یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سیدپژمان شیرمردی، قائم مقام سازمان انرژی اتمی کشورمان

حوزه/ قائم مقام سازمان انرژی اتمی کشور گفت: ما امروزه با ۴۰ میلیون تن ضایعات کشاورزی مواجهیم، با وجود اینکه در تحریم هستیم سازمان توانست موفقیت هایی را در این زمینه به دست آورد و امروز تقریبا نزدیک به فرم بین المللی هستیم و حتی در ساخت دستگاه های کشاورزی در سطح کشورهای برتر می باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیدپژمان شیرمردی، قائم مقام سازمان انرژی اتمی کشورمان با حضور در نشست هم اندیشی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ضمن دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، دبیر انجمن های علمی حوزه طی سخنانی در تبیین اهمیت مسئله انرژی هسته ای اظهار کرد: نگاه ما به مسأله هسته ای یک نگاه ملی است و هدف از برگزاری این جلسات هم اندیشی شنیدن نظرات اساتید و پاسخ به ابهامات نخبگان و عموم مردم در حوزه صنعت هسته‌ای است.

وی در تشریح صنعت هسته ای بیان داشت: صنعت هسته ای در ۴ بخش عمده شامل؛ نیروگاه، چرخه سوخت هسته ای، فناوری‌های پیشرفته و کاربرد پرتوها در کشور در حال فعالیت هستند که پرتوها مسأله جدی و مشترک میان مردم و سازمان است، از این رو که در مباحث کشاورزی، آب، سلامت، بهداشت، فناوری های داروی و فناوری های نوین تاثیرگذار است.

قائم مقام سازمان انرژی اتمی با بیان لزوم معرفی اثرات و کاربردهای فناوری هسته ای در زندگی روزمره مردم اظهار داشت: ما رویکرد جهاد تبیین و معرفی ظرفیت های حوزه هسته ای را در دستور کار سازمان قرارداده ایم و بر این باور هستیم که تا زمانی که صنعت هسته ای به گفتمان ملی تبدیل نشود، مشکلات این حوزه حل نخواهد شد. از این رو در راستای جهاد تبیین در استان های مختلف حضور داشته و در گفتگو و دیدار با نخبگان و صاحبنظران جامعه به بیان و تبیین مسئله صنعت فراوری هسته ای می پردازیم.

شیرمردی افزود: نکته بعد اینکه، به دلیل نداشتن دستگاه های پرتویی در کشور قادر به برطرف کردن مشکلات عمومی مردم عزیز کشورمان نبودیم که با یک جهاد علمی، ساخت دستگاه‌ها و بومی سازی آنها را در دستور کار قرار دادیم و دستگاه‌های پرتویی را ساختیم تا بتوانیم مشکلات مردم در حوزه های کشاورزی و ... را برطرف کنیم. قبلا این دستگاه ها را در اختیار ما نمی گذاشتند که ما با کمک متخصصان خودمان آنها را ساختیم و بومی کردیم.

این متخصص حوزه صنعت هسته ادامه داد: ما امروزه با ۴۰ میلیون تن ضایعات کشاورزی مواجهیم، با وجود اینکه در تحریم هستیم سازمان توانست موفقیت هایی را در این زمینه به دست آورد و امروز تقریبا نزدیک به فرم بین المللی هستیم و حتی در ساخت دستگاه های کشاورزی در سطح کشورهای برتر می باشیم.

وی بیان کرد: ما در خصوص استریل تجهیزات پزشکی وضعیت مناسبی نداشتیم ولی امروزه در کمتر از ۲ سال ۱۰ برابر نسبت به قبل افزایش داشتیم و حدود یک درصد کالای پزشکی را استریل می کنیم و علت درصد پائین نبود زیر ساخت هاست و تا پایان دولت سیزدهم ۱۲ استان را پوشش خواهیم داد.

شیرمردی گفت: در حوزه تحقیقات فعالیت هایی انجام شده است. از پرتوها در حوزه نفت و پتروشیمی استفاده می کنیم. در خصوص مواد پسماند که رها سازی در دریا می شود تحقیقات خوبی صورت گرفته است. تا این مواد را بتوانیم از طریق پرتوها بشکنیم و آسیب های آن را کم کنیم. وجود گوگرد در میعانات گازی یکی دیگر از این معضلات است که تلاشهایی در حال انجام است.

وی به تلاشهای صورت گرفته در زمینه کیفیت بخشی به محصولات پارچه، طلا، سنگ و غیره اشاره داشته و یادآور شد: به موادی که با زندگی مردم کشورمان سر وکار دارد مثل پودر بند آوری خون و ... ورود خواهیم کرد.

قائم مقام سازمان انرژی اتمی به زمینه های همکاری سازمان مطبوع خود در بخش فناوری نرم، حقوق هسته ای، فقه هسته ای، اقتصاد هسته ای و مدیریت هسته ای اشاره کرده و از دبیر انجمن های علمی انجمن های علمی حوزه، تعامل و همکاری بیشتر این دو نهاد علمی را خواستار شد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین برته دبیر انجمن های علمی حوزه در سخنانی به راه های همکاری طرفین پرداخت و افزود: تقاطع گیری علوم انسانی و علوم پایه و تبدیل آن به یک محصول قابل گفتمان در دنیای امروزی، حلقه مفقوده ما می باشد. ما از انرژی هسته ای حق مسلم ماست گذشته ایم و الان دنبال منفعت آن هستیم و این موضوع گفتمان سازی می خواهد. همه ابعاد فناوری، ده ها لایه اخلاقی، انسانی، عاطفی و سیاست‌گذارانه دارد که با نگاه دقیق و موشکافانه متخصصان حوزوی قابل احصاء و بررسی کارشناسی است.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: شما دستگاه های پرتوگرانه تولید می کنید ولی کجا ابعاد حقوق و انسان گرانه آن را بررسی می‌کنید. باید مراقبت شود تا به عشق رشد در دامن توسعه نیفتید. در کنار تولید دستگاه های پرتودهی، ابعاد حقوقی و انسان گرانه آن هم باید بررسی شود و این بخشی از رسالت ما و وظایف انجمن های علمی است و ما در این زمینه آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری اعلام می داریم.

دبیر انجمن ها و قطب های علمی حوزه در ادامه سخنان خود فرمودند: انجمن ها علمی حوزه کاملا آماده اند برای سیاست های سازمان انرژی اتمی و پاسخ به نیازهای انباشته شده مردم وارد عرصه شوند.

حجت الاسلام و المسلمین برته به ظرفیت کنشگری انجمن های علمی اشاره کرده و افزود: NGO ها از جمله انجمن‌های علمی ارتباطاتی می توانند داشته باشند که دولت ها قادر به انجام آن نیستند. از این رو سازمان انرژی اتمی می تواند از طریق انجمن های علمی و با هم فکری و تعامل طرفین، جامعه را به درک بهتر ثمرات انرژی اتمی رهنون سازد.

انتهای پیام 

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha