یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نیلی پور

حوزه / کارشناس مذهبی گفت: در ایام فاطمیه باید تمرین فاطمی داشته باشیم، به این معنی که به گونه‌ای خود را وصل به این دستگاه کرده و از سهمیه‌ها و ویژگی‌های خاصی که خدا برای اهل بیت ایجاد کرده سهمی را برداشت کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی‌پور در شام شهادت حضرت زهرا(س) در هیئت انصار الحسین(ع) با اشاره به هبه شدن محبت و معرفت حضرت زهرا(س) به محبان و شیعیان، اظهار داشت: خداوند متعال وهاب است و هبه می‌دهد، هم‌چنان که در مناجات شعبانیه می‌خوانیم" إِلهی هَب لی کمالَ الإِنقِطاعِ إِلیک"، لذا انسان باید حواس باطنی و ایمان به غیب داشته باشد تا به یک کشفیات قلبی برسد.

کارشناس مذهبی، با بیان اینکه دستیابی به این درجات برای هر انسانی ممکن است، گفت: این مسئله مختص اولیاء درجه یک خدا نیست، بلکه هر انسانی می‌تواند این استعداد را داشته باشد و این امور از الهامات غیبی است که از راه چشم و گوش ظاهری نیست.

وی افزود: در ایام فاطمیه باید تمرین فاطمی داشته باشیم، به این معنی که به گونه‌ای خود را وصل به این دستگاه کرده و از سهمیه‌ها و ویژگی‌های خاصی که خدا برای اهل بیت ایجاد کرده سهمی را برداشت کنیم.

حجت الاسلام نیلی‌پور، با تأکید بر سمت و جایگاه مادری حضرت زهرا(س) برای اهل عالم، تصریح کرد: احساس نیاز به این بانو و مادری حضرت باید در ما باشد و ما را تربیت کند، چرا که حضرت زهرا(س) سمت مادری دارند و حتی برای خود پیامبر اکرم(ص) نیز مادری می‌کردند و این از عجائب خلقت و مباحث معرفتی است که کسی مانند رسول اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) ام ابیها می‌گویند.

وی اضافه کرد: باید بر سر سفره حضرت زهرا(س) سفره نشینی کنیم، چرا که حضرت به این دنیا آمده‌اند که ما را نجات دهند، هم چنان که اهل بیت(ع) انوار الهی در عرش خدا بوده‌اند و خداوند متعال آنها را به زمین هبوط داد تا ما را با خود بالا ببرند.

کارشناس مذهبی، با اشاره به عبارات دعای توسل و مقام شفاعت صدیقه طاهره(س) این مقام را مختص آخرت ندانست و اظهار کرد: در عبارت "یا وجیهه عند الله اشفعی لنا عند الله "مقام شفاعت را تنها به آخرت اختصاص نداده، بلکه این شفاعت از دنیا شروع می‌شود و این حس مادری از این دنیا شروع شده تا احساس تنهایی نکنیم و بدانیم مربی و مادر داریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از القاب حضرت زهرا(س)، " حُرّه " است و یکی از اسرار این که به حضرت، حُرّه گفته می‌شود این است که دیگران در برابر حضرت زهرا(س) عبد هستند.

حجت الاسلام نیلی‌پور عنوان کرد: خداوند برای ما بزرگ‌تر قرار داده، یا سیدتنا و مولاتنا، یعنی بانوی با کمال و بلند قامت و خداوند همه چیز را در حضرت قرار داده و ما باید برای اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) شاگردی کنیم، تا آنها برای ما آقایی و معلمی کنند.

کارشناس مذهبی، با اشاره به راهکار وابسته شدن دل به حضرت زهرا(س) و فاطمی شدن باطن و قلب، یادآور شد: حضرت زهرا(س) به ما راهکار یاد داده‌اند و فرموده‌اند "کسی که عبادت پاک و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزیز و جلیل، بهترین مصالحش را بر او نازل می‌گرداند. " خداوند زندگی و شغل، آینده، سرنوشت و تربیت ما و فرزندان ما را به خوبی تدبیر می‌کند، لذا باید واژه ربّ را بسیار بیان کرد.

وی با بیان فرمایش حضرت زهرا(س) در مورد ارزش و جایگاه نماز و تاثیر آن در تربیت انسان، گفت: کسی که حس نیاز به خدا ندارد مغرور شده، از همین رو حضرت زهرا(س) در خطبه خود فرمودند " جَعَلَ اللّهُ الصَّلاةَ تَنْزیها لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ "، بنابراین درمان تکبر، نماز است.

وی تصریح کرد: اینکه ما فرصت نداریم با خدا حرف بزنیم به جهت آن است که بدون اینکه بدانیم وقت ما را اشغال کرده‌اند، لذا جا برای خدا نیست و حضرت زهرا(س) نیز فرمودند مراقب باشید از خدا فاصله نگیرید، چرا که ما ملک خدا هستیم.

حجت الاسلام نیلی‌پور با تأکید بر اهمیت عبودیت نزد حضرت فاطمه(س)، تصریح کرد: یکی از القاب بزرگ حضرت زهرا(س)، کنیز خدا است و این قیمتی که وجود حضرت زهرا(س) دارد به دلیل عبودیت حضرت است، لذا باید هنر حرف زدن با خدا و با امام معصوم را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) فرمودند سه چیز برای من دوست داشتنی است، تلاوت قرآن، نگاه به وجه رسول الله(ص) یعنی ارتباط با امام زمان و انفاق در راه خدا یعنی کار را برای رضای خدا انجام دادن که حضرت همه چیز خود را برای رضای خدا داد.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور ابراز کرد: پیامبر می‌فرمود، اگر جوانی قرآن را تلاوت کند نور قرآن در گوشت، پوست و استخوان آن رسوخ می‌کند، لکن این گونه نشود که دین در زندگی ما به حاشیه برود و فکر کنیم این مال پایدار می‌ماند، در حالی که پایداری با خدا است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha