یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طباطبایی

حوزه / آیت الله طباطبایی نژاد، حیات و ممات واقعی در کلام امیرمومنان(ع) را عدم پذیرش تسلط دشمنان عنوان کرد و گفت: وابستگی برخی از کشورهای اسلامی به آمریکا  سبب ذلت این کشورها است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد صبح امروز در جلسه درس اخلاق که در جمع طلاب مدرسه قرآنی برگزار شد، با اشاره به اهمیت حفظ و بهره‌گیری از عظمت قرآن کریم، اظهار داشت: شاید اکنون نتوانید عمق کار خود را که قرآن در سینه انسان باشد نورانیت دارد را متوجه باشید، ولی بدانید کار بسیار با عظمتی است.

امام جمعه اصفهان تلاوت روزانه قرآن کریم در کنار حفظ این کتاب آسمانی را مهم دانست و گفت: نگاه به‌قرآن عبادت است، زیرا کلماتی است که وصل به خداوند می‌باشد و قرآن کریم به طور مستقیم مخلوق خداوند است.

وی افزود: قرآن مخلوقی است که خداوند خود کلمات آن را خلق کرده، لذا نگاه کردن، تلاوت و حفظ آن ثواب دارد و سبب رشد انسان می‌شود، زیرا فرد را به خدا نزدیک می‌کند و انسان نیز موجودی ملکوتی است که باید به خداوند نزدیک شود.

آیت الله طباطبایی نژاد، با اشاره به برنامه مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد در خصوص تسلط طلاب بر ادبیات عرب، تصریح کرد: ما در این مدرسه، تنها قرآن را حفظ نمی‌کنیم، بلکه بنا بر این است تا موقعیت کلام را نیز بدانیم و در کنار حفظ قرآن، ادبیات عرب را بشناسیم، چرا که شناخت موقعیت کلام سبب فهم بهتر تفسیر قرآن نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم و نهج البلاغه همانند تابلو، راهبرد به انسان نشان می‌دهند، هم چنان که قرآن در خصوص نوع برخورد مسلمانان با کفار و اهل کتاب راه را نشان می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در اصفهان، با اشاره به آیه ۱۲۰ سوره بقره عنوان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید " وَلَن تَرۡضَیٰ عَنکَ ٱلۡیَهُودُ وَلَا ٱلنَّصَٰرَیٰ حَتَّیٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمۡ "لن برای نفی ابد است و به این معنا است که یهود و نصاری هرگز از مسلمانان راضی نمی‌شوند.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۵۱ سوره مائده نیز می‌فرماید " یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ "، لذا اگر کسی ولایت آنها را قبول کرد، مسلمان نیست و آنها که در قلب خود بیماری دارند، با سرعت به سمت کفار می‌روند و وابسته آنها می‌شوند و می‌گویند اگر با آمریکا نباشیم به ضرر ما است.

آیت الله طباطبایی‌نژاد وابستگی برخی از کشورهای اسلامی به آمریکا را سبب ذلت این کشورها دانست و گفت: رئیس جمهور پیشین آمریکا اظهار می‌کرد که اگر یک هفته به عربستان کمک نکنیم نمی‌توانند زندگی کنند و آنها را گاو شیرده خطاب می‌کرد، این در حالی است که مستشاران آمریکا در ارتش عربستان حضور دارند و همان کاری که با پهلوی کردند با عربستان می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان، حیات و ممات واقعی در کلام امیرمومنان(ع) را عدم پذیرش تسلط دشمنان عنوان کرد و ادامه داد: اینکه برخی در مقابل می‌گویند چرا با روسیه و چین ارتباط دارید، در پاسخ به این افراد باید گفت ما سلطه غرب و شرق را بر خود نمی‌پذیریم و قرآن کریم نیز می‌فرماید: " لَّا یَنۡهَیٰکُمُ ٱللَّهُ عَنِ ٱلَّذِینَ لَمۡ یُقَٰتِلُوکُمۡ فِی ٱلدِّینِ وَلَمۡ یُخرِجُوکُم مِّن دِیَٰرِکُمۡ أَن تَبَرُّوهُمۡ وَتُقسِطُوٓاْ إِلَیۡهِمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ یُحِبُّ ٱلمُقسِطِینَ" خدا مسلمانان را نسبت به کفاری که با آنها در جنگ نیستند نهی نکرده که با آنها خوب رفتار نکنند.

وی اضافه کرد: چون در اینجا سلطه‌ای وجود ندارد و تنها با آنها معامله و خرید و فروش انجام می‌شود و آنها نیز با اسلام و ما دشمنی و جنگ ندارند، لذا معامله و رفت و آمد با آنها اشکالی در برندارد.

امام جمعه اصفهان، با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم در مورد میزان غیظ و کینه دشمنان نسبت به مسلمانان، یادآور شد: کینه‌ای که آنها در سینه دارند بسیار بیشتر از آن چیزی است که بر زبان می‌آورند و زمانی که با مسلمانان رو به رو می‌شوند ابراز علاقه می‌کنند، اما هنگام خلوت با کفار انگشتان خود را از روی غیظ می‌گزند، در حالی که خداوند به قلب‌های آنها آگاه است.

آیت الله طباطبایی نژاد، ترس برخی از کشورهای اسلامی از آمریکا را سبب شرمساری بیان کرد و گفت: مصر، اردن، لبنان از آمریکا می‌ترسند و زیر پوشش این کشور می‌باشند و آمریکا نیز رژیم صهیونیستی را برای ترس کشورهای اسلامی در این منطقه قرار داده است.

وی پیشرفت کشورهای اسلامی را موجب ناراحتی دشمنان اسلام دانست و اظهار کرد: اگر کوچک‌ترین خیری به مسلمانان برسد و تولید و پیشرفتی داشته باشند، این دشمنان ناراحت می‌شوند، اما قرآن کریم می‌فرماید" إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ"

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha