دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: طلبگی مسیری برای رسیدن به حکمت نظری و حکمت عملی است، یعنی شناخت عالم و انسان آن‌چنان که هست و شناخت وظایف انسانی آن‌چنان‌که که بایسته است در این مسیر ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه درمازندران، حجت اسلام والمسلمین آرش رجبی، معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران در همایش طلیعه حضور ویژه طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خواهران مازندران با موضوع «درآمدی بر نظام تعلیم و تربیت» اظهار کرد: هر انسانی که در این عالم زندگی می‌کند به واسطه این‌که خداوند نعمت بزرگ عقل و موهبت خرد را به او عنایت کرده و حقایقی را در فطرت و سرشت او قرارداده، در این عالم، نقشی برعهده او گذاشته شد وقتی به بلوغ و آغاز اندیشه ورزی خود می‌رسد، برایش این سوال مطرح می‌شود که من که هستم، در چه رتبه‌ای قرار دارم و چه کاری باید انجام بدهم.

وی با اشاره به هدف شناسی طلبگی ادامه داد: انسان باید اول بداند که در این عالم چه رسالتی دارد و تا به این سوال پاسخ ندهد کارهای دیگری که انجام می‌دهد برایش گنگ و مبهم خواهد بود؛ وقتی انسان دریافت که خداوند کل عالم وجود را برای چه آفرید و هدف چه بود، بعد از آن معلوم خواهد شد که چه رسالتی بر دوش دارد و چه کاری باید انجام بدهد.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به مسیر شناسی طلبگی تاکید کرد: قرآن کریم به‌عنوان کتاب راهنما، انسان را به مسیری که قوام و استواری افزون‌تری دارد و به یک مسیر معتدل و مستقیم راهنمایی می‌کند و مسیر را برای شما روشن می‌کند، نیازی نیست سراغ منبع دیگری بروید.

وی تاکید کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید، می‌خواهم تو را در زمین خلیفه خود قرار دهم، این به‌معنای جانشین و مظهر او است یعنی نماینده‌ی علم الهی، نماینده افعال الهی، نماینده قدرت الهی و ... به تعبیری آیت خدا یعنی آیت‌الله باشند، خداوند دنیا را برای انسان و انسان را برای خود خلق کرد که انسان به این کمال دست پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی تصریح کرد: رسیدن به این کمالات زن و مرد نمی‌شناسد، ما باید در این مسیر کمال سعی کنیم ابزار و امکاناتی که لازم است را پیدا کنیم و در آن گام برداریم، انسان‌ها برحسب نیاز و زندگی اجتماعی‌ای که دارند، هرکدام مسئولیت و رسالتی را به‌عهده گرفته‌اند، هر شخص متناسب با توانمندی‌ها و امکانات خود مسیری را انتخاب می‌کند اما انسان عاقل مسیری را می‌یابد که ماندگارتر و عالی‌ترین موضوع را در برداشته باشد.

وی تاکید کرد: موضوعی که به ان پرداخته می‌شود، اشرف موضوعات یعنی خداوند متعال و علوم مرتبط با او و مسیری که باید انسان‌ها را به سوی او هدایت کند، در ساحت‌ها و ابعاد گوناگون برای تامین ابدیت انسان‌ها است که بدانند چه اندیشه و چه انگیزه ای داشته باشند و چگونه عمل کنند و این در گرو آن است که چگونه در این مسیر انتخاب کنند، طلبگی مسیری برای رسیدن به حکمت نظری و حکمت عملی است، یعنی شناخت عالم و انسان آن‌چنان که هست و شناخت وظایف انسانی آن‌چنان‌که که بایسته است در این مسیر ایفا کند، یعنی آن‌چه که هست را درست بشناسد و درست دریابد و مطابق آن عمل کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha