یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: منافقینی مثل اردوغان و برخی کشورهای نامسلمان در حقیقت عملاً به یهودیان می‌گویند ما هوای شما را داریم، انرژی‌تان را تأمین می‌کنیم، به شما سوخت می‌دهیم، مواد غذایی به شما می‌دهیم و هر بلایی بر سر شما بیاید ما کنارتان هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در ادامه تفسیر سوره قیامت که در مسجد شیخ الاسلام قزوین برگزارشد گفت: خداوند در آیه ۳۶ سوره قیامت می‌فرماید «أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًی»، یعنی (آیا انسان گمان می‌کند بی‌هدف رها می‌شود)، خداوند در این آیه فرموده آیا انسان گمان می‌کند که بیهوده رها می‌شود و کسی کاری به کار او ندارد؟

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: گاهی برخی تصور می‌کنند اگر ظلم کنند، مال حرام بخورند، دروغ بگویند، غیبت کنند، این‌ها همه می‌گذرد و خدا روی حساب و کتاب این عالم را نیافریده است و حکمت در عالم نیست، خداوند در این آیه از انسان‌ها می‌پرسد آیا تصور می‌کنید این گونه است؟ این سؤال خیلی اساسی است و اگر ما ذهنمان را با این سؤال درگیر کنیم خیلی به کارمان می‌آید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در این جلسه به ریشه کلمه «یَحْسَبُ» که در آیه ۳۶ سوره قیامت آمده می‌پردازیم، مرحوم شهید مطهری اندیشمندی هستند که از لغت هم به خوبی استفاده کرده‌اند، ایشان گفته‌اند در زبان عربی یک «حِسبان» و یک «حُسبان» داریم که این هر دو مصدر هستند، و دو فعل داریم، یکی «حَسِب» و دیگری «حَسَب» است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: مصدر «حَسِب» حِسبان است و مصدر «حَسَب» حُسبان است، «حَسِب» یعنی گمان کرد، حِسبان هم به معنای گمان کردن است، «حَسَب» یعنی حساب کرد، حُسبان هم به معنای حساب کردن است.

وی خاطرنشان کرد: آیاتی که در این جلسه دنبال می‌کنیم و با آیه ۳۶ سوره قیامت هماهنگ هستند، اصولاً آیاتی هستند که راجع به حِسبان به معنای گمان کردن هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیات ۵ و ۶ سوره الرحمن می‌فرماید «الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ، وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یَسْجُدَانِ»، یعنی (خورشید و ماه بر حسابی روان‌اند، و بوته و درخت چهره ‌سایانند)، شهید مطهری در رابطه با این آیه می‌گوید خداوند فرموده خورشید و ماه با حساب منظم هستند، وقتی نجم را بری اولین بار می‌شنویم در ذهنمان معنای ستاره می‌آید، در حالی که منظور گیاهان هستند که در این آیه در کنار درختان قرار گرفته‌اند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: در این آیه آمده گیاهان و درختان خدای متعال را سجده می‌کنند، البته نه اینکه منظورشان سجده کردن ظاهری باشد، بلکه یعنی از خدا اطاعت کرده و فرمان امر خدا را می‌برند.

وی تصریح کرد: همه این‌ها می‌خواهند چه چیزی را به ما بگویند؟ در آیه ۸ سوره الرحمن آمده «أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزَانِ»، یعنی (تا مبادا از اندازه درگذرید)، خداوند در این آیات به ما می‌گوید زمین و آسمان برای خدا سجده می‌کنند، ای آدمیان شما به کجا می‌روید؟ چرا راهتان را از مخلوقات دیگر جدا کرده‌اید؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: خدا می‌گوید چه بخواهید و چه نخواهید باید به سمت من بیایید، زمین و آسمان می‌گویند ما با همه رغبت، علاقه و عشق خدا را می‌پرستیم، در این آیات نیز آمده زمین، آسمان، گیاه و درخت مطیع خدا هستند، ای انسان تو هم مطیع باش.

وی اظهار کرد: حُسبان در آیه ۵ سوره الرحمن به معنای شماره، عدد، حساب و کتاب است، یعنی هر ستاره‌ای جای مشخصی دارد، مداری که طی می‌کند معلوم است، سرعتش روی دقت‌های عجیب ریاضی و حساب و کتاب است، فلذا اکنون دانشمندان به صورت دقیق می‌گویند چند صد سال دیگر خسوف در فلان شرایط اتفاق می‌افتد، از کجا این حساب و کتاب‌ها اتفاق می‌افتد؟ از آنجا که نظم، مهندسی و حساب و کتاب فوق العاده دقیقی وجود دارد که آن‌ها می‌توانند این طور پیش‌بینی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: ربط حُسبان و حِسبان شاید این باشد که گمان‌کننده و خیال‌کننده هم حساب و کتاب‌هایی دارند، یعنی برای مثال یک نفر گمان می‌کند اگر ربا بگیرد ثروتش زیاد می‌شود، یعنی حساب و کتاب می‌کند، منتها این یک حساب شیطانی است و حساب انسانی، الهی، مکتبی و دینی نیست، بنابراین این دو کلمه از نظر ریشه‌ای در حالت کلی به هم ارتباط دارند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۴۰ سوره کهف می‌فرماید «فَعَسَی رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْرًا مِنْ جَنَّتِکَ وَیُرْسِلَ عَلَیْهَا حُسْبَانًا مِنَ السَّمَاءِ فَتُصْبِحَ صَعِیدًا زَلَقًا»، یعنی (امید است پروردگارم بهتر از باغ تو را به من عطا کند و از آسمان آسیبی دقیق و حساب شده بر باغ تو فرستد تا به صورت زمینی صاف و بی‌گیاه و لغزنده شود).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: مطابق این آیه عذاب خدا هم حساب و کتاب دارد، یعنی حتی اگر خداوند عذابی هم نازل کند، این عذاب با حساب و کتاب و نظم خاصی با اعمال آدم‌ها ارتباط دارد، یعنی اگر عذاب را در یک کفه ترازو بگذارند، اعمال هم در کفه دیگر ترازو باشد، تناسبی بین این دو وجود دارد، یعنی اعمال باعث عذاب هستند و چیزی بی‌حساب نیست.

وی تأکید کرد: عزیزانی که به دنبال فهم لغوی قوی‌تری از آیات قرآن هستند، آیت‌الله قُرَشی، عالم بزرگوار ارومیه که اکنون فرزندشان امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در آن منطقه هستند، کتاب هفت جلدی به نام قاموس قرآن را نوشته‌اند، این کتاب خیلی خوبی است برای کسانی که می‌خواهند به صورت فارسی لغات قرآنی را یاد بگیرند، ایشان خیلی زحمت کشیده‌اند و منابع لغوی اصیل و اساسی را دیده و عصاره و نتیجه آن‌ها را با نظریات خودش ادغام کرده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: اگر کسی بخواهند راجع به قرآن مطالعه دقیق‌تر ریشه‌ای و لغوی داشته باشد، اما این کتاب را در اختیار نداشته باشد، کارش به خوبی پیش نمی‌رود، قدیم‌ها این کتاب ۷ جلدی چاپ می‌شد، بعدها این ۷ جلد در ۳ مجلد قرار داده شد، این کتاب ارزشمند همیشه خیلی قابل استفاده بوده است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: ایشان در رابطه با حُسبان گفته‌اند به تیرهای کوچک هم حُسبان گفته می‌شود، ایشان در رابطه با آیات سوره الرحمن گفته‌اند خداوند در این آیات فرموده آسمان‌ها و زمین طبق حساب و کتاب هستند، در رابطه با آیه ۴۰ سوره کهف نیز گفته‌اند به این معناست که از آسمان آسیبی نازل می‌شود و زمین را خشک، خالی و نابود می‌کند، همچنین گفته‌اند مطابق کتاب مفردات راغب، کیفر روی حساب جرم است، هر کیفری برای هر جرمی نیست، بلکه به تناسب هر جرمی کیفر نازل می‌شود و مجازات می‌آید.

وی اظهار کرد: همچنین آیت‌الله قرشی گفته‌اند در مجمع‌البیان نیز آیه ۴۰ سوره کهف این طور آمده که بین عمل ما و مجازات خدا حساب و کتابی برقرار بوده و تناسبی وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: همچنین در کتاب قاموس قرآن آمده به نظر نگارنده حُسبان در آیه ۴۰ سوره کهف، همان طور که راغب گفته به معنای عذاب است، و چون عذاب خداوند با معصیت متناسب است، لذا حُسبان گفته شده است.

وی بیان کرد: آیت‌الله قرشی فرموده‌اند فعل حَسِبَ به معنای ظن و گمان به کار می‌رود، خداوند در آیه ۲ سوره عنکبوت می‌فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ»، یعنی (آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند)، خداوند در این آیه فرموده آیا آدم‌ها گمان کرده‌اند همین که گفتند ما ایمان آوردیم به حال خود رها می‌شوند و در معرض انواع و اقسام آزمایش‌ها قرار نمی‌گیرند؟

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: از انواع آزمایش‌ها می‌توان به آزمایش جبهه و جهاد در راه خدا، آزمایش مواجه شدن با پست و مقام و شهرت و آزمایش روبرو شدن با مال و ثروت اشاره کرد، خداوند می‌فرماید آیا آدم‌ها در جهات گوناگون شامل عصبانیت و شادی و دیگر حالات امتحان نمی‌شوند؟ خوبی‌ها و بدی‌ها برای این است که ما آزمایش شویم.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: این آیه استفهام انکاری است، یعنی خدای متعال می‌فرماید گمان نکنید این گونه است و ما امتحان نمی‌کنیم، ما شما را امتحان می‌کنیم، در کتاب قاموس قرآن آمده به نظر راغب مصدر حَسِبَ در این آیه حِسبان است، شاید علت این است که گمان و ظن نزد گمان‌کننده یک نوع حساب از جانب خود است که روی آن حکم و عمل می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: آن کسی که گمان می‌کند، قطعاً در دلش حساب و کتاب‌هایی کرده است، برای مثال گمان می‌کند اگر روابطش را با آمریکا چنین و چنان کند به سودش خواهد بود، یعنی یک محاسبه برخاسته از خیالات انسانی است، نه اینکه برخاسته از مبانی وحیانی باشد.

وی یادآور شد: بنابراین همه باید اهل محاسبه باشیم اما وقتی محاسبه می‌کنیم، اگر به خدا ایمان داریم، باید بر محور آنچه که خداوند می‌گوید محاسباتمان را تنظیم کنیم، یعنی خیالاتی نباشیم، اگر خدا، وحی، مبانی قرآنی و مبانی قرآن‌های ناطق یعنی ائمه (ع) را کنار گذاشتیم خیالاتی می‌شویم، پشت‌سر خیالات شکست و رسوایی است و سر از شرک و کفر در می‌آورد، خیالات انسان را به نفاق می‌کشاند.

این مفسر قرآن مجید اظهار کرد: باید در پناه آیات قرآن کریم خودمان را از خیالات نجات دهیم و واقعی زندگی کنیم، واقعی زندگی کردن یعنی خدایی زندگی کنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آیاتی که در آن‌ها کلمه حَسَبَ آمده زیادند، اگر ریشه‌های لغوی این‌ها را بدانیم و سپس قرآن بخوانیم، وقتی از آیاتی که این کلمات در آن به کار رفته می‌خوانیم، فهم ما بیشتر می‌شود و از آن‌ها استفاده بهتری می‌کنیم.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۱۵ سوره مؤمنون فرموده‌اند «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ»، یعنی (آیا پنداشتید که شما را بیهوده آفریده‌ایم و اینکه شما به سوی ما بازگردانیده نمی‌شوید)، خداوند در این آیه می‌فرماید گمان کرده‌اید ما شما را بیهوده آفریده‌ایم؟ این خیالی بیش نیست، واقع‌بین باشید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: همچنین خدای متعال در آیات ۲ تا ۴ سوره عنکبوت می‌فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ، وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ، أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ أَنْ یَسْبِقُونَا سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ»، یعنی (آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند، و به یقین کسانی را که پیش از اینان بودند آزمودیم تا خدا آنان را که راست گفته‌اند معلوم دارد و دروغگویان را نیز معلوم دارد، آیا کسانی که کارهای بد می‌کنند می‌پندارند که بر ما پیشی خواهند جست چه بد داوری می‌کنید).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: خداوند می‌فرماید تاریخ را ببینید، اقوام گذشته را نگاه کنید، همه در معرض امتحان قرار گرفته‌اند، برای اینکه اگر امتحان پیش نیاید راستگو و دروغگو از هم شناخته نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: یک نفر ممکن است هزار نوع مقدس‌بازی در بیاورد اما وقتی واقعیتش را نشان می‌دهد می بینیم این یک دنیاپرست به تمام معناست و همه این مقدس بودن‌ها بازی بوده است، بنابراین این بازی باید روشن شود، این بازی‌ها کجا روشن می‌شوند؟ آن موقعی که آدم‌ها در همه زمینه ها در معرض امتحان قرار بگیرند، همه زمینه‌ها شامل جهاد در راه خدا و حق‌گویی است، همچنین در عرصه‌های گوناگون انسان باید ملاحظات بیهوده و محاسبات غلط را کنار بگذارد و از حق دفاع کند، لازمه این‌ها این است که آدم خیالاتی بودن را کنار بگذارد و پای فرمان خدا باشد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند در سوره عنکبوت می‌فرماید آیا انسان‌ها خیال کرده‌اند کسانی که کارهای بد می‌کنند، دروغ می‌گویند، ظلم می‌کنند، غیبت می‌کنند و نفاق می‌ورزند، از ما سبقت می‌گیرند و می‌توانند ما را دور بزنند؟ این‌ها تصور بیخود دارند و نمی‌توانند با خدا این گونه معامله کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۱۴۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَیَعْلَمَ الصَّابِرِینَ»، یعنی (آیا پنداشتید که داخل بهشت می‌شوید بی‌آنکه خداوند جهادگران و شکیبایان شما را معلوم بدارد).

وی افزود: خدای متعال در این آیه فرموده خیال کرده‌اید شما داخل بهشت می‌شوید در حالی که خدا می‌داند کدام یک از شما اهل جهاد و کدام یک از شما اهل صبر و استقامت بودید، خدا اهالی صبر و استقامت را می‌بیند، امروز در غزه بندگان خدایی که به معنای واقعی کلمه صبوری می‌کنند و ما هر چه از آنان می‌شنویم آیات قرآن و شکر است، خدا این‌ها را می‌بیند، هر بنده‌ای هم آن‌گونه عمل کند خدا می‌بیند.

نمانیده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۱۶ سوره توبه می‌فرماید «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَلَمْ یَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَا رَسُولِهِ وَلَا الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»، یعنی (آیا گمان کرده‌اید که شما را به خود واگذارند و به بوته آزمایش نیازمایند، در حالی که هنوز کسانی از شما را که جهاد کردند و غیر خدا و پیامبرش و مؤمنان را محرم اسرار خود نگرفتند، از دیگران معلوم و مشخص نکرده است یقیناً باید آزمایش شوید تا مؤمن از غیر مؤمن معلوم و مشخص شود؛ و خدا به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است).

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در این آیه به آدم‌های کج‌رو فرموده خیال کرده‌اید که رها می‌شوید و خدا فرقی نمی‌گذارد بین شما و کسانی که در راه خدا جهاد کرده‌اند و غیر خدا را محرم اسرار نگرفته‌اند؟ این گلایه از یهودیان هم هست که به منافقین پناه می‌بردند و بد عمل می‌کردند، یعنی خیال می‌کردند اگر بخواهند به جایی برسند، یهودیان باید دستی به سر آنان بکشند، خدا این‌ها را بارها مطرح کرده اما متأسفانه اکنون بعد از هزار و چهارصد و اندی سال از صدر اسلام هنوز هم آدم‌هایی هستند که در این خیالات زندگی می‌کنند و چقدر در گذشته به خاطر همین آدم‌های خیالاتی وابسته به اجانب، خسارت بر این مردم وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مؤمنون می‌فرماید «أَیَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِینَ، نُسَارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیْرَاتِ بَلْ لَا یَشْعُرُونَ»، یعنی (آیا می‌پندارند که آنچه از مال و پسران که بدیشان مدد می‌دهیم، از آن روی است که می‌خواهیم به سودشان در خیرات شتاب ورزیم نه بلکه نمی‌فهمند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید این‌هایی که چند صباحی اولاد، قبیله یا مالی در اختیارشان قرار گرفته و کبر و غرور گرفته‌اند، آیا این‌ها خیال می‌کنند ما در خیرات سرعت گرفته‌ایم که هر چه خیر است به این‌ها بدهیم؟ نه این‌گونه نیست، این‌ها شعور لازم را ندارند که بین خیر و شرّ بفهمند کدام خیر است و کدام خیر نیست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: اکنون بحث نفاق و یهود را می‌بینیم، کشورهایی که وقتی یمن به داد مسلمان‌ها می‌رسد و برای آن‌ها موشک می‌فرستد، این کشورها وسط راه موشک‌ها را می‌زنند، به این عزیزان یمنی می‌گوییم نگذارید این موشک‌ها اسراف شود، حیف است، این موشک‌ها قیمت بالایی دارند، هر کجا تصور کردید می‌خواهند موشک شما را بزنند، مأموریت موشک را همان جا قرار بدهید تا همان جا کارش را انجام دهد، آن کسی که موشک شما را در عربستان می‌زند، این یهودی است، شما هم که دنبال یهودی‌ها هستید، پس مأموریت این موشک را در همانجا قرار دهید.

وی یادآور شد: خداوند در آیات ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ سوره حشر می‌فرماید «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ نَافَقُوا یَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَکُمْ وَلَا نُطِیعُ فِیکُمْ أَحَدًا أَبَدًا وَإِنْ قُوتِلْتُمْ لَنَنْصُرَنَّکُمْ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ، لَئِنْ أُخْرِجُوا لَا یَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَلَئِنْ قُوتِلُوا لَا یَنْصُرُونَهُمْ وَلَئِنْ نَصَرُوهُمْ لَیُوَلُّنَّ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا یُنْصَرُونَ ،
لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِی صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَفْقَهُونَ، لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًی مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّی ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَعْقِلُونَ».

امام جمعه قزوین اظهار کرد: یعنی (مگر کسانی را که به نفاق برخاستند ندیدی که به برادران اهل کتاب خود که از در کفر درآمده بودند می‌گفتند اگر اخراج شدید حتماً با شما بیرون خواهیم آمد و بر علیه شما هرگز از کسی فرمان نخواهیم برد و اگر با شما جنگیدند حتماً شما را یاری خواهیم کرد و خدا گواهی می‌دهد که قطعاً آنان دروغگویانند، اگر یهود اخراج شوند آن‌ها با ایشان بیرون نخواهند رفت و اگر با آنان جنگیده شود منافقان آن‌ها را یاری نخواهند کرد و اگر یاریشان کنند حتماً در جنگ پشت‌ خواهند کرد و دیگر یاری نیابند، شما قطعاً در دل‌های آنان بیش از خدا مایه هراسید چرا که آنان مردمانی‌اند که نمی‌فهمند، آنان به صورت دسته جمعی جز در قریه‌هایی که دارای استحکاماتند یا از پشت دیوارها با شما نخواهند جنگید جنگشان میان خودشان سخت است آنان را متحد می‌پنداری ولی دلهایشان پراکنده است زیرا آنان مردمانی‌اند که نمی‌اندیشند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید منافقان را نمی‌بینید؟ «أَلَمْ تَرَ» هم یک طورهایی معنای حُسبان دارد، یعنی خیال می‌کنید این‌ها چه هستند؟ واقعیت این‌ها را ببینید؛ خداوند در این آیه از اهل کتاب نام می‌برد که منظور یهودیان هستند، خدای متعال می‌فرماید این منافقین به آن کسانی که رسم برادری با آنان دارند(یعنی یهودیان) می‌گویند اگر شما را از مدینه بیرون کنند، ما هم که ظاهراً به پیغمبر پیوسته و ایمان آورده‌ایم، با شما از این شهر خارج می‌شویم.

وی عنوان کرد: اکنون هم منافقینی مثل اردوغان و برخی کشورهای نامسلمان در حقیقت عملاً به یهودیان می‌گویند ما هوای شما را داریم، انرژی‌تان را تأمین می‌کنیم، به شما سوخت می‌دهیم، مواد غذایی به شما می‌دهیم و هر بلایی بر سر شما بیاید ما کنارتان هستیم.

وی بیان کرد: خداوند در ادامه این آیه از سوره حشر می‌فرماید منافقین به یهودیان می‌گویند وقتی برای شما مسئله‌ای پیش بیاید و به ضرر شما باشد، ما به ضرر شما از هیچ کسی اطاعت نمی‌کنیم اگر کسی با شما به جنگ در آید ما به شما کمک می‌کنیم، خداوند می‌فرماید این منافقین که این حرف‌ها را می‌زنند دروغ می‌گویند و برای کسانی که به آن‌ها قول می‌دهند نمی‌توانند کاری کنند، تا زمانی که خطری نیست این حرف‌ها را می‌زنند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در ادامه این آیه آمده اگر مسلمان‌های حقیقی با یهودیان بجنگند، منافقین دل و جرأت و آمادگی ندارند که در جنگ با آن‌ها وارد شوند، اگر هم وارد جنگ شوند، زود به جنگ پشت می‌کنند و هیچ حمایتی از این‌ها نمی‌شود.

وی تأکید کرد: بعد هم خدا به همه ما، به اهل غزه و فلسطین، به اهل لبنان و مقاومت می‌فرماید بدانید این منافقین و همان کسانی که منافقین با آن‌ها قول و قرار می‌گذارند، بدانید که وحشت از شما در دل‌های آنان بیشتر از آن چیزی است که باید از خدا بترسند، یعنی این‌ها از شما بیشتر از خدا می‌ترسند، علتش این است که این‌ها مردمانی هستند که فهم درست و عمیقی ندارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: اگر ما نفاق را ریشه‌یابی کنیم و سیر تاریخی آن را ببینیم، اصولاً نفاق از یهودی‌ها آغاز می‌شود، منظور از نفاق مسلمانانی است که منافق‌اند و ادعای اسلام می‌کنند، وگرنه اگر به جای اسلام از دین سخن بگوییم، می‌بینیم که یهودی‌ها در زمان پیغمبر همان منافقینی بودند که در مدینه دردسر درست می‌کردند، فلذا «لا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا» شامل حال منافقین داخلی و یهودیان می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: خداوند در این آیات می‌فرماید این‌ها نمی‌توانند با شما بجنگند، مگر اینکه در روستاها، محل‌ها و شهرهای مستحکم شده باشند، یا اینکه از پشت دیوار باشند، آن موقع هم یهودیان مدینه دور خود دیوار کشیده بودند، بنابراین معلوم می‌شود دیوارکشی در میان یهودیان سابقه دارد، چرا که یهودیان خیبر هم دیوار داشته‌اند.

وی اظهار کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید درگیری و اختلاف بین منافقین و یهودیان بسیار جدی است و تصور نکنید این‌ها خیلی با هم یکی هستند، اگر شما تصور می‌کنید آمریکا، انگلیس، یهودی‌ها، صهیونیست ها در سرزمین‌های اشغالی، مردم آنجا با دولت‌شان و ارتش آنجا بین خودشان یکی هستند، این‌ها خیالی بیش نیست، این‌ها بشارت‌هایی است که قرآن به ما می‌دهد و اسرار آن‌ها را برای ما رو می‌کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: می بینید صهیونیست ها مقاومت ۳۳ روزه و پس از آن مقاومت ۸ روزه را رقم زدند، اگر عقل داشتند این کار را نمی‌کردند، فهمیدیم که اگر صهیونیست‌ها جنگ زمینی راه بیندازند ضربه می‌خورند اما این کار را کردند و واقعاً جای تعجب بود که وارد جنگ زمینی شدند؛ جنگ زمینی به معنای باتلاق و محل مرگ آن‌هاست، چرا این کار را می‌کنند؟ قرآن می‌گوید برای اینکه از عقلشان استفاده نمی‌کنند و لایعقلون هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در باب شهدا نیز خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»، یعنی (هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند).

وی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید مبادا خیال کنید شهدا مرده‌اند، اگر هم این را بگویید خیالاتی شده‌اید چون در واقعیت این طور نیست، در آیه ۱۵۴ سوره بقره نیز در این خصوص آمده است «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لَا تَشْعُرُونَ»، یعنی (و کسانی را که در راه خدا کشته می‌شوند مرده نخوانید بلکه زنده‌اند ولی شما نمی‌دانید).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: واقعیت این است که شهید حاج قاسم سلیمانی از سرلشکر قاسم سلیمانی اثر بیشتری دارد، باید این‌ها را باور کنیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۵۷ سوره نور می‌فرماید «لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِیرُ»، یعنی (و مپندار کسانی که کفر ورزیدند ما را در زمین درمانده می‌کنند جایگاهشان در آتش است و چه بد بازگشتگاهی است).

وی یادآور شد: مطابق این آیه خدای متعال به ما می‌فرماید مبادا تصور کنید فلان کشور قدرت هسته‌ای دارد، سلاح‌های پیشرفته دارد، هواپیماهای جنگنده فوق مدرن دارد، اگر این فکرها را بکنید خیالاتی شده‌اید، خیال نکنید کافران می‌توانند نظام خدایی، قوانین الهی، اراده حضرت حق را به عجز بکشانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۲۱ سوره جاثیه می‌فرماید «أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئَاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَاءً مَحْیَاهُمْ وَمَمَاتُهُمْ سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ»، یعنی (آیا کسانی که مرتکب کارهای بد شده‌اند پنداشته‌اند که آنان را مانند کسانی قرار می‌دهیم که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند به طوری که زندگی آن‌ها و مرگشان یکسان باشد چه بد داوری می‌کنند).

وی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید آیا آن‌هایی که مرتکب بدی‌ها می‌شوند، ما این‌ها را مانند مؤمنین و کسانی که کارهای خوب انجام می‌دهند به حساب می‌آوریم و مرگ و زندگی‌شان یک جور است؟ خیر، بد حکم می‌کنید، این طور نیست، این‌ها ظاهراً زنده‌اند اما حقیقتاً مرده‌اند، زنده بودن این‌ها حیات حیوانی است و حیات انسانی نیست، این‌ها اصلاً نمی‌فهمند حیات انسانی چیست، با کارهایی که می‌کنند به جایی می‌رسند که از حیوانات هم پست‌تر می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: خدای متعال در آیات ۴۴ سوره فرقان می‌فرماید «أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا»، یعنی (یا گمان داری که بیشترشان می‌شنوند یا می‌اندیشند آنان جز مانند ستوران نیستند بلکه گمراه‌ترند).

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیات می‌فرماید آیا گمان می‌کنید این‌هایی که با خدا دشمنی می‌کنند می‌شنوند و عقلشان را به کار می‌گیرند، خیر این گونه نیست، اکثر این‌ها مثل چهارپایان هستند و بلکه از چهارپایان هم گمراه‌ترند، برای اینکه چهارپایان را خدا روی حساب آفریده است، برای مثال فلان چهارپا بار می‌برد، فلان چهارپا برای انسان‌ها شیر تولید می‌کند، یک چهارپای دیگر مأموریت دیگری دارد، آن‌ها همه به خوبی کار خود را انجام می دهند اما انسان برای مأموریت دیگری آفریده شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۸۸ سوره نمل می‌فرماید «وَتَرَی الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ إِنَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ»، یعنی (و کوه‌ها را می‌بینی و می‌پنداری که آن‌ها بی‌حرکتند و حال آنکه آن‌ها ابرآسا در حرکتند این صنع خدایی است که هر چیزی را در کمال استواری پدید آورده است در حقیقت او به آنچه انجام می‌دهید آگاه است).

وی تصریح کرد: در حقیقت خداوند به ما می‌گوید بروید درس بخوانید و دانش بیفزایید، عالم را بفهمید، این کوه‌ها را که نگاه می‌کنید خیال می‌کنید این کوه‌ها سفت و محکم سر جای خود ایستاده‌اید، در حالی که این‌ها مانند ابر در حرکتند.

وی یادآور شد: پژوهش‌هایی صورت گرفته که نشان می‌دهد کوه‌ها چند نوع حرکت دارند، برای مثال برخی می‌گویند درون هسته زمین که مذاب است، یک شرایطی است که گویا کوه‌ها به دور آن مذاب در گردش هستند، منتها چون همه زمین در حال گردش است، ما متوجه گردش کوه‌ها نمی‌شویم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: یک نوع حرکت دیگر که برای همه خیلی واضح شده، این است که این زمین با همان کوه‌ها به دور خود می‌چرخد، یک حرکت دیگر این است که این زمین در حالی که به دور خود می‌گردد، دور خورشید هم می‌گردد، این زمین و کوه‌ها که با همه موجودیت دور خود می‌گردد و دور خورشید هم می‌گردد، با مجموعه خانواده منظومه شمسی در یک مسیری که هنوز دانشمندان متوجه نشده‌اند محور آن مسیر چیست، این حرکت خانوادگی را دارند.

وی افزود: ممکن است این عالم هر چه بیشتر شناخته شود، اسرار این‌گونه بیشتر آشکار شود، بنابراین وقتی ما این همه حرکت را می‌بینیم اگر فکر کنیم این کوه سر جای خود محکم ایستاده و تکان هم نمی‌خورد، این خیالات است، قرآن می‌خواهد ما خیالاتی نباشیم، راجع به شهدا، ارزش دنیا، آخرت، قدرت دشمن در مقابل ما و قدرت دشمن در مقابل خدا هم این‌ها را می‌گوید که همه خیالات هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۷۸ سوره آل‌عمران فرمود «وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقًا یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْکِتَابِ وَیَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَیَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُمْ یَعْلَمُونَ»، یعنی (و از یهود گروهی هستند که هنگام خواندن دست‌نوشته‌های دروغ و بر بافته‌های خود زبان و صدایشان را چنان پیچ و خم می‌دهند تا شما گمان کنید که آنچه می‌خوانند از کتاب آسمانی است، در حالی که از کتاب آسمانی نیست؛ و با بی‌شرمی می‌گویند آنچه می‌خوانیم از سوی خداست. در حالی که از سوی خدا نیست؛ و با آنکه می‌دانند از سوی خدا نیست به خدا دروغ می‌بندند).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: خداوند فرموده این‌ها حرف‌هایشان را طوری کادو پیچ می‌کنند که شما گمان کنید این‌ها دارند از کتاب خدا حرف می‌زنند، یعنی شما را با این کار فریب می‌دهند، این حرف‌ها از کتاب خدا نیست، این‌ها دروغ می‌گویند و می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین یهودی‌ها می‌خواهند از این خیالاتی بودن ما استفاده کنند تا ما حرف‌های پرت آن‌ها را به حساب کلام و کتاب خدا در نظر بگیریم.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه ۱۷۸ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»، یعنی (و البته نباید کسانی که کافر شده‌اند تصور کنند اینکه به ایشان مهلت می‌دهیم برای آنان نیکوست ما فقط به ایشان مهلت می‌دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت‌آور خواهند داشت).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: حضرت زینب (س) این آیه را به یزید گفت، حضرت با این آیه به یزید گفت تو کافری، نه تنها تو، بلکه آبا و اجدادت نیز همین هستند، حضرت گفت ای یزید، نکند خیال کرده‌ای تو امیر و ما اسیر هستیم، اصلاً این طور نیست، خداوند در این آیه فرموده خدا به کافران چند صباح مهلت می‌دهد، این‌ها بمباران می‌کنند، آدم می‌کشند، مگر خدا این مهلت را به رضاخان نداد؟ الان کجاست؟ مگر همین مهلت را خدا به فرزند آن جرثومه خطرناک نداد، او الان کجاست؟

وی یادآور شد: حضرت زینب (س) به یزید گفت عذاب خوار کننده‌ای انتظار تو را می‌کشد، این حرف‌ها فقط مربوط به آن یزید نیست، این مربوط به همه یزیدها در همه دوران‌هاست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: در باب مسائل اقتصادی و حق محرومان نیز خدای متعال در آیه ۱۸۰ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیْرًا لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَیُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَلِلَّهِ مِیرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»، یعنی (و کسانی که به آنچه خدا از فضل خود به آنان عطا کرده بخل می‌ورزند هرگز تصور نکنند که آن بخل برای آنان خوب است بلکه برایشان بد است به زودی آنچه که به آن بخل ورزیده‌اند روز قیامت طوق گردنشان می‌شود میراث آسمان‌ها و زمین از آن خداست و خدا به آنچه می‌کنید آگاه است).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در این آیه فرموده آدم‌ها خیال نکنند که اگر بخل ورزیدند و دار و ندارشان را چسبیدند که مبادا خیرشان به کسی برسد، این برای آن‌ها خیر است، نه این خیر نیست، قیامت که می‌شود آن طلا، نقره، سکه و هر چیزی که هست طوق گردنشان می‌شود.

وی بیان کرد: راجع به فقرا هم ما نباید خیالاتی فکر کنیم، خداوند در آیه ۲۷۳ سوره بقره می‌فرماید «لِلْفُقَرَاءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ لَا یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لَا یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ»، یعنی (صدقات مخصوص فقیرانی است که در راه خدا بازمانده و ناتوان شده‌اند و توانایی آنکه در زمین بگردند و کاری پیش گیرند ندارند و از فرط عفاف چنانند که هر کس از حال آن‌ها آگاه نباشد پندارد غنی و بی‌نیازند، به فقر آن‌ها از سیمایشان پی می‌بری، هرگز چیزی از کسی درخواست نکنند. و هر مالی انفاق کنید خدا به آن آگاه است).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در این آیه صحبت از محاصره شده است، امروز مصداق بارز فقرا مردم غزه هستند که محاصره شده‌اند و تحت ظلم صهیونیست‌ها هستند، یک موقع هم یمن، عراق و سوریه این گونه بودند، امروز هم صهیونیست‌های جنایتکار بیماران بیمارستان‌ها در غزه را از بیمارستان بیرون کردند.

وی تأکید کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید برخی فقرا طوری رفتار می‌کنند که آدم‌هایی که نمی‌دانند خیال می‌کنند این‌ها دارا هستند و ثروت دارند، در کوچه و خیابان‌های شهر ما نیز گاهی فقرایی پیدا می‌شوند که چون حیا می‌کنند و هیچ وقت دست نیاز دراز نمی‌کنند، آدم‌هایی که نمی‌دانند تصور می‌کنند این‌ها وضعشان خیلی خوب است، قرآن سفارش آن‌ها را می‌کند و می‌گوید این‌ها عفیف هستند، حیا می‌کنند، اصرار نمی‌ورزند که از کسی چیزی بگیرند، اگر چیزی در راه خدا انفاق کنید خدا به انفاق شما عالم است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha