یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
1

حوزه/ دانشگاه ادیان و مذاهب فرصت مغتنمی برای ما و کسانی است که می‌خواهند ارتباطات بهتر و آکادمیکی با دیگر کشورها داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بِلرام شکلا، شاعر و رایزن فرهنگی هندوستان در ایران با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه به گفت‌وگو و رایزنی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری در این دیدار ضمن اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه، به تشریح روابط دوستانه بین دو کشور هندوستان و ایران پرداخت و گفت: کشور هندوستان یک کشور بزرگ با جمعیتی بسیار زیاد است. در این کشور ادیان و مذاهب مختلف وجود دارد و در عین تعدد ادیان همزیستی بسیار خوبی در بین مردم این کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: بنده به هندوستان سفرهای متعددی داشته‌ام و معمولا دریافته ام که عامل اختلافات در این کشور همچون دیگر کشورها دخالت‌های بیرونی و تسلط کشورهای سلطه‌جو است. نقش ارباب فرهنگ و نقش ارباب علوم این است که قلب‌ها، اندیشه و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند. همچون مهاتما گاندی که عشق به بشریت و وحدت بشریت داشت.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: نگاه به ادیان، فرق و مذاهب و باید یک نگاه دلسوزانه باشد. ما باید بتوانیم انسان‌ها را درست تربیت کنیم. همانند عمربن عبدالعزیز که تربیت شده یک استاد خوب و مومن بود.

وی در پایان گفت: ما علاقه داشتیم تا زودتر از اینها با شما ملاقات داشته باشیم. آنچه ما از شما انتظار داریم این است که بتوانیم هر چه بیشتر ارتباطات فرهنگی و آکادمیک را بین دو کشور گسترش دهیم. اشتراکات فرهنگی و زبانی ما می‌تواند به این مهم جامه عمل بپوشاند.

در ادامه بلرام شکلا، رایزن فرهنگی هندوستان در ایران با بیان خرسندی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دو کشور ایران و هند باید از یکدیگر شناخت بیشتری داشته‌ باشند. بسیاری از دشمنی ها از عدم شناخت ما انسان‌ها از یکدیگر است. همانطور که مولانا می‌گوید بیا تا قدر یکدیگر بدانیم که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم، هدف او شناخت انسان ها از یکدیگر است.

وی ادامه داد: اگر ما همدیگر را نبینیم یعنی خودمان را ندیده‌ایم. معمولاً می‌گویند: اکثرالناس لایعقلون. بسیاری از انسانها چیزهای اصلی را نمی‌دانند و ظاهر پرست هستند. ظاهر پرست فقط تفاوت‌ها را می‌بیند و بر اساس جغرافیا، زبان و ظاهر، انسان‌ها را قضاوت می‌کند.

رایزن فرهنگی هندوستان در ایران تصریح کرد: کار ما دانشگاهیان این است که بتوانیم به صورت علمی به این موضوعات وارد شویم و برای ارتباط بیشتر و شناخت بیشتر مردم از یکدیگر تلاش کنیم. همچنان که خداوند می‌فرماید: تعالوا الی کلمه سواء خداوند بر آن چیزهایی که ما در آن برابر هستیم تاکید دارد. اگر ما نیک بنگریم می‌توانیم نزدیکی‌های فرهنگی و اجتماعی خودمان را بهتر ببینیم.

بلرام شکلا اظهار کرد: عرفان نیز می‌تواند به ما نشان بدهد که چقدر به یکدیگر نزدیک هستیم. در سطح وجودی ما با یکدیگر مساوی هستیم و با یکدیگر سخن‌ها داریم. تنها راه جدایی از نزاع‌های بین ادیانی و بین مذاهبی این است که ما راه درست را از نادرست تشخیص بدهیم و یکدیگر را به خوبی بشناسیم.

وی در پایان گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب فرصت مغتنمی برای ما و کسانی است که می‌خواهند ارتباطات بهتر و آکادمیکی با دیگر کشورها داشته باشند. بنده نیز خوشحال هستم که در این دانشگاه حضور پیدا کردم و به‌عنوان رایزن فرهنگی از شما دعوت می‌کنم که دوباره به کشور ما سفر کنید و این ارتباطات را بیشتر کنید. بنده هم تلاشم را خواهم کرد تا این ارتباطات به صورت آسان‌تری اتفاق بیفتد، چرا که دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از بهترین دانشگاه‌ها در جهت گفت‌وگوهای بین الادیانی است. هند و ایران از سال‌ها و قرن‌های دور با یکدیگر همراه بوده‌اند. این دو کشور به دلیل نزدیکی فرهنگی و زبانی با یکدیگر ارتباطات خوبی دارند. اما متأسفانه دسترسی به منابع علمی ما به یکدیگر بسیار اندک است و ما از آیینه دیگران به خود و ادیان خود نگاه می‌اندازیم و آنها را مطالعه می‌کنیم. شناساندن آداب و رسوم، زبان و فرهنگ مردم یک کشور به دیگر کشورها بسیار مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha