جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
اراک

حوزه/ کارگاه "تدبر در سوره حمد" با حضور کادر و طلاب موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، امروز کارگاه "تدبر سوره حمد" با سخنرانی خانم ملیحه بزرگی طلبه رشته اخلاق موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک و با حضور کادر و طلاب این موسسه برگزار شد.

خانم بزرگی اظهار داشت: سوره حمد سوره ای است که خواندنش معادل کل قرآن کریم است و واژه کلیدی این سوره، واژه مبارکه حمد است.

وی در توضیح واژه «حمد»، گفت: حمد یعنی کمال، زیبایی و حُسن را ببینی و آن را ابراز نمایی، منظور از آن در کل سوره این است که همه «حمد»، همه زیبایی و حُسن برای خداست و اگر بخواهیم اهل حمد شویم باید در هر لحظه خدا را ناظر ببینیم، مانند حضرت زینب(س) که دست تقدیر خدا را در همه صحنه‌ها مشاهده می‌کردند.

بزرگی در توضیح «رب» بودن الله، خاطرنشان کرد: رب به معنای پرورش دهنده به سمت کمال است و کسی اهل حمد است که بپذیرد انسان به مربی نیاز دارد و هدف خالق، رشد انسان‌ها و به کمال رسیدن آنهاست.

وی به تشریح مالکیت خداوند متعال پرداخت و یادآور شد: یکی از مشکلات ما در حمد خداوند این است که ما خود را مالک هر چیز می‌دانیم، در حالیکه علامه طباطبایی می‌فرماید: شما مالک چیزی هستید که کاملا تحت ید و اختیار شما باشد و انسان در دنیا فقط مالک تصاویر ذهنی خود می‌باشد ولا غیر".

بزرگی به حدیثی از رسول اکرم(ص) اشاره کرد که فرمودند: چون سوره حمد را می‌خوانید، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» را هم یکی از آیاتش بدانید و آن را بخوانید، چرا که سوره حمد امّ القرآن و سبع المثانی است، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» نیز یکی از آیات این سوره است».

هدف خالق، رشد انسان‌ها و به کمال رسیدن آن‌هاست

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha