شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
.

حوزه/ استاد حوزه گفت: یکی از خصیصه های بسیار برجسته حضرت زهرا(س) که نشان دهنده عظمت، استثنایی و فوق العاده بودن ایشان است خطبه فدکیه می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ویژه عموم بانوان با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد تقی قادری از اساتید حوزه در مدرسه علمیه حضرت رقیه (س) برازجان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین قادری با اشاره به جاودانگی خطبه فدکیه،گفت: یکی از خصیصه های بسیار برجسته حضرت زهرا(س) که نشان دهنده عظمت، استثنایی و فوق العاده بودن ایشان است، خطبه فدکیه می باشد. با مطالعه خطبه متوجه می شویم این شخص نمی تواند یک فرد معمولی و عادی باشد بلکه فراتر از زمان و مکان است.

استاد حوزه اظهار کرد: خطبه فدکیه زمانی قابل فهم و درک است که به ویژگی های خطبه معرفت پیدا کنیم.

وی در تحلیل اولین ویژگی خطبه فدکیه بیان کرد: حضرت زهرا(س) در بیان این خطبه، در قامت استاد همه متکلمین ظاهر شده است زیرا اولین خصوصیت سخنران برای سخنرانی داشتن تعادل روحی و جسمی است در غیر این صورت وصل به جایی که به او الهام می شود.

استاد حوزه ادامه داد: حضرت زهرا(س) خطبه به این پیچیدگی در حوزه‌های مختلف عرفانی، فلسفی، کلامی و... را یک باره و بدون زمینه و آمادگی قبلی و در سخت‌ترین شرایط روحی و جسمی ایراد کرده است.

وی با اشاره به رمز ماندگاری و عظمت خطبه بیان کرد: فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین اساتید ادبیات عرب اگر بخواهد خطبه‌ای در این تراز خلق کنند نه تنها امکان ندارد بلکه با مطالعه خطبه فدکیه بیش از دیگران به اعجاب و اعجاز خطبه پی می‌برند و عاجز از خلق چنین اثر جاودانه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قادری در ادامه با اشاره به فرازهای دیگر این خطبه، حضرت زهرا(س) را در قامتهای استاد همه سیاستمداران، قضات و حقوق دانان و استاد جامعه شناسان معرفی کرد.

وی مطرح کرد: حضرت زهرا(س) هنگام خواندن خطبه به گونه ای وارد می شود که زنان آینده یاد بگیرند زن موفق آن نیست که تحت عنوان آزادی زن تصور کند هرچه برهنه تر باشد موفق و اجتماعی تر است بلکه زنی موفق است که زمان قرار گرفتن در متن جامعه و نامحرم، مردان شخصیت او را ببینند نه شخص او را.

استاد حوزه به بانوان توصیه کرد: کسانی که به دنبال کرامت و علم حضرت زهرا(س) هستند یکبار خطبه فدکیه را مطالعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha