شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رئیس جمهور در آیین اختتامیه کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره)

رئیس جمهور تصریح کرد: علامه طباطبایی فیلسوف، مفسر، متکلم، محدث، ریاضی دان و به معنای واقعی کلمه عالم واصل بود که به خود رسیده و در جایگاهی از قله قرار دارد که نمی گوید بروید می گوید بیایید، یعنی سیاقت ندارد بلکه قیادت دارد و می گوید برسید به آنجا که من عمل کردم و رسیدم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره) در دانشگاه الزهرا(س) تهران ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری کنگره، با تأکید بر این که روز فلسفه را باید در طول سال و در تمام مراکز علمی و پژوهشی دنبال کرد و به فلسفه و نقش آن در حوزه های مختلف بپردازیم، اظهار کرد: نقش فلسفه در تعالی و پیشرفت جوامع و گسترش عقلانیت و خداباوری و لایه های تمدنی بشر بسیار مهم و ضروری است.

وی با بیان این که باید تمام لایه های فلسفه اعم از انسان، هستی، فلسفه اخلاق، علم اجتماعی، هنر و معماری و... به ویژه فلسفه های مضاف توجه کرد، افزود: علامه طباطبایی فیلسوف، مفسر، متکلم، محدث، ریاضی دان و به معنای واقعی کلمه عالم واصل بود که به خود رسیده و در جایگاهی از قله قرار دارد که نمی گوید بروید می گوید بیایید، یعنی سیاقت ندارد بلکه قیادت دارد و می گوید برسید به آنجا که من عمل کردم و رسیدم.

رئیس جمهور، علامه طباطبایی را عالم واصل به صفات برجسته انسانی دانست و با بیان این که علامه در نگاه به هستی و انسان و همه آنچه که امروز مورد بحث است، نگاهی کاملا توحیدی داشت، اظهار کرد: سنگ زیربنای علامه در فلسفه، فقه، کلام و سیره علمی و عملی ایشان را می توان در جمله امام(ره) یعنی عالمی در محضر الهی خلاصه کرد.

وی با بیان این که علامه در مواجهه فلسفه الهی و فلسفه غربی اصول فلسفه و روش رئالیسم را در چهارده مقاله به چالش کشید، گفت: تعریف علامه از انسان آن است که الانسان حی متعله یعنی انسان حیات خدایی باید داشته باشد.

رئیسی ادامه داد: ندای علم القرآن و بعد خلق الانسان در آیات شریفه نشان دهنده دو خلقی بودن انسان است و تجلی جسمی و جانی آن است و انسانیت انسان در پرتو قرآن کریم شکل می گیرد. یعنی انسانیت انسان در پرتو ارتباط با وحی شکل می گیرد و این نشان دهنده اوج نگاه به انسان در المیزان است.

رئیس جمهور توجه به علوم انسانی و بازتولید علوم انسانی علامه را مورد توجه قرار داد و با بیان این که پژوهش های علوم انسانی ما باید از یک خودباوری برخوردار باشد، اظهار کرد: علامه در عمل این رویه را به اثبات رساند و انسان های وارسته ای را تربیت کرد.

وی، شاگردپروری علامه طباطبایی را مور توجه قرار داد و با بیان این که شاگردان علامه صاحب نظران و صاحب بصران و فیلسوفان و حکیمان وارسته ای هستند که در مکتب ایشان تربیت یافته اند، خاطرنشان کرد: باید به برکت روح بلند بزرگانی چون علامه خودباوری که در علوم مهندسی و پزشکی داریم را در علوم انسانی نیز ایجاد کرد و با نقش آفرینی بایسته اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه سهم خود را در علوم انسانی جهانی ارتقا دهیم.

رئیسی، ایران اسلامی را مهد فلسفه و علوم عقلی در جهان دانست و افزود: باید نقش نگاه های بلند را در تمدن سازی و جامعه سازی قرآنی که از نقش بسیار ارزشمندی برخوردار است، مورد توجه قرار دهیم.

وی با تأکید بر این که حوزه و دانشگاه اتاق فکر دولت هستند، گفت: شدیداً نیازمند نو آوری و ابتکارات و خلاقیت ها در تمام حوزه ها از جمله حوزه علوم انسانی هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به نظام مسائل کشور و نوع سؤالات و شبهات مطرح شده در میان آحاد ملت، اظهار کرد: در حوزه دانش افزایی و معرفت افزایی و بهره گیری از فضای ارتباطی و بهره گیری از بسترهای دیجیتال بیش از پیش نقش آفرین باشیم و پاسخ های روشن و دقیقی برای سؤالات و شبهات نسل جوان امروز ارائه دهیم و به دست شما فرهیختگان حوزه و دانشگاه این شبهات مرتفع گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha