یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری شهادت امام حسن عسگری(ع) در حسینیه مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: قدر فاطمیه را بدانید و در احیای آن بکوشید، مراجع بزرگ ما مرحوم والدما، مرحوم آیت ‌الله العظمی تبریزی رضوان الله علیهما، استاد بزرگوار ما آیت الله العظمی وحید و بعضی از مراجع دیگر حق بزرگی بر شیعه پیدا کرده اند که با احیای فاطمیه، شیعه را حفظ کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز یکشنبه ۲۶ آذرماه طی سخنانی در مراسم عزای حضرت صدیقه طاهره(س)، اظهار کرد: در ایام فاطمیه سعی کنید یک قدمی برای حضرت زهرا (س) بردارید ولو به حضور در یک مجلس روضه باشد، دست بچه‌هایتان را بگیرید و در این مجالس عزاداری حضور یابید، در روایاتی که پیرامون حضرت زهرا(س) وارد شده تأمل و دقت کنید، این احیاء فاطمیه که مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه برای آن بسیار تلاش کردند بخاطر آن است که ما حضرت زهرا را بشناسیم، احیای فاطمه برای مجرد یک عزاداری و ریختن اشک نیست که البته این هم جدّاً امری عظیم است. ولی مهمتر این است که ما این بی‌بی را بشناسیم، تعبیراتی که قرآن کریم و پیامبرگرامی(ص) راجع به بی‌بی دارند را ببینیم تا بلکه بتوانیم پی به حقیقت این بی‌بی برده وموفق گردیم تا حدی شخصیت آن بانوی بی نظیر عالم هستی را به مردم بشناسانیم که چه دُردانه‌ای را خدا به پیامبر خاتم عنایت فرموده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: واقعاً بعضی از تعبیرات درباره حضرت زهرا قابل درک نیست، مثل این تعبیر که «علی معرفتها دارت القرون الاولی»، انسان هر چه فکر می‌کند به معنای روشنی نمی‌رسد و نباید هم برسد. چگونه عالم و جهان آفرینش بر محور معرفت حضرت زهرا چرخیده و می‌چرخد؟ گردش شب و روز و خلقت عالم، همه بر محور این مخلوق نورانی خدا فاطمه زهرا(س) بوده و هست؟.

وی افزود: یا این روایت که می‌فرماید «سمیت فاطمة فاطمة لأن الناس فطموا عن کنه معرفتها»، این بی‌بی که بود؟ یک زن معمولی؟ که بگوئیم دختر پیامبر بود به دنیا آمد و عمر کوتاهی کرد؟ ‌پس چرا چنین تعابیری نسبت به دیگر زنان مطرح نشده و از مختصات فاطمه زهرا سلام الله علیهاست؟ در این روایات خوب دقت کنید و آنها را اجتهادی و فقیهانه مورد بررسی قرار بدهید. بعد ببینید چه آفاقی بر روی انسان باز می‌شود؟ هر چه انسان به این حقایق نورانی نزدیک شود احساس نورانیت در وجودش می‌کند، مجرد پیدا کردن علم به مقامات حضرت نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ممکن است سؤال ‌شود گیریم که ما علم یافتیم بر اینکه حضرت زهرا محدثه بود و ملائکه با او حرف می‌زدند و او هم با ملائکه سخن می‌گفت، یا مقامش از حضرت مریم و چه بسا از انبیاء گذشته هم بالاتر باشد! بعدش چی؟ جواب اینست که ما با همین شناخت محدودی که از حقیقت حضرت پیدا می‌کنیم از این حقیقت نورانی استضاعه‌ نموده و برای خودمان نورانیت کسب می‌کنیم، همان‌طور که راجع به خدای تبارک و تعالی اگر سؤال ‌کنند قرآن فرموده «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ» ما باید خدا را بشناسیم، بعد که شناختیم چی؟ پاسخش همین است وقتی خدا را به درستی بشناسیم تازه وجود پیدا می‌کنیم، تازه نورانیت پیدا کرده و آفاقی از ملکوت برای ما روشن می‌شود که نقطه آغاز حرکت انسان می‌گردد، شناخت پیامبر و ائمه معصومین هم همین‌طور است، شناخت مقام این بزرگواران فقط مجرد تصدیق علم و کمال و حکمت در آنها نیست، این علم مقدمه‌ای می‌گردد که خود ما نور پیدا کنیم و این نور علاوه بر اینکه ما را در دنیا به یک جاهایی می‌رساند اما آثار عمده‌اش در آخرت است، با این نور می‌توانیم در آخرت سیر کنیم، نه سیر به‌ سوی بهشت و الی الجنة؛ بلکه سیر در درون بهشت و فی الجنة، آنجا که انسان حرکت به سوی حقایق آخرت را آغاز کند می‌بیند این نور چقدر برای او مفید است. ما در دنیا از این نور ولایت به نحو موجبه جزئیه و خیلی محدود استفاده می‌کنیم، اما وقتی به آن عالم حقیقی و جهان آخرت برسیم خواهیم دید ارزش این نور یعنی چه؟ ‌ به جاهایی دست می‌یابیم که از تصور انسان خارج است.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: لذا قدر فاطمیه را بدانید و در احیای آن بکوشید، مراجع بزرگ ما مرحوم والدما، مرحوم آیت ‌الله العظمی تبریزی رضوان الله علیهما، استاد بزرگوار ما آیت الله العظمی وحید و بعضی از مراجع دیگر حق بزرگی بر شیعه پیدا کرده اند که با احیای فاطمیه، شیعه را حفظ کردند. این تعبیر زیبا در کلمات استاد بزرگوار ما وجود دارد که وهابیت با احیای فاطمیه زمین‌گیر شد و واقعاً همین‌طور شده، تمام تلاش‌هایی که آنها در طول سال می‌کنند در فاطمیه پنبه‌اش زده می‌شود و نابود می‌گردد اصلاً مانده‌اند که چکار کنند؟ دنبال این بودند که چیزی به نام شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها اصلاً مطرح نباشد و بعد شروع به از بین بردن بقیه حقایق شیعه کنند، ولی این مراجع بزرگ به وقت خودش خطر را کاملاً تشخیص دادند و با همه وجود به میدان آمدند. من خوب یادم هست وقتی والد ما اولین پیام را برای فاطمیه نوشتند، مسئول صدا و سیمای آن زمان با من تماس گرفت و گفت ما این پیام را نمی‌توانیم بخوانیم! پدرم فرمود بگوئید اگر این پیام خوانده نشود تا آخر عمرم دیگر کلمه‌ای برای انقلاب حرف نخواهم زد! ما این انقلاب را برای احیای اسلام و تشیع و احیای اهل‌بیت(ع) می‌خواهیم، بعد هم انصافاً صداوسیما آن پیام را خواندند و خیلی هم تأثیرگذار بود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha