دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست

حوزه / حجت الاسلام طباطبایی گفت: کتابخوانی است که به انسان رشد و بالندگی فکری می‌دهد و از انحرافات فکری و اعتقادی جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، حجت الاسلام سید محسن طباطبایی استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) کیش در نشست علمی_ پژوهشی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی روز گذشته و با حضور طلاب این مدرسه علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: کتابخوانی به انسان رشد و بالندگی فکری می‌دهد، چنین کسی باید اول کتاب‌های سالمی را خوانده باشد که اگر کسی پایه‌های فکری و اعتقادی دینی‌اش محکم باشد و در معارف اعتقادی و فکری، استدلالی، اسلامی، قوی شده باشد، هیچ مشکلی برایش در خواندن کتاب‌های گمراه کننده ایجاد نمی‌شود.

استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) کیش، گفت: با توجه به هفته کتاب و کتابخوانی مباحث مختلفی در رسانه‌ها شاهد آن هستیم که در این زمینه فعالیت‌های مختلفی می‌شود و خیلی ارزشمند است.

وی افزود: مباحث مقطعی فرصتی است تا به‌صورت متمرکز اقشار مختلف به آن بپردازند، اگرچه مسائل مهم جامعه مختص یک هفته یا چند روز تقویمی نیست و ناقص است، اما برای تمرکز و تحرک بیشتر بد نیست و می‌تواند مفید باشد.

کتابخوانی به انسان رشد و بالندگی فکری می‌دهد

حجت الاسلام طباطبایی گفت: در این هفته نامگذاری‌هایی بیان شده، شامل اینکه کتاب تبلور فرزانگی، اعتلاء، اقتدار و مقاومت، اما با توجه به حوادث و مسائل بین‌المللی که شاهد آن هستیم، مسئله اقتدار و مقاومت یک رکن مهم در شعار امسال می‌باشد و لازم است بیشتر به آن توجه شود، اما بحث تبلور فرزانگی از ویژگی‌های همیشگی علم و کتاب و کتابخوانی بوده است.

وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته کتاب خوانی، تصریح کرد: اینکه کتاب را منادی صلح بیداری و معنویت به حساب بیاوریم عمومیت ندارد و نمی‌تواند به‌عنوان یک شعار فراگیر و کلی مطرح کرد، این عنوان به صورت مطلق است و شامل همه کتاب‌ها می‌شود در حالی که کتاب‌هایی هستند که باعث گمراهی در مسائل اعتقادی می‌شوند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: می‌توان نسبت به این عنوان دو نگاه متفاوت داشت از جمله اینکه در کتاب و کتابخوانی آیا نگاه ما به کتاب فقط یک نگاه ابزاری است؟ اگر کتاب را به‌عنوان وسیله‌ای برای یادگیری در نظر بگیریم، کتاب می‌شود مانند آینه‌ای که مطالب را به ما منعکس می‌کند، اگر کتاب کارش فقط همین است، بنابراین بر اساس ارزش و درستی و نادرستی آن تصاویر است که کتاب ارزش مثبت یا منفی پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نگاه دوم، نگاه استقلالی داشتن است، به این معنا که خانواده و افرادی که اهل کتابخوانی هستند جدای اینکه چه چیزی را بخوانند خود کتابخوانی و مهارت کتابخوانی به‌عنوان یک مهارت و قوتی است که انسان‌ها را رشد می‌دهد.

حجت الاسلام طباطبایی، ضمن توصیه طلاب برای خواندن کتب شهید مطهری، اظهار کرد: مطالعه آثارهای شهید مطهری این توانایی را به انسان می‌دهد که منتقد و اهل تشخیص باشد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha