یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی خیاط

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین خیاط گفت: از آنجایی مسئله وحدت حوزه و دانشگاه تا به امروز محقق نشده نیاز به آسیب شناسی دارد، مسئله وحدت و حوزه و دانشگاه به عنوان یک ضرورت در ذهن تصمیم گیرندگان این نهادها و به عنوان مسئله اساسی جای خودش را پیدا نکرده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان، در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه که ظهر امروز دوشنبه ۲۷ آذر ماه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با اشاره به نامگذاری این روز توسط امام خمینی (ره)، اظهار داشت: امام خمینی (ره) در زمان حیات خود اقدامات راهبردی و پیشنهادات فراوانی مطرح کردند و ابتکارات فوق العاده‌ای داشتند.

وی تشکیل بسیج به عنوان سازمان مردم نهاد که می‌تواند در همه جا حضور داشته باشد و به مردم خدمت کند را از جمله ابتکارات امام خمینی (ره) عنوان کرد و افزود: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را زمانی امام خمینی(ره) به عنوان روزقدس نامگذاری کردند که در عرصه بین الملل مسئله فلسطین از مسئله اسلامی به عربی و از عربی به یک مسئله یک کشور افول پیدا کرده بود و برای دنیا مهم نبود که چرا رژیم صهیونیستی، فلسطین را غصب کرده است؟

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) با نامگذاری این روز یک بار دیگر مسئله فلسطین را به مسئله اصلی جهان اسلام تبدیل کرد و در جریان اتفاقات غزه بعد از ۷۵ سال در کشورهای بزرگ دنیا در مقابل نسل کشی اسرائیل در غزه به خیابان‌ها آمدند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه یکی از دلایلی که امام خمینی (ره) ۲۷ آذرماه را روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کردند شهادت استاد مفتح است، یادآور شد: وحدت حوزه و دانشگاه دو نهاد تاثیرگذار در پیشرفت اهداف جمهوری اسلامی است و نقش بی بدیل و بی‌نظیری در این عرصه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط تصریح کرد: در برخی صنایع علمی و مسائل علمی در جهاد دانشگاهی آن قدر در کشور پیشرفت کرده‌ایم که هم ردیف با دانش کشورهای بزرگ دنیا در عرصه علمی هستیم.

وی با بیان اینکه همیشه ایده‌ها و ابتکارات خوب مورد توجه دشمن بوده و به آن آسیب‌های فراوان وارد کرده، به ایده وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این عرصه کارهای خوبی صورت گرفته است اما خوب است برای پیگیری این ایده مراکزی تأسیس شود تا هر دو زبان یکدیگر را به خوبی بفهمند، البته برخی هم تلاش کردند که این ایده را با سوگیری به یک مسئله حاشیه‌ای تبدیل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط در توضیح این مطلب، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی نقش موثری دارد، اگر به درستی این ایده اجرا شود می‌تواند موثرباشد.

وی به ارائه راهکارهای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و خاطرنشان کرد: ایجاد هم افزایی در حل مسائل کشور، در ادارات و وزارت‌خانه‌های مختلف باید ایجاد شود، ایجاد هم‌افزایی و اتحاد، از ورود اندیشه‌های بیگانه در کشور جلوگیری می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان ترسیم درست تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم بیان کردند را ضروری خواند و اظهار کرد: اگر بناست تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد نیازمند هم‌افزایی و اتحاد حوزه و دانشگاه هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط یادآور شد: تحولاتی که در برخی رشته‌های دانشگاهی مانند علوم انسانی رخ دهد باید براساس آزاد اندیشی به دور از سیاست زدگی‌ها شکل گیرد، همچنین لازمه بومی سازی و اسلام سازی دانش‌ها نیز هم افزایی در حوزه و دانشگاه است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه از آنجایی که مسئله وحدت حوزه و دانشگاه تا به امروز به درستی محقق نشده، بنابراین نیاز به آسیب شناسی دارد، تصریح کرد: مسئله وحدت و حوزه و دانشگاه به عنوان یک ضرورت در ذهن تصمیم گیرندگان این نهادها و به عنوان مسئله اساسی جای خودش را پیدا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران برای وحدت حوزه و دانشگاه چیزی دیده نشده است، متأسفانه به این مسئله نگاه تقویمی شده و تنها در برخی از دانشگاه و حوزه‌های علمیه در ۲۷ آذرماه صرفا یک مراسم برگزار می‌شود، در صورتی که باید این مناسبت‌ها آغازی برای کارهای اساسی این دو نهاد باشد.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط، با بیان اینکه هیچ ساز و کار مورد قبولی برای مسئله وحدت حوزه و دانشگاه بیان نشده است، ادامه داد: جایگاه این مهم به درستی ترسیم نشده، به بیان دیگر دو نهادی که به لحاظ ساختار و اندیشه متفاوت هستند و ضرورت دارد در کنار هم قرار گیرند و هم سو و هم جهت شوند و در این مسیر حرکت کنند، اما حتی یک مسئول واحد برای تحقق مطالبات این موضوع وجود ندارد.

وی تفسیرهای غلط و حاشیه‌ای از مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را از دیگر آسیب‌ها در این عرصه عنوان کرد و گفت: یکی از موانعی که باعث شده، این مسئله تحقق پیدا نکند منازعات جناحی و سیاسی در این مسئله است که باید فارغ از این گونه مباحث باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان با اشاره به اینکه هنوز حوزه و دانشگاه شناخت درستی از ظرفیت‌های یکدیگر ندارند، اظهار کرد: این مسئله در حوزه سیاسی کاری‌ها قرار گرفته و نگاه‌های سیاسی به این مسئله مهم در برنامه دولت‌ها تأثیرگذار است، در صورتی که این مسئله در سطح کلان نظام باید مورد توجه قرار گیرد و نباید تحت تاثیر تفکرات جناحی و سیاسی باشد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احسانبخش IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    جناب آقای خیاط، وقتی بین حوزویان اتحاد ایجاد نکرده اید و هر کسی یک تفکری را دنبال می کند چگونه توقع دارید بین حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد بشود؟!