شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
image.png

حوزه/ مدیرگروه آینده‌پژوهی معاونت حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به اقتضائات آینده‌ای بودن یک مجموعه اشاره و بر اهمیت عبور آینده‌پژوهشی از آیین‌نامه نگری‌های دستوری تصریح و بر تمرکز ایجاد تصویر به‌عنوان مؤلفه آینده‌ساز میان تمام بخش‌ها تأکید نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کوهی، در نشست آینده‌پژوهی پژوهش در جامعةالمصطفی که در سالن جلسات مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد؛ در تعریف آینده؛ آینده را نقطه مهم و کلیدی که همه تصمیمات و اقدامات معطوف بدان صورت می‌گیرد، تعریف کرد.

مدیرگروه آینده‌پژوهی معاونت حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به سیر تحولی نوع پرداختن ما به آینده در گذر زمان اشاره نمود و با بیان این که تا کنون سه نسل از آینده‌پژوهشی ترسیم شده است، اظهار داشت: نسل اولیه بر بحث‌های علم و فناوری تمرکز داشته وظیفه اصلی خود را پیش‌بینی می‌داند.

وی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از رویکرد نسل اولیه، بر اهمیت فراوری آموزش‌های آینده در برنامه‌ریزی‌ها تصریح نمود و با بیان این که این نسل استراتژیست‌هایی هستند که از فنون پیش‌بینی و با نگاه به روندها و ارزیابی آنها تحلیل می‌کنند، اظهار داشت: این نسل تنها در زمانی که می‌توانست پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از آینده را رقم بزند، بر برنامه‌ریزی خود تأکید و آن را اعلان می‌نمود.

مدیرگروه آینده‌پژوهی معاونت حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این که نسل نخست در مواجه با گرایش‌های آینده با مشکلاتی روبرو بود، اظهار داشت: نگاه مبتنی بر پیش‌بینی در دنیای متغیر که راهبرد پایداری ندارند، مشکلات جدی را پیش روی نسل نخست در پیش‌بینی‌های علمی تبدیل نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کوهی با بیان این که نسل دوم نیز پیش‌بینی خود را در اتصال به بدنه اجرایی، بازار و در خدمت نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها دنبال نمود، اظهار داشت: این نسل از آینده‌پژوهی ریسک را در داخل برنامه‌ریزی‌ها وارد می‌کنند تا بتواند ارتباط بیشتری را با مصرف‌کننده نهایی داشته باشد؛ این نسل بیشتر در مرتبط با فضای تجاری و بازار معنا پیدا می‌کند.

وی به چالش نسل دوم اشاره و انطباق حدس با نیازهای مصرف‌کننده را از چالش‌های آن توصیف نمود و با بیان این که در این رویکرد مصرف‌کننده هیچ ورودی به برنامه‌ریزی‌ها ندارد، اظهار داشت: در نسل سوم تعداد بازیگران در فرایند پژوهش‌های آینده‌نگر افزایش‌یافته، خود مصرف‌کنندگان نیز وارد این فرایند مشارکتی می‌شوند. در نسل سوم جمع بین کل ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان برای شکل‌دهی به آینده، به خط می‌شوند.

سخنران این نشست علمی با بیان این که مشارکت عامه مردم در شکل‌دادن به آینده، نیازمند تصویرسازی دقیق و قابل‌فهم برای آنان است، اظهار داشت: حتی این تصویرسازی هم باید توسط خود عموم بازسازی شود، نه آن که عموم صرفاً مشاهده‌گر تصویرسازی از آینده باشند. چرا که سازنده این تصویر در بسیاری از اوقات نخبگان نیستند و ایشان تنها جمع‌کنندگان یا به‌نوعی تسهیل گران تصویر هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کوهی با بیان این که مبتنی بر نسل سوم در فضای دانشگاهی کسانی تصویر آینده دانشگاه را می‌سازند که فعال هستند، گفت: باید نگرش به آینده، آینده‌گرا و آینده‌نگر بودن نه‌تنها در میان طراحان، مدیران، بلکه در میان تمام اساتید، دانشجویان و ناظر به نوآوری‌های باز دخیل بوده، همه بتوانند دخالت خود را اعمال کنند.

مدیرگروه آینده‌پژوهی معاونت حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که ناظر به نسل سوم باید دایره اطلاعات و نظرخواهی‌ها ایجاد و گسترش یابد، خاطرنشان کرد: در نسل سوم قوه عاقله که مسئول دیدبانی را بر عهده دارد، نیازمند دستگاه‌هایی است که بتواند رصد کند و آن را به قوه عاقله منتقل نماید.

وی با بیان این که تحلیلگر نسل سوم در عین رصد محیط اطراف و توجه به تحولات محیطی آنها را به الزامات و اقتضائات استراتژیک تبدیل نموده، برنامه‌ریزی کلان را ترسیم می‌کند، خاطرنشان کرد: تحلیل‌گر نسل سوم در توجه به اقتضای زمان، مکان و محیط برنامه‌ریزی خود را دنبال می‌نماید.

سخنران این نشست علمی با بیان این که در نسل سوم دیده‌بانی نیازمند دیدبانی متکثر ناظر به گستره جریان اطلاعات است، خاطرنشان کرد: در نسل سوم واحدهای خودمختار متکثر، مسئول دیدبانی، تصمیم و اجرا هستند؛ لذا نحوه هماهنگی‌ها ناظر به هویت منسجم و متحد، اهمیت تصویر مشترک را نمایان می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کوهی بر اهمیت توجه به آینده‌گرایی در عین تکثر واحدهای کوچک و مستقل در جامعةالمصطفی تأکید نمود و یادآور شد: کل مجموعه باید، آینده‌گرا و منطبق بر تحولات محیطی انعطاف و چابکی خود را مبتنی بر دیدبانی فرهنگ قومی شکل دهد.

مدیرگروه آینده‌پژوهی معاونت حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه به اقتضائات آینده‌ای بودن یک مجموعه اشاره و بر اهمیت عبور آینده‌پژوهشی از آیین‌نامه نگری‌های دستوری تصریح و بر تمرکز ایجاد تصویر به‌عنوان مؤلفه آینده‌ساز میان تمام بخش‌ها تأکید نمود.

وی با بیان این که جامعةالمصطفی به‌عنوان پیشرو در دانشگاه آینده، به جهت اقتضائات و ارتباط جهانی و تنوع مخاطبانی، بهترین فضا و مکان برای ایجاد ابتکارات جدی به‌عنوان رصدگر جهانی است، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی متحول و پیشرو، می‌تواند ناظر به تحولات جهانی، ایجادکننده تحول دانشگاهی نسل آینده باشد و دیگر دانشگاه‌ها را با خود همسو و همراه سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کوهی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایتی از مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام تصریح کرد: کسی که بخواهد با تحولات زمان مخالفت کند، زمانه بینی او را به خاک خواهد مالید و کسی که تسلیم زمان هم شود سالم نمی‌ماند؛ لذا باید نه با تحولات مخالف داشته باشیم و در مسیر ازبین‌بردن آن قدم برداریم و نه با وادادگی خود را به سیل تحولات واگذار سازیم.

جامعه المصطفی می‌تواند ایجادکننده تحول دانشگاهی نسل آینده باشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha