سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه جلباب چادر است، گفت: عرب به پوشش سرتاسری، جلباب می‌گوید و قرآن جلباب یعنی چادر را واجب می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در اختتامیه رویداد ملی «حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای به مساله حجاب» که در جامعه الزهرا (س) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه عنوان کرد: از همه مجموعه هایی که این برنامه را تشکیل دادند و این موضوع مهم را دنبال کردند تشکر می‌کنم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: متاسفانه همه مجموعه‌های فرهنگی که باید متولی مسائل علمی، دینی و تربیتی باشند، کوتاهی کردند.

وی با بیا اینکه اول نباید اشکال را متوجه مسئولین کنیم، ادامه داد: دولت های گذشته برخی از مسائل اساسی دینی از جمله حجاب، نه تنها برایشان مطرح نبوده است بلکه برخی از اوقات از ضد آن برای نفع خودشان استفاده کردند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: در این چهل سال چه تعداد همایش در حوزه قم درباره حجاب برگزار شده است؛ وقتی نگاه مان به بی حجاب ها و بد حجاب‌ها افتاد سر و صدا مان درآمد که چه شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: کارهای علمی انجام شده است اما کافی نبوده است. چه تعداد در رابطه این موضوع و آسیب اجتماعی کار علمی کردید و چقدر طرح ارائه کردید؟

وی اضافه کرد: چندین سال است که سرویس های خارجی و امنیتی یک زن را استخدام کردند که به صورت شبانه‌روز علیه حجاب کار می‌کند اما ما چند رسانه در مقابل او ایجاد کردیم؟ به چه تعداد از شبهاتی که او ایجاد کرده است، پاسخ دادیم؟ به جز کار قهری چه کار رسانه‌ای و تربیتی شده است؟

وی بیان کرد: حوزه های علمیه باید به مسئولین بگویند ما در مساله حجاب از لحاظ علمی هیچ مشکلی نداریم. حجاب مانند موسیقی و غنا نیست که تفاوت نظرها وجود دارد. حجاب امری ضروری و واضح بین همه فقها است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه در مورد حجاب دربسیاری از جزئیات آن هم بحث و تردیدی وجود ندارد، گفت: حجاب از ضروریات دین است و در ضروریات اجتهاد راه ندارد، مجتهد هر چقدر هم قدر باشد هم حق ندارد نظری بدهد و این امر نه اتفاق افتاده است و نه قابل تحقق است. اما چقدر این امر به جامعه منتقل شده است و مردم با مفهوم ضروری دین آشنایی دارند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه آیات حجاب آن طور که باید در مدارس و بین دختران ما بیان نشده است، عنوان کرد: برخی از افرادی در حوزه هستند که بهره علمی ندارند اما آیات حجاب را طور دیگری تحلیل کردند که در هیچ کتاب فقهی و تفسیری وجود ندارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه باید در حوزه قم و نجف درباره شبهاتی که درباره حجاب مطرح شده است پاسخ‌هایی بیان شود، ادامه داد: باید از رسانه فریاد بزنیم که حجاب را خداوند و قرآن بیان کردند و از آیات محکم قرآن است.

وی با اشاره به آیه «یَأَیهُّا النَّبیِ‏ قُل لّأِزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهْنَّ مِن جَلَبِیبِهِنَّ ذَالِکَ أَدْنیَ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ کاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا» اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید «قل»، خداوند مسائل مهم را با کلمه قل بیان می کند، برای مثال وقتی می‌خواهد توحید خود را بیان کند با قل می‌گوید و قل یعنی باید در همه جامعه نهادینه شود.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: «یُدْنِینَ عَلَیهْنَّ» را برخی به معنای نزدیک کردن جلباب استفاده می‌کنند در حالی که اگر با با الی آورده شود به معنای نزدیک کردن است اما وقتی با «علی» آورده شود به معنای آویختن است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه جلباب چادر است، اضافه کرد: عرب به پوشش سرتاسری، جلباب می‌گوید و قرآن جلباب یعنی چادر را واجب می‌کند و حتی عبای طلبه ها نیست بلکه جلباب از سر تا انگشتان پا می‌پوشاند.

وی با بیان اینکه عده ای از روشنفکران بیان کردند که حجاب، حق برای زن است و اگر بخواهد انجام می‌دهد، در حالی که حجاب تکلیف است، گفت: این آیه از آیات بسیار روشن است و زمانی که این آیه نازل شده است زنان مهاجر و انصار با جلباب مشکی خارج شدند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر اینکه وقتی سند محکمی داریم، تاریخ چه ارزشی دارد، بیان کرد: بحث می‌کنند آیا در روایات داریم که پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) نسبت به کسی که حجابش را رعایت نکرده است اعتراض کرده است؟ پاسخ این شبهه این است وقتی آیات را داریم، تاریخ ارزشی ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به بحث حجاب اجباری گفت: قرآن وظیفه ذکر و تبیین را برای انبیا تعین کرده است. مرحله اول این است که پیامبر (ص) باید دین را بگوید و مرحله دوم اقامه دین است.

وی ادامه داد: البته من با این واژه مخالفم و آن‌هایی که این مسئله را مطرح می‌کنند، باید با گفت‌وگو، ارشاد و تبیین به سؤالات آنها پاسخ دهیم و نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه پیامبر و جانشینان او باید رصد کنند چه مقدار دین در جامعه در حال پیاده شدن است، عنوان کرد: دین به دنبال این است که قوانین پیاده شود و حکومت اسلامی اعم از زمان معصوم و غیر معصوم برای پیاده کردن اسلام است.

آیت الله فاضل لنکرانی اگر یک مسئول یا طلبه ای کم کاری کرد و درست عمل نکرد نباید پای دین بگذاریم، یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر تنها چیزی است که زن بر مردم و مرد بر زن ولایت دارد تا او را نصیحت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha