دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آرش رجبی

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران از تدوین طرح «الگوی دینی نهادینه‌کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین آرش رجبی عنوان کرد: سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، به جایگاه فرهنگ در اعتلای انسان‌ها و نیز رشد همه جانبه کشور و به خصوص اقتصاد و علم و فناوری تأکید شده است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: یکی از روش‌های فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن فرهنگ اسلامی و دینی در جامعه، الگوسازی و ارائه‌ی الگوی متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ جامعه و طیف مخاطب است.

وی افزود: ما زمانی که به تاریخ ایران به عنوان کشوری با تمدن دیرینه نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که «پوشش» و «حجاب» از عناصر لاینفک مردم این مرز و بوم بوده است، اما متأسفانه در چند سال اخیر، تهاجم فرهنگی و تحرکات دشمنان و نیز جنسیتی نشان دادن پوشش سبب کمرنگ شدن باور و التزام به حجاب و عفاف در جامعه شده است؛ از این رو تبیین بحث حجاب و عفاف و زیست عفیفانه و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی در زمینه نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه جزء مسائل مهم و اولویت‌دار کشور است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که یکی از الزامات تحقق حجاب و عفاف در جامعه این است که گفتمان گسترده‌ای را در عرصه حجاب و عفاف ایجاد کنیم و با ارائه الگویی از مؤلفه‌ها، استراتژی‌ها، راهبردها و راهکارها به نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه کمک کنیم، ادامه داد: به عبارت دیگر، نسل امروز نسلی فهیم و به دنبال هویت‌یابی است و در این راستا، اگر نقطه مشترکی را به صورت گفتمانی با این نسل مطرح کنیم، اثرات مفیدتری خواهد داشت و حتی می‌توان در این مسیر مقایسه تطبیقی نیز انجام داد.

وی اضافه کرد: از طرفی، بحث حجاب و عفاف فقط محدود به قوانین و الزامات اجرای و قضایی نمی‌شود؛ بلکه باید از انفعال فرهنگی به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و زیست عفیفانه تغییر رویکرد داد که آن، نیازمند فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن آن در تمامی عرصه‌ها و حوزه‌های اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: حوزه علمیه خواهران نهادی است که بر اساس مصوبه ۱۰۱۳ شورای عالی حوزه‌های علمیه، رسالت گرانقدر «تبیین، ترویج و تبلیغ دین مبتنی بر فهم از قرآن، سنت نبوی و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام» را برعهده دارد؛ لذا مأموریت مهم این نهاد، اعتلای نظام اسلامی و زمینه‌سازی جهت تحقق تمدن اسلامی به ویژه در عرصه زن و خانواده که مستلزم تربیت طلاب خواهر می‌باشد و نیز اسوه‌سازی، تبلیغ دین، نظریه‌پردازی و دفاع از اندیشه‌های اسلام ناب است.

وی یکی از راه‌های تحقق مأموریت حوزه های علمیه خواهران را الگوسازی فرهنگی و دینی عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران به منظور ارائه الگوی فرهنگ سازی اسلامی بر مبنای راهبرد شماره دو (توسعه، ارتقا و استانداردسازی زیرساخت‌ها) برنامه ۵ ساله معاونت و ذیل برنامه «ارتقاء مدیریت فرهنگ و تبلیغ»، طرحی مطالعاتی با موضوع «الگوی دینی نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه» را در دستور کار قرار داده است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در این طرح، بر اساس روش داده‌بنیاد، الگویی مفهومی روایت خواهد شد که مبنایی برای ارائه راهکارها و راهبردها و بیانیه مأموریت حوزه های علمیه خواهران در بحث حجاب و عفاف خواهد بود.

وی «روایتی از الگوی فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف بر مبنای آموزه‌های دینی»، «ارائه مبانی اعتقادی، کلامی، فقهی و فلسفی از حجاب و عفاف»، «تبیین زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نهادینه کردن حجاب و زیست عفیفانه»، «ارائه راهبردها و مؤلفه‌های اثرگذار بر فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در جامعه»، «شناسایی عوامل مداخله‌گر و موانع داخلی و خارجی بر نهادینه کردن حجاب و عفاف در کشور»، «ارائه آثار و نتایج مثبت نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف در همه سطوح» را از اهداف طرح مذکور برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی اظهار کرد: امید است حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان یک نهاد دینی و فرهنگی مهم، با ارائه الگوی دینی نهادینه کردن حجاب و عفاف در جامعه، گامی موثر برای حل مسائل نظری و عملی در حیطه مذکور بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا CA ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    14 3
    اول اینکه عفاف با حجاب ارتباطی ندارد و بیان این دو موضوع با هم ، این امر را مشتبه میکند که زنان بی حجاب عفیف نیستند دوم اینکه زمان برای تبلیغ حجاب گذشته است و از آنجایی اساس سیاست کشور لجبازی است این گونه اقدامات نه تنها هزینه های تحمیل میکند بلکه جامعه را از این هدف متعالی دور میکند
    • آگاه IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      5 14
      حجاب امر و فرمان خداوند متعال است برای صیانت کل افراد جامعه اعم از زن و مرد است.خداوند متعال که خالق همه هستی و بشر است، راهنما هدایت آنها هم هست. اساسا صاحب هر صنعی بهتر می داند که مخلوقش چ ه ویژگیهائی دارد و چطور رشد و هدایت می یابد. مقوله حجاب نیز یکی از این وجوه است که در قرآن به صراحت ذکر شده است. گفته شده عفاف با حجاب ارتباطی ندارد. این سخن از اساس نادرست است. پله اول سقوط به بی عفتی ترک حجاب است وگرنه تا این حد به رعایت آن چه در قرآن و چه در روایات به آن پرداخته نمی شد. روزگار سیاه ملل غربی و بویژه زنان نگون بختش نیز از زمانی شروع شد که حجاب خویش را کنار گذاشتند و شد آنچه نباید می شد. زمان برای عمل به تکلیف الهی نیز هرگز گذشته و حال و آینده هر کدام مجزا و جدا از هم ندارد. زیرا خلق و خوی بشری(فطرت) تبدیل پذیر نیست. ضمنا چرا از کانادا برای زنان مسلمان ایرانی نسخه می پیچید. آیا سر و سری با سازمان منافقین روسیاه ندارید؟
    • چرا ... IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      2 6
      اگر ارتباطی ندارد، چرا در قرآن، به جای "و ان یستعففن خیر لهن(۶۰نور)" نفرمود " و ان یاخذن ثیبهن خیر لهن" ؟ شدت ارتباط تا جایی است که، به پوشش زنان مسن، عنوان عفاف و استعفاف داده است.
    • بالنسبه IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      1 15
      زنان بی حجاب به میزان بی حجابیشان، ناقص العفاف هستند.
    • لاتیأسوا IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      1 0
      در فرهنگ دینی از این نومیدی ها نداریم، پرچم اسلام در اوج مغروقی مردمان جاهلی در انواع مفاسد بلند شد، اگر به یاری دین خدا بشتابیم خدا کمک می کند، کمترین اثر عمل به تکلیف هست.
    • لجاجت برانداز IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      1 5
      اساس سیاست کشور لجبازی است؟! عجب کشفی کردید! نهی از منکر یعنی هدف قرار دادن لجاجت.
    • وظیفه شناسی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      1 5
      واقعا که! وظیفه شناسی یعنی لجاجت؟! امر به معروف و نهی از پنکر و مراتبش را بشناسیم بعد به قضاوت بنشینیم. اصرار عاصی و متجاهر بر گناهش، مجوز رها کردنش نیست، بلکه بایستی تکلیف را با مراتب بالاترش انجام داد.
    • رفتار، نه باور IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      1 6
      عمده هدف امر به معروف و نهی از منکر، رفتار بزهکار هست، نه باور او، بنا بر این، نباید منتظر تغییر باور غلط وی ماند، باید از اشاعه منکر و مخدوش کردن چهره جامعه توسط وی ممانعت نمود.
    • هزینه IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      1 3
      زندگی بی هزینه نیست، اگر در مسیر درست و امر به معروف و نهی از منکر هزینه ندهیم، ناچار هزینه شیوع گناه دامنمان را می گیرد، جامعه ای که ولنگاری در آن رایج باشد، امنیتش دچار مشکل می شود، زندگی عادی دچار اختلال می گردد. الآن برخی از جوانانی که ازدواج نمی کنند نه به خاطر مشکل مالی بلکه به خاطر عدم اطمینان از همسر آینده شان هست، می گویند دختری که پروا ندارد و جذبه های جنسیش را بی مهابا در معرض عموم می گذارد چه اطمینانی به پاکدامنیش هست؟
    • رضا IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      1 0
      الان نتیجه شیوه های اشتباه کار فرهنگی را در کوچه و خیابان می بینیم که در نهایت موجب لجبازی متقابل شده . تمام این مسائل به کنار، ریشه های اعتقادی مردم لطمه خورده است وای از آن روزی که مقصرین بایستی در برابر خداوند و رسول الله پاسخگو باشند
    • پاسخ به رضا IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
      0 1
      اصلا نهی از منکر یعنی مبارزه با لجاجت هست، بحث اصلاح قلبی نیست. آدم معتقد پایبنده نه لجاج، نهی از منکر در برخی از افراد باطن باور آنان را آشکار می کند نه آن که تخریب کند.
  • رضا IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    سروران عزیز ، من قبل و بعد از انقلاب به عین دیده ام و در بیشتر عرصه های انقلاب حضور داشتم . سالیان در جبهه خدمت کرده ام همرزم شهدا بودم . الان یک به عنوان فردی مسن به گذشته نگاه میکنم می بینم که از کجا به کجا رسیدم ، آرمان های ما چه شد ؟ شاید این لطف خدا بوده که با مردان خدا و شهدا همنشین بودم اما چه حیف که شاهد چنین روزگاری هستم سوال اینجاست که آیا امانتدار دین خدا و دنیای مردم بوده ایم