دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/نشست خبری معاون پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه عبارت "پژوهش؛ جهاد علمی و پشتیبانی تبلیغ" را به عنوان شعار هفته پژوهش معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در نشست خبری هفته پژوهش که در سالن جلسات مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: هفته پژوهش فرصتی برای هم‌اندیشی با پژوهشگران و ایجاد بسترهایی به منظور تقویت ظرفیت‌های پژوهشی است.

وی با اشاره به اینکه شعار هفته پژوهش« جهاد علمی و پشتیبانی تبلیغ » است، مطرح کرد: در هفته پژوهش، الزامات متعددی دنبال می‌شود که صدر آن توجه به مسئله روز و محور مقاومت است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید به نیازهای ملی و بین المللی توجه شود، عنوان کرد: مراکز پژوهشی و پژوهش‌گران باید به مطالعه، دقت بیش‌تر، شیوه‌های جدید و راهکارهای کارآمدی توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ساختارها و شیوه‌های جدید باید در نهادها و قالب‌های پژوهشی مورد مطالعه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در هفته پژوهش به تجلیل از پژوهشگران، پژوهشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی مدنظر قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی اضافه کرد: باتوجه به همزمانی هفته پژوهش با ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) یکی از شعارهای روز به پژوهش، خانواده و سبک زندگی فاطمی(س) اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های پژوهشی در امر آموزش مورد تأکید است، تصریح کرد: در این راستا از سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است و اقدامات متعددی نیز شکل گرفته است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید پژوهش‌ها ناظر به پاسخ‌گویی به نیازهای نظام باشد، یادآور شد: پژوهش در واحدهای آموزشی و نظام تحصیل برخی اقدامات گذشته ازجمله کارگاه مهارت پژوهشی در مدارس تقویت شده و استمرار دارد.

وی از نشریات واحدهای پژوهشی و جشنواره علامه حلی در مراحل کشوری و استانی یاد کرد و گفت: یکی از دغدغه‌ها در سال‌های اخیر توسعه جشنواره علامه حلی به بخش مدارس است که سلسله مسابقه‌ای از مدرسه آغاز و به رقابت کشوری برسد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه سیزده دوره تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی اجرا شده است، اظهار داشت: کد استادی معاونت پژوهشی برای نخستین بار در نظام آموزش طراحی و ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه بخش اساتید جشنواره علامه حلی، اقدام جدیدی بود، مطرح کرد: در دوره چهاردهم جشنواره علامه حلی از برگزیدگان بخش اساتید با حضور آیت الله اعرافی تقدیر شد که مورد اقبال اساتید نیز قرار گرفت.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طی یک سال اخیر ارتقای هدفمندی پژوهش در مرکز خدمات را داشتیم، عنوان کرد: در قالب این اتفاق به همت مرکز خدمات رده پژوهشگران و پژوهش‌یاران ارتقا یافت و حمایت‌ها از این گروه‌ها افزایش یافت.

وی راه‌اندازی سامانه پژوهشگران را مدنظر قرار داد و افزود: از سال گذشته با همکاری مرکز فناوری حوزه‌های علمیه این سامانه راه‌اندازی شد و به مرور ثبت اطلاعات از ۶ مورد اولیه فعالیت‌های پژوهشی آغاز و امروز به ۱۹ دسته ارتقا پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با اشاره به اینکه طی هفته‌های آینده از این سامانه به صورت رسمی رونمایی خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: این سامانه با مراکز مختلفی از جمله مرکز خدمات متصل است و اطلاعات آن به مراکز مرتبط ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی چندسال اخیر برنامه‌های پژوهشی همواره ارتقا پیدا کرده است، تصریح کرد: امروز بیش از هزار واحد علمی داریم که در راستای احیای سنت‌های حوزوی و ارتباط بیش‌تر تربیتی و علمی اساتید و طلاب برنامه‌ریزی شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه پژوهش‌سراهای استانی طی دو سال اخیر توسعه یافته است، یادآور شد: تمامی استان‌ها زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی واحدهای پژوهشی را ندارند، به همین منظور برای کمک به آن‌ها طرح پژوهش‌سراهای استانی در دستورکار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۲۶ پژوهش‌سرا در ۲۴ استان تأسیس شده است، اظهار داشت: در بخش پژوهش در نظام کلان حوزه در پاسخ به نیازهای جامعه و رسالت حوزه‌های علمیه در قبال این نیازها، امروزه شاهد حضور پژوهشگاه‌های بزرگ با توانمندی تولید علمی‌ ارزشمند هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با اشاره به اینکه پاسخ به نیازهای جامعه یکی از دغدغه‌های اصلی پژوهشگاه‌ها است، مطرح کرد: شورای هماهنگی مراکز و واحدهای پژوهشی تشکیل شده است و مسائل کلان معاونت پژوهش را سیاست‌گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز مختلف داشته‌ایم، عنوان کرد: در هفته پژوهش از آثاری که به صورت مشترک تهیه شده است نیز رونمایی خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه از پروژه‌های مورد نیاز حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته حدود ۴ هزار طرح به دبیرخانه حمایت واصل شده است و تاکنون بیش از ۴۰۰ پروژه به قرارداد رسیده و بیش از ۱۰۰ پروژه نیز به پایان رسیده است.

وی از اعطای مجوز به نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی یاد کرد و گفت: در این هفته نشستی با مدیران و سردبیران نشریات تخصصی حوزوی خواهیم داشت تا سیاست‌های لازم تدوین شود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه کمیته آزاداندیشی در تمام استان‌ها تشکیل شده است، تصریح کرد: در استان‌ها بیش از ۳۰ کرسی آزاداندیشی برگزار شده است که باتوجه به ظرفیت‌های استان‌ها تعداد قابل توجهی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha