دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(س) ساری گفت: آشنایی با سیره علمی و عملی بزرگان دینی در شکل‌گیری ساختارِ مطلوبِ تعلیم و تربیت در یک جامعه اسلامی، بهترین الگوست.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، معصومه باقرزاده معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام الله علیها) ساری، روز سه شنبه در نشستی با عنوان "سیره علمی و عملی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی" در جمع طلاب این مدرسه، به مسئله مهم الگو پذیری از بزرگان و علمای دین اشاره و بیان کرد: ما برای رفعِ عیب‌ها و ضعف‌های خود، نیاز به الگوهای کامل دینی داریم که جهت بهره‌گیری از آن‌ها، باید به شناخت سیره علمی و عملی آن بزرگان دست پیدا کنیم.

وی در ادامه افزود: بررسی و شناخت سیره علمی و عملی علما موجب گرایشِ انسان به زهد و بی‌اعتنایی به دنیا و در نتیجه شکل گیری روحیه تلاش و جدیت جهت مطالعه و تحقیق در علوم الهی می‌گردد.

باقرزاده همچنین با اشاره به اهمیتِ ساختارِ تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی اظهار کرد: تأثیر نظام تعلیم و تربیت بر شکل‌گیری جامعه‌ای مطلوب نشان می‌دهد با بهره‌گیری از الگوهای صحیحِ تربیت اسلامی در ساختار علمی و کاربردی، می‌توان زمینه رسیدن به کمال و سعادت را از سیره علمایی چون علامه ابن شهرآشوب به عنوان یک معلم قرآن و آشنا به تعالیم اسلامی فراهم کرده و جامعه را به این سیاق تربیتی هدایت کرد.

وی ضمن تأکید بر قدرت علمی و تَبحُری که علامه ابن شهرآشوب در علومی نظیر قرآن، حدیث، رجال، فقه، فلسفه و عرفان داشت گفت: چنین شخصیت بزرگ علمی که همچون ستاره‌ای تابناک رو به درخشیدن نمود در عصری پا به عرصه وجود نهاد که دنیای اسلام بر اثر اختلافات داخلی و جنگ‌های صلیبی در آتش ناامنی و تاخت و تازها می‌سوخت، ولی چنین عالم برجسته علمی توانست با آثار خود دلهای پیروانِ اهل بیت(علیهم السلام) را به نور هدایت روشن کند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام الله علیها) ساری در ادامه افزود: علامه با مسافرت‌های علمی به شهرهای مختلف ایران و سرانجام عزیمت به بغداد توانست به مقامی برسد که از مفاخر علمای امامیه و مشایخ شیعه به شمار آید.

وی در ادامه به سیره عملی و رفتاری علامه پرداخت و اظهار کرد: اعتماد به نفس همراه با خشوع و عبادت و شب زنده داری و صفات پسندیده‌ای همچون گشاده رویی و خوش کلامی، زهد و ساده زیستی از ویژگی‌های مهم این شخصیت بی‌نظیر علمی محسوب می‌شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha