیم ولی متاسفانه اکثرا این واحدها در سطح تئوری و نظری باقی می‌مانند و کمتر به عرصه عمل وارد می‌شوند، این طور می‌شود که طلاب در هنگام نگارش پایان نامه از آن هراس دارند، اما اگر در طور تحصیل به آن‌ها از همان ابتدا در قالب کارگاه‌های عملی به صورت فصل به فصل نوشتن پایان نامه آموزش داده شود خود به خود در انتهای دوره، کار پژوهشی خود را تمام شده می‌یابند. البته این امر تلاش مستمر و پیگیری طلاب محترم را نیز خواهان است.

این طلبه پژوهشگر در رابطه با راهکارهایی برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی عنوان کرد: به طور قطع می‌توانم بگویم برگزاری جلسات هفتگی با استاد راهنما مهم‌ترین انگیزه و بهترین تشویق و ترغیب برای تلاش دانش پژوهان در مسیر پژوهش خواهد بود؛ زیرا وقتی دانش پژوه اهمیت موضوع را از جانب استاد خود می‌بیند، پیگیری او را از نزدیک نظاره گر است، او نیز پای کار می‌ایستد و لحظه به لحظه به توصیه‌ها و آموزش‌های استاد راهنما گوش فرا داده و کار خود را جلسه به جلسه پیش خواهد برد و در نهایت بعد طی پروسه ۶ ماه تا یکسال خود نیز به مهارت نگارش مقالات علمی پژوهشی دست یافته و او نیز می‌تواند یاریگر دانش پژوه دیگر باشد و این دومینوی مثبت ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: بنابراین مهمترین راهکار، انجام پایان نامه ها به صورت کارگاهی و زیر نظر استاد راهنما از ابتدا تا انتها است. اگر کارهای پژوهشی به این شیوه انجام شوند به طور قطع از هر پایان نامه سطح ۳ دست کم یک یا دو مقاله علمی پژوهشی به انتشار خواهد رسید و این یعنی آثاری دارای بار علمی و به دور از تکرار.

رتبه اول نهمین جشنواره علامه حلی (ره) یادآور شد: نکته بعدی انتخاب موضوعات مبتلابه جامعه و جدید با استفاده از منابع به روز و تسلط به زبان‌های مورد نیاز مانند انگلیسی و غیره که این مهم نیز به روش کارگاهی و ارائه در جلسات هفتگی با استاد راهنما میسر خواهد بود. آموزش روش تحقیق و مقاله نویسی به‌صورت عملی در قالب پایان نامه نویسی به صورت طرح پژوهشی از ابتدای ورود طلاب به مقطع سطح ۳ که توضیح جزئیات طرح در این مجال نمی‌گنجد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha