یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
الهاشمی

حوزه/ محمد صادق الهاشمی کارشناس عراقی نوشت: اکثر تحلیلگران بر این باورند که حوزه علمیه نجف اشرف اکنون وابسته به خط انقلابی و اندیشه سیاسی انقلابی است که در مقابل نقشه‌های آمریکا در منطقه ایستاده و حق را همراهی می‌کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی و مدیر مرکز مطالعات عراق طی یادداشتی به تحلیل «موضع حوزه نجف اشرف در خصوص عملیات «طوفان الاقصی» و تاثیر آن در ابعاد داخلی عراق و منطقه پرداخت.

متن ترجمه شده یادداشت به شرح ذیل است:

مواضع مهم و شجاعانه و آشکاری که بسیاری از بزرگان و علمای حوزه نجف اشرف که اولین ایشان آیت الله سیستانی و دوم آیت الله آل راضی و سومی آیت الله شیخ حسن جواهری و بعد آیت الله علی اکبر حائری و آیت الله حسن نوری در دفاع از ملت فلسطین صادر کردند بر چند موضوع تمرکز داشت:

۱. محکومیت اشغالگری اسرائیل و مسئول دانستن این رژیم در قبال نسل کشی مردم غزه .

۲. مرجعیت و سایر علمای بزرگ نجف خواستار حمایت و کمک به مردم فلسطین شدند.

۳. مرجعیت و سایر علمای برجسته، کشتار، کوچ اجباری، قطع آب، برق و غذا علیه مردم غزه را محکوم کردند.

۴. تمامی این علما بر حق شرعی ملت فلسطین در دفاع از کشورشان تاکید کردند.

این مواضع، مورد توجه افکار عمومی عراق قرار گرفت و آثار مهم و نتایج خوبی بر جای گذاشت که عبارتند از:

۱/ رسانه های بعثی و غربی می گفتند که فقط ایران به دلایل سیاسی یا اهداف مرتبط با منافعش به موضوع فلسطین توجه دارد، و ایران به دنبال سوء استفاده از موضوع فلسطین برای فشار بر آمریکا در جهت منافع خود هست و این همان چیزی است که رسانه های غربی، خلیج فارس و بعثی‌ها تبلیغ می‌کردند. اما اکنون شکر خدا با بیانه مرجعیت و سایر علمای برجسته نجف که موضع آنها به طور آشکار مطرح شد نقشه‌های غرب و کشورهای عربی که این افکار نادرست را ترویج می‌کردند، شکست خورد.

۲/ تعطیلی یک روزه دروس حوزه علمیه نوعی از محکومیت آمریکا و در حمایت از مردم فلسطین بود، با این تعطیلی یک روزه حوزه علمیه نجف تصریح کرد که با آرمان فلسطین اتفاق نظر دارد و موضعی همراه مقاومت علیه اسرائیل و اشغالگران صهیونیستی دارد.

برای افکار عمومی نیز روشن شد که حوزه علمیه نجف اشراف در قبال مسئله فلسطین آنطور که دیگران در گذشته بیان کردند سکوت نمی‌کند و نمی‌تواند بی‌طرف بماند، بلکه به شدت آن را مطالبه می‌کند تا جایی که سخنان شیخ هادی آل راضی در مورد حمل سلاح و مشروعیت جهاد با اسرائیلی‌ها واضح بود، زیرا ایشان به سخن امیرالمؤمنین(علیه السلام ) در ضرورت حمل سلاح در دفاع از حقوقشان استناد کرد.

۳/ اکثر تحلیلگران بر این باورند که حوزه علمیه نجف الاشرف اکنون وابسته به خط انقلابی و اندیشه سیاسی انقلابی است که در مقابل نقشه‌های آمریکا در منطقه ایستاده و حق را همراهی می‌کند، از این رو افکار عمومی حوزه علمیه نجف را یک حوزه انقلابی می‌دانند. حوزه علمیه‌ای که از حقیقت حمایت می‌کند و مانند نهادهای مذهبی اهل سنت مثل الازهر و موسسات سعودی ساکت نمی‌نشیند و این موضع حوزه علمیه نجف، باعث شرمساری اخوان المسلمین در جهان شده است، چرا که هیچ یک از آنها تاکنون بیانیه‌ای به نام اخوان المسلمین علیه اشغالگری صادر نکردند، با وجود آنکه حماس از اخوان المسلمین است.

۴/ بیانیه مرجعیت شیعه آیت الله سیستانی بیانیه ای بود که برای سایر مراجع خط دفاعی از فلسطین را ترسیم کرد و علمای دیگر را به اعلام نظر صریح و واضح ترغیب کرد تا جایی که باعث شد رسانه‌های غربی و عربی مواضع علمای نجف را مخابره کنند. و به این ترتیب این موضع در حوزه علمیه در آینده، باقی خواهد ماند. از آنجا که مردم عراق فرهنگ دینی خود را از حوزه علمیه دریافت می‌کنند، مواضع نجف نسل به نسل در دفاع از آرمان فلسطین منعکس خواهد شد.

۵/ نخست وزیر عراق از مواضع نجف اشرف در فشار بر آمریکا در هنگام تماس با بایدن رئیس جمهور آمریکا و دیدار بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بسیار بهره برداری کرد. پاسخ السودانی این بود: «آمریکا باید حمله به غزه را متوقف کند زیرا مردم عراق ممکن است به دلیل فتوای مراجع علیه جنایات اسرائیل قیام کنند.»

در مجموع، موضع مراجع نجف به دولت و احزاب عراق قدرت و مشروعیت داد تا در محکومیت اشغالگری، حمله به صهیونیسم و نسل کشی مردم فلسطین مواضع شجاعانه اتخاذ کنند. از این رو، موضع عراق متمایز بود. مواضع علما در نجف اشرف بینشی بالغ و متعادل را در عراق ایجاد کرد که می‌توان مواضع همگان را در عراق را با آن سنجید: قدرت و ضعف، تعادل و افراط گرایی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha