یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی عباسی

حوزه/رئیس جامعه المصطفی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران و روسیه اهداف مشترکی را در عرصه بین‌الملل دنبال می‌کنند و روابط دوستانه و صمیمی میان دو کشور در ابعاد مختلف وجود دارد که در ساحت علمی نیز باید این روابط گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه عصر امروز در دیدار رئیس شورای ارتباط کلیسای ارتدوکس روسیه با جهان اسلام در سخنانی اظهارکرد: المصطفی یک دانشگاه بین‌المللی برای همه علاقه‌مندان به معارف الهی است و از بیشترین تنوع ملیتی در میان دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. جامعه المصطفی در سه قلمرو علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی فعالیت دارد و بیش از ۱۷۰ رشته، گرایش و مقطع را در این سه محور ارائه می‌کند.

وی، جامعه المصطفی را پذیرای همه علاقه‌مندان به تحصیل علوم اسلامی خواند و افزود: پیروان همه مذاهب اسلامی امکان تحصیل در جامعه المصطفی را دارند و حتی پیروان سایر ادیان نیز می‌توانند در برخی از نمایندگی‌های المصطفی تحصیل کنند.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به همکاری این دانشگاه بین‌المللی با بیش از سیصد مرکز علمی در ایران و سراسر جهان، ابراز کرد: بسیار خرسندیم که این همکاری‌ها میان جامعه المصطفی و کلیسای ارتدوکس روسیه نیز تعمیق یابد و با کمال علاقه نسبت به این همکاری‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته نیز جامعه المصطفی سمینارهای مشترکی را با دانشگاه‌ها و مراکز علمی مسیحیت، بودیسیم، آیین کنفسیوس و… برگزار کرده است و همکاری‌های علمی در عرصه‌های مختلف با این مراکز در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به روابط تاریخی میان ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران و روسیه اهداف مشترکی را در عرصه بین‌الملل دنبال می‌کنند و روابط دوستانه و صمیمی میان دو کشور در ابعاد مختلف وجود دارد که در ساحت علمی نیز باید این روابط گسترش یابد.

وی روابط تاریخی میان اسلام و مسیحیت ارتدوکس را شایسته توجه دانست و یادآور شد: احساس قرابت فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیت ارتدوکس از اهمیت زیادی برخوردار است و در قرآن کریم نیز تصریح شده است که نزدیک‌ترین گروه به مسلمانان پیروان آیین مسیحیت به شمار می‌آیند؛ زیرا رهبانان و کشیشانی در این آیین حضور دارند که اهل خشوع در برابر خداوند هستند.

رئیس المصطفی جهان امروز را بیش از هر زمان نیازمند به معنویت و ارتباط با مبدأ هستی برشمرد و ابراز داشت: از چند قرن گذشته ما شاهد تسلط یک تمدن مادی و عاری از معنویت در جهان هستیم که مصائب فراوانی را برای بشریت به بار آورده است. نتیجه تلخ این تمدن مادی‌گرا، در قالب استعمار و غارت منابع ملت‌های ضعیف، و بی‌عدالتی‌های جهانی نمود یافته است.

وی با اشاره به سوابق استعمارگری برخی کشورهای غربی، ابراز داشت: روحیه استعمارگری و سلطه‌جویی در غرب از نگاه مادی به جهان نشأت یافته است که حاضر است همه جهان را قربانی منافع خود نماید. محصول این نگاه سودمحور، جنگ‌های تلخ و بزرگ در چند قرن گذشته است. گاهی برخی از رهبران ادیان، جهان را به صلح دعوت می‌نمایند اما به ریشه‌های این درگیری‌ها توجهی نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به صف‌بندی جهان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، تصریح کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی به منظور تأمین منافع کشورهای غربی در منطقه غرب آسیا تاسیس گردید و امروز در حالی برخی سخن از صلح به میان می‌آورند که به ریشه‌های این اشغالگری و ظلم تاریخی اشاره‌ای نمی‌نمایند. آیا غرب در برابر اشغالگری آلمان نازی در دوره جنگ جهانی دوم نیز همین موضع صلح طلب را پذیرا بود؟ اینکه امروز مخرب‌ترین تسلیحات در کنار کمک‌های سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای برای قتل عام مردم غزه در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد، محصول تمدن مادی است که هیچ جایگاهی برای ارزش‌های اخلاقی قائل نیست.

وی در ادامه به تبیین وضعیت اسفناکی پرداخت که تمدن مادی برای نهاد خانواده در غرب پدید آورده است و اذعان داشت: مضحک آنجاست که پرچمداران تمدن غربی، خود را داعیه‌دار حقوق بشر و خانواده و زنان نیز می‌نامند. وظیفه پیروان ادیان الهی در دوران محنت بشریت این است که ضمن اتحاد با یکدیگر، برای تغییر این وضعیت اقدام نمایند. ما معتقدیم در بسیاری از این مسائل میان پیروان ادیان الهی توافق فکری وجود دارد و باید به این دردهای مشترک بشری اندیشید و برای حل آن چاره‌اندیشی نمود.

رئیس جامعه المصطفی در پایان، گفتگوی میان ادیان را به منظور یافتن پاسخ مشکلات بشریت ضروری دانست و گفت: برای شکل گرفتن این گفتگو ابتدا لازم است یکدیگر را بهتر بشناسیم. ما امروز نیازمند تشکیل جبهه جهانی اخلاق، معنویت و توجه به خداوند هستیم. کلیسای ارتدوکس با توجه به جایگاه خود می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد و المصطفی نیز به عنوان یک مرکز علمی با رسالت گسترش جهانی معنویت، عدالت و اخلاق، در کنار شما خواهد بود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ۷ IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    یاد میز پوتین افتادم