یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام سید کاظم سید باقری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری ضمن بیان اینکه مبارزه غزه توسط حماس که در سال ۱۹۸۷ تأسیس شد، نشان داد دولت و ارتش اسرائیل بسیار ضربه پذیر و شکننده است، ادامه داد: این مبارزه نشان داده مردم فلسطین با ارتشی بسیار ضعیف، شکننده و شکست پذیر مواجهه هستند به شرط آن که اقداماتی دقیق، سنجیده و حساب شده از سوی همه گروه ها و همه ملت های آزادیخواه جهان در تقابل با دولت صهیونیست شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست علمی با موضوع «بحران غزه، با رویکرد سیاسی، حقوقی و اخلاقی» که توسط پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه، مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و شبکه اینترنتی عَبَرات برگزار شد، به بررسی «نبرد غزه و گفتمان انقلاب اسلامی» پرداخت و گفت: واقعیت این است که بحران حماس و بحرانی که در غزه به وجود آمده دارای یک سابقه طولانی است. از روزی که در سال ۱۸۹۷ صهیونیست ها در شهر بال سوئیس توسط سازمان جهانی صهیونیسم گرد هم جمع شدند بحران فلسطین به نحوی آغاز شد.

هرتزل: "من در این کنفرانس دولت اسرائیل را پایه گذاری کردم"

وی ادامه داد: هرتزل که او را بنیانگذار صهیونیسم می دانند جمله ای دارد که در آن می گوید: اگر بخواهم نتیجه کنفرانس بال سوئیس را بیان کنم من در این کنفرانس دولت اسرائیل را پایه گذاری کردم. یعنی حدود پنجاه سال قبل از آنکه دولت اسرائیل در ۱۹۴۸ تشکیل شود، آن ها مقدماتش را در آن کنفرانس فراهم کردند. واقعیت این است که صهیونیست ها تلاش ها و جان فشانی های بسیاری نیز برای رسیدن به این آرمان داشته اند. لذا بعد از آن کنفرانس یهودی ها ذیل نام صهیونیسم فعالیت های دیپلماتیک بسیاری انجام دادند و در آنجا مقدمات شکل گیری دولت صهیونیستی را پایه گذاری کردند.

انگلیسی ها گفتند که ما به تشکیل وطن ملی یهود در فلسطین باور داریم

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه صهیونیست ها از سال ۱۸۹۷ تا ۱۹۱۷ تلاش بسیاری برای ارتباط مستقیم با دولت های اروپایی داشته اند، اظهار کرد: متأسفانه این دیپلماسی فعال صهیونیست ها برایشان نتیجه بخش بود تا به اعلامیه ۱۹۱۷ وزارت خارجه انگلستان موسوم به اعلامیه بالفور رسیدند. در این سال وزیر خارجه وقت انگلستان اعلام کرد که ما تلاش خودمان را برای تشکیل دولت یهودی صهیونیسم انجام خواهیم داد و این درخواست، درخواستی است که مورد موافقت دولت انگلستان قرار گرفته است. این آغازی است برای اینکه دولت انگلستان سال ها با قدرت تمام پشت دولت اسرائیل می ایستد. جالب این جاست که در همان سال ۱۹۱۷ به طور رسمی اعلام می کنند که ما به تشکیل وطن ملی یهود در فلسطین باور داریم.

وی افزود: در سال ۱۹۱۸ که جنگ جهانی اول به پایان می رسد و امپراطوری عثمانی از ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۴ دچار شکست هیمنه و قدرت و در نهایت فروپاشی می شود. از این وضعیت که یک دولت قدرتمند و امپراطوری در هم شکسته شده، متأسفانه کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس بیشترین سوء استفاده را میکنند. در این جاست که کشورهای اسلامی را که تا آن زمان ذیل سیطره امپراطوری عثمانی بوده اند بین خودشان گویی به عنوان طعمه تقسیم می کنند. کشورهای فلسطین و عراق را انگلیس مالک می شود و سوریه و برخی جاهای دیگر را فرانسه و دیگران تصاحب می کنند.

آواره شدن یک میلیون فلسطینی در سال ۱۹۴۸

حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری ضمن پرداختن به برخی از مقدمات تشکیل دولت اسرائیل خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۲۲ میلادی مصادف با ۱۳۰۱ هجری شمسی به طور رسمی جامعه ملل قیمومیت بریتانیا بر فلسطین را تصویب نموده و فلسطین را ذیل سیطره بریتانیا تعریف کردند. از این سال هاست که مقدمات مهاجرت یهودی ها از سراسر جهان به فلسطین فراهم می شود و از سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۴۸ که دولت اسرائیل تشکیل می گردد حدود ششصدهزار یهودی از سراسر دنیا به فلسطین منتقل می شوند. یعنی مقدمات کاملاً حساب شده و سنجیده جلو می رفت و جالب است که عزّالدین قسام به عنوان یک فرد سوری و نه فلسطینی با تشکیل گروهی به مقابله و جنگ و جهاد علیه نیروهای انگلیسی پرداخت. اما متأسفانه او در سال ۱۹۳۵ کشته شد. این مقدماتی که فراهم شد مردم فلسطین را به ۱۹۴۸ رساند که در آن سال یک میلیون فلسطینی آواره می شوند. این آواره ها در واقع همان هایی هستند که حدود شش میلیون جمعیت دارند. البته دولت اسرائیل حتی در کرانه باختری هم چنگ انداخته و وجود و زندگی فلسطینیان را در دست خود گرفته است.

وی گفت: در جنگ های ۱۹۴۸ تا ۱۹۴۹ که به آوارگی بسیاری از فلسطینیان انجامید، این جمعیت به امید آزادی زودهنگام وطنشان و بازگشت به آن رفتند. در جنگ های متعددی همچون جنگ شش روزه ۱۹۶۷ دولت های متحد عربی با هم به مقابله با اسرائیل پرداختند اما در نهایت شکست خوردند. در سال ۱۹۷۳ که دولت سوریه و مصر دست به دست هم دادند تا اسرائیل را شکست دهند، اما باز هم با حمایت مستقیم آمریکا از رژیم صهیونیستی این هدف محقق نشد.

نتیجه جنگ های شکست خورده اعراب با رژیم صهیونیستی مردم فلسطین را به مقاومت واداشت

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نتیجه جنگ های شکست خورده اعراب با رژیم صهیونیستی مردم فلسطین را به مقاومت واداشت، یادآور شد: در واقع همه این جنگ ها به جهان، به کارگزاران و آنان که وارد عرصه مبارزه با اسرائیل شدند، این ندا را داد که کسی نمی تواند برای شما مردم فلسطین کاری انجام دهد و این خودتان هستید که باید برای آزادی وطنتان اقدام کنید. بعد از انقلاب اسلامی ایران اصلی ترین الهامی که مردم فلسطین از این انقلاب می گیرند تکیه بر داشته ها و پشتوانه های خود برای رسیدن به یک هویت عالی و متعالی برای رسیدن به یک فلسطین آزاد است. فلسطینیان از سوی دیگر مسیر صلح را هم تجربه کرده اند. در سال ۱۹۷۸ انور سادات در دیوار مقاومت و مبارزه با اسرائیل روزنه ای ایجاد کرد و بسیاری از امیدها را ناامید نمود.

وی تصریح کرد: در واقع فلسطینی ها فهمیدند که تجربه آن جنگ کلاسیکی که طی آن کشورهای عربی بیایند و با اسرائیل بجنگند تا شاید به پیروزی برسند به پایان رسیده و دیگر جنگ کلاسیک جواب نمی دهد. اما در نقطه مقابل سازش کمپ دیوید به سال ۲۰۰۰ و آغازی می رسیم که طی آن مقاومت اسلامی لبنان توانست پس از ۲۲ سال اسرائیل را از جنوب لبنان اخراج نماید. از اینجا به بعد است که می بینیم آن اسطوره شکست ناپذیری ارتش اسرائیل در هم شکسته شده و امید به آزادی فلسطین در دل های بسیاری از امیدواران زنده می گردد. مجموعه این روند را که از ۱۹۲۲ آگاهانی همچون عزّالدین قسام مبارزه با اسرائیل را آغاز کردند، جوان فلسطینی را دچار احساس حقارت می نماید و تلاش برای رسیدن مجدد به عزت را شدیداً بر خود لازم می داند.

خود یاسر عرفات نیز در اواخر مذاکرات صلح ناامید شده بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه خود یاسر عرفات نیز در اواخر از مذاکرات صلح ناامید شده بود، بیان داشت: خود عرفات نیز در آخرین مراحل از صلح ناامید شد و گفت که من آن قراردادی را که در واقع هیچ ظرفیتی برای ملت فلسطین و دولت مستقل فلسطین به مرکزیت قدس شرقی به وجود نیاورد، امضا نمی کنم. اینجاست که می بینیم انتفاضه آغاز می شود و مبارزه از شکل جنگ کلاسیک، از شکل صلح و مذاکره و از ناامیدی و تحقیر بیرون آمده و مبارزه به یک مبارزه امیدوارانه و مردمی تبدیل می شود. این مبارزه در مقابل حجم بسیار بالای تخریب، قتل و کشتار، مصادره زمین، سکنی بخشی به یهودیان از سراسر جهان در سرزمین های اشغالی، شکنجه، دستگیری، تبعیض، نابودی اقتصادی و نادیده گرفته شدن حقوق اجتماعی و سیاسی مردم مظلوم فلسطین است.

وی گفت: از آن زمان به بعد بود که شاهد این بودیم آن کسانی که بنا بود وارد مذاکرات صلح شوند، اسلحه به دست گرفته و قدرتمندانه در مقابل اسرائیل ایستادند. و این در حالی بود که مصر دیگر هیچ نشانی از روزگار اوجش و مبارزه با اسرائیل باقی نمانده و در واقع به نگهبان اسرائیل تبدیل شده است. لذا مردم اسرائیل با تکیه بر آرمان انقلاب اسلامی و گفتمان این انقلاب به دنبال آزادی وطن خویش، در جست و جوی عدالت، با تکیه بر قدرت مردمی، با ناامید نشدن، با ناامیدی از صلح و ناامیدی از جنگ های ارتش های عربی به سوی مبارزه تمام عیار حرکت می کنند.

«حرکة المقاومة الاسلامیة فی فلسطین» ابهّت ارتش اسرائیل را در هم شکست

حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری در ادامه افزود: در پی این حرکت تمام عیار است که ما می توانیم واکنش طبیعی مردم غزه و حرکت مقاومت اسلامی مردم فلسطین که حماس هست را به خوبی لمس کنیم. این گونه است که این «حرکة المقاومة الاسلامیة فی فلسطین» با اینکه گرایش های اخوانی دارد، اما به تأسی از انقلاب اسلامی ایران به یکی از برجسته ترین سازمان های فلسطینی ضدصهیونیستی تبدیل شده و به جای مبارزه مصلِحانه به مبارزه نظامی با طراحی بسیار دقیق و حساب شده روی می آورد و ابهّت ارتش اسرائیل را در هم می شکند.

وی در پایان ضمن بیان اینکه مبارزه غزه توسط حماس که در سال ۱۹۸۷ تأسیس شد، نشان داد دولت و ارتش اسرائیل بسیار ضربه پذیر و شکننده است، ادامه داد: این مبارزه نشان داده مردم فلسطین با ارتشی بسیار ضعیف، شکننده و شکست پذیر مواجهه هستند به شرط آن که اقداماتی دقیق، سنجیده و حساب شده از سوی همه گروه ها و همه ملت های آزادیخواه جهان در تقابل با دولت صهیونیست شکل گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha