دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1125592
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۵
معرفی کتاب

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: کتاب «مجموعه کاوش‌های فقهی اصولی» مشتمل بر مقالات فقهی و اصولی است که ناظر بر شیوه‌های مقاله نویسی مرسوم رشته‌های علوم انسانی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به‌مناسبت هفته پژوهش که با شعار محوری "پژوهش؛ سیره فاطمی(س)، بانوی پژوهشگر، خانواده متعالی" برگزار شد، مصاحبه‌ای با خانم مهری قاسمی از اساتید این مدرسه انجام شد.

خانم قاسمی لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

بنده مهری قاسمی دارای سطح سه تفسیر و علوم قرآن و دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی هستم که از سال ۱۳۷۹ تاکنون در مدارس علمیه اراک و از ۱۳۸۳ تا کنون در دانشگاه با گروه معارف توفیق تدریس و فعالیت آموزشی دروس عمومی را دارم.

قبل از معرفی کتاب خود با توجه به اینکه در هفته پژوهش به سر می‌بریم در خصوص پژوهش مقدمه‌ای را ذکر کنید.

از دغدغه‌های اندیشمندان و عالمان دینی چه در ادبیات گفتاری و سخنرانی‌ها و چه در ادبیات نوشتاری و مکتوب کتاب و مقاله، انتقال و بیان تعالیم و معارف الهی است، یکی از راه‌های انتقال اطلاعات، داده‌هایی است که از طریق تحقیق و پژوهش به مخاطب ارائه می‌شود، غالبا پژوهشگران در محتوا و مهارت‌های دریافتی و ادبیات گفتاری مشکلی ندارند و در مهارت‌های تولیدی و ادبیات نوشتاری و چگونه نوشتن مشکل دارند.

علت اینکه طلاب و دانشجویان به سمت پژوهش و مقاله نویسی گرایش ندارند چیست؟

اصلی‌ترین مشکل این است که با اصول نگارش و مقاله نویسی و پژوهش، با محوریت علوم گوناگون آشنا نیستند و دیگر اینکه از عوامل ضرورت مقاله نویسی این است که ساختار ذهن انسان، یادسپاری اطلاعات و کسب دانش و ذخیره سازی را با توجه به محدودیت فضای حافظه فعال، نمی‌تواند همه مطالب در ادبیات گفتاری را حفظ و مورد توجه قرار دهد ولکن اگر اطلاعات در ادبیات نوشتاری به‌ویژه در قالب مقاله نگارش شود، آن اطلاعات اثر بخش و کاربردی و ماندگار می‌شود، البته نگارش مقاله مستلزم در نظرگرفتن معیارها و داشتن فعالیت مستمر و منسجم و مهارت خاص است و الگوها و استانداردهای خاصی دارد و با نگارش پایان نامه و کتاب و دیگر مکتوبات علمی و غیر علمی متفاوت است.

چه راه‌هایی را در این زمینه پیشنهاد می‌کنید؟

آموزش و کسب مهارت در این زمینه، مبتنی بر در دسترس بودن نمونه‌هایی از مقالات است.

لطفا کتاب خود را معرفی بفرمایید.

کتاب «مجموعه کاوش‌های فقهی اصولی» مشتمل بر مقالات فقهی و اصولی است که ناظر بر شیوه‌های مقاله نویسی مرسوم رشته‌های علوم انسانی می‌باشد که در سال‌های تحصیلی‌ نوشته شده و برخی از آنها نیز به چاپ رسیده است و با هدف در دسترس بودن مقالاتی برای طلاب که در مسیر نگارش مقاله و کسب رزومه علمی همواره در تلاش و علاقه‌مند هستند، قابل استفاده است و امیدوارم این مجموعه یاری رسان افراد در زمینه مقاله نویسی باشد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha