دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
1

حوزه/ آیت الله کریمی جهرمی با بیان اینکه درخشندگی حوزه در آینده، مرهون عمل به سیره علمی و اخلاقی علمای سلف است، گفت: باید در برنامه های امور نخبگان به سیره علمی علمای سلف و تقوا و پرهیزکاری آنان توجه شود و بکوشیم که این سیره‌ها تبدیل به یک حرکت عمومی در حوزه شود تا همه ابعاد با هم، پیشرفت علمی و معنوی نمایند؛ و اگر این طور شد، آتیه درخشانی برای حوزه، پیدا می گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله کریمی جهرمی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین عماد رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه،با تبیین اهمیت مقوله علم در اسلام گفت: اوّلین و مهمترین قدم، که باید از آنجا آغاز کرد، هدف‌شناسی است؛ اینکه انسان بداند علم چیست و چه آثار و فوایدی برای جامعه دارد؟ امیرالمؤمنین علیه الصلوة والسلام در شعری که منسوب به ایشان است می‌فرمایند: «رضینا قسمة الجبار فینا*لنا علمٌ وللأعداء مال/فإنّ المال یفنی عن قریبٍ*وإنّ العلم باق لایزال»؛ یعنی پیروان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، باید این روحیه را داشته باشند که مال‌پرست نباشند؛ بلکه همواره دنبال علم باشند که آنچه باقی است و فانی نمی‌شود، علم و دانایی است.

وی در ادامه، با بیان حکایاتی از علمای بزرگ حوزه، یکی از ویژگی های مهم علمای بزرگ را، اشتیاق به علم و پرهیز از مادیات دانسته و افزود: علمای بزرگواری را دیدیم که از جهادت مادی در وضع بسیار پایینی بودند، و هرگز دغدغه اینکه چه بکنند تا وضع زندگی‌شان بهتر و مرفّه‌تر شود نداشتند. حقیقت آن است که علمای ربانی شیعه به دنبال آن نبودند که مال جمع کنند و با مال خود، بر جامعه و مردم ، آقایی نمایند.


آیت الله کریمی جهرمی، علاقه مردم به روحانیت را ناشی از معنویت و پرهیز از دنیاپرستی آنها شمرده و بیان کرد: اگر مردم، علمایی را ببینند که اهل دنیا نیستند و دارای کمالات و معنویات‌اند، دلداده آنها می‌شوند وبه طور طبیعی رو به آنها می‌آورند؛ اما اگر خدای ناخواسته کسانی را ببینند که برای جمع کردن مال به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند، یا اینکه در فکر حفظ آبرو و کیان اسلام نباشند و فکر نکنند که این حرکت و رفتار و سخنرانی من، ممکن است عقاید مردم را متزلزل کند؛ قهراً تمایلات قلبی مردم به آنها و در بالاتر از آن به اسلام و تشیّع رو به ضعف می‌رود.


استاد حوزه علمیه قم، تأثیر عمل در نفوذ تعالیم اخلاقی را بسیار بیشتر و بهتر از حرف، دانسته و گفت: جامعه نیازمند انسان های فاضل، غمخوار مردم و آشنا به مباحث اخلاقی است که اگر طلبه این ویژگی ها را دارا بود نخبه بودن او به معنای واقعی تبیین شده است. ما باید نخبگان را به نحوی پرورش دهیم که بتوانند نیازهای جامعه را برآورده سازند و در گام اول آنچه مهم و مشکل است اینکه انسان خودش، نمونه مطالب اخلاقی باشد؛ یعنی از مال بگذرد و تمام توجهش به جانب علم و معنویات باشد؛ آن هم علم صحیح، که علوم آل محمد علیهم الصلوة و السلام، و علم قرآن است.


آیت الله کریمی جهرمی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در مرکز امور نخبگان حوزه علمیه با بیان اهمیت رسیدگی به وضع معیشت طلاب گفت: سرمایه های مادی که در حوزه وجود دارد را باید مدیریت نمود و با هدایت درست و منطقی آن را در دسترس نخبگان قرار داد تا طلاب خوش فهم و با استعداد با آرامش خاطر به تحصیل بپردازند و به حضور در کلاس های درس علاقه نشان دهند. و بعد از کسب علم با آگاهی و دانش کامل به میان مردم بروند و جان تشنه ی مشتاقان کلام الهی را سیراب نمایند.


وی با بیان اینکه درخشندگی حوزه در آینده، مرهون عمل به سیره علمی و اخلاقی علمای سلف است، گفت: باید در برنامه های امور نخبگان به سیره علمی علمای سلف و تقوا و پرهیزکاری آنان توجه شود و بکوشیم که این سیره‌ها تبدیل به یک حرکت عمومی در حوزه شود تا همه ابعاد با هم، پیشرفت علمی و معنوی نمایند؛ و اگر این طور شد، آتیه درخشانی برای حوزه، پیدا می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha