شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
فاطمیه

حوزه/ "فاطمه نگین جهان و جنان" کتابی است به قلم محمدرضا رمزی اوحدی که در آن نویسنده به تحلیل و بررسی جایگاه حضرت زهرا(س) در کتب تفسیری، حدیثی و تاریخی اهل سنت می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این اثر که به همت انتشارات شهید کاظمی چاپ شده، حاوی احادیث و روایات و همچنین موارد مطرح شده در شناخت فضائل و کرامات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از منظر اهل سنت است و در آن بیش از یکصد و پنجاه اثر از راویان و نویسندگان اهل سنت مورد استفاده قرار گرفته است.

در فصل اول این کتاب، با بهره‌گیری از تفاسیر قدیمی اهل سنت، بیش از صد آیه قرآن را که درباره آن حضرت نازل شده، آورده شده است. در فصل دوم، به زندگی آن بانوی بی‌بدیل و حوادث پس از ارتحال رسول‌ الله (ص) از منابع دست ‌اول اهل‌ سنت پرداخته‌ شده است؛ در فصل سوم، این پرسش پاسخ داده شده است که چرا سید مظلومان، امیر مؤمنان (ع) هنگام حمله به خانه‌اش سکوت اختیار کرد؟.

همچنین در این اثر از ابتدا تا انتهای سوره‌های قرآن کریم، تمامی آیاتی که بر طبق روایات تفسیری در شأن و منزلت فاطمه زهرا نازل شده و کلیه تعابیری که در مورد مناقب ایشان در این کتاب آسمانی وارد شده است، گردآوری شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: "حسکانی ذیل آیه أَلَمْ تَرَ کیفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کلِمَةً طَیبَةً کشَجَرةٍ طَیبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء تُؤْتِی أُکلَهَا کلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا؛ «ای رسول! ندیدی که چگونه خدا کلمه پاکیزه را به درخت زیبا مثل زده که اصل ساقه آن برقرار باشد و شاخه آن به آسمان رفعت یافته و آن درخت (زیبا) به اذن خدا همه اوقات میوه‌های خوردنی و خوش دهد»، روایتی از امام باقر (ع) در تفسیر این آیه نقل می کند و می‌نویسد: در روایتی آمده است که خثعمی گفت: بر حضرت ابی‌جعفر محمدبن علی باقر (ع) وارد شدم و گفتم: ای پسر پیامبر (ص)! فرموده خداوند تعالی در أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء یعنی چه؟ فرمود: درخت، محمد (ص) است و فرع، علی (ع) و میوه، حسن و حسین و شاخه فاطمه (س) و شعبه‌ها و رشته‌های آن شاخه، ائمه (ع) از فرزندان فاطمه (س) و برگ آن، شیعیان و دوستان ما اهل‌بیت می‌باشند. پس هرگاه یکی از شیعیان ما بمیرد، یک برگ از این درخت می‌ریزد و هرگاه برای یکی از دوستان ما اولادی متولد گردد، به جای آن برگ افتاده، برگی سبز می‌شود".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha