شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / دیدار نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و جمعی از مدیران استان همدان با حضرت آیت‌الله نوری همدانی

حوزه / حضرت آیت الله نوری همدانی در پیامی سومین کنگره بین المللی «امام رضا(ع) و علوم روز» تأکید کردند: اگر آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) به درستی تبیین و برابر نیازهای روز عرضه گردد، می تواند راهگشای مشکلات اساسی جامعه اسلامی ما در این عصر پر تلاطم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد ، آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی به سومین کنگره بین المللی «امام رضا(ع) و علوم روز» آورده اند:

«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»

«اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَّلاةُ وَ السَّلام علی سَیِّدنا و نَبیِّنا ابِی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد و عَلَی اَهلِ بَیْتِهِ الطیبین الطّاهرین سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین»

«اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی بعدد ما احاط به علمک»

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم

در حقیقت زندگی صحنه مبارزه میان حق و باطل، معنویت و انحراف، و سعادت و تباهی است. در این میان نگاهی به زندگانی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) تابلویی است درخشان روبروی ما که برای همیشه می تواند نسخه ی شفابخش و درمان گر حیات انسان ها و جوامع باشد.

هر کدام از اولیای الهی در راه تثبیت و نهادینه سازی آیین خدا در عالم خلقت، تلاش های بی دریغ و فراوان فرموده اند. در این میان پیشوای هشتم شیعیان پیشتاز جهاد علمی، سیاسی و فرهنگی هستند. امام رضا (علیه السلام) با عدم پذیرش حاکمیت مامون و افشاگری چهره او، مبارزه سیاسی با حکومت جور را آغاز فرمودند. امام رضا (علیه السلام) با در نظر داشت شرایط از مدینه به ایران هجرت و حتی تهدیدهای سنگین جریان ستم و انحراف عباسیان را به فرصت تبدیل فرمودند. از سوی دیگر خدای متعال هشتمین امام و پیشوا را محور گسترش علم الهی و انتشار جهانی آن قرار فرموده است و این در منظومه و مجموعه تعالیم دینی به زیبایی مبرهن و متجلی است.

در این میان آنچه بر رسالت های ما می افزاید این است که به اقدامات قبلی و فعلی اکتفا نکنیم بلکه در هر موقعیتی به راهبردهای گسترش و تثبیت این تعالیم در میان انسان ها به ویژه قلوب نسل های جدید بیندیشیم.

اگر آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) به درستی تبیین و برابر نیازهای روز عرضه گردد، می تواند راهگشای مشکلات اساسی جامعه اسلامی ما در این عصر پر تلاطم شود. افزون بر آن که خود، استوارترین مسیر برای معرفی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به جهان اسلام و تشنه کامان معنویت در این دوره سراسر نیاز انسان هاست.

ترویج علوم و معارف قرآن عظیم و اهل بیت (علیهم السلام) نیازمند مجاهدت ها و برنامه ریزی های عالمانه و مستمر و بلندمدت است. در این میان بر همه اندیشمندان و فرهیختگان فرض است که با نگاهی راهبردی به این امر بیندیشند که در مواجهه با جریان ها و ایسم های مختلف شرق و غرب، آیا نباید به مبنا و تکیه گاهی استوار و جامع فکر کرد؟ و آیا این تکیه گاه استوار و بی نقص جز در تعالیم الهی و وحیانی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) با این عمق و عظمت و گستردگی جایی وجود دارد؟

با نگاهی به سابقه و عناوین فعالیت های دبیرخانه امام رضا (علیه السلام) و علوم روز در سال های اخیر می توان اهمیت و جایگاه بلند این مجمع علمی و اهتمام مسئولان مربوطه را برای نشر علوم روز از چشمه‌سار دانش بیکران حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (علیه السلام) دریافت.

در این زمینه، آنچه باید مورد توجه همه فرهیختگان قرار گیرد این است که نباید علوم بشری را بر معارف اهل بیت علیهم السلام تحمیل نماییم بلکه باید معارف الهی را چتر و سایه بان و مبنای اصلی علوم و ابعاد آن قرار دهیم و در پرتو نور اعظم الهی بنای تحول انسان و جامعه را پایه گذاری نماییم، لذا باید بیش از پیش به مطالعات تعالیم امام رضا (علیه السلام) و علوم نوین در قالب های مختلف علمی، آموزشی و تحصیلی توجه نموده و آن را از قالب ها و ساحت های حداقلی به سمت اقدامات عمیق و گسترده علمی، معرفتی و مهارتی سوق و جهت دهیم. امید است آنچه که عرض شد در این فرصتی که در انقلاب اسلامی که با همین شعار به رهبری امام عزیز به ثمر رسید و در حال حاضر با هدایت های رهبری معظم در حال انجام است، محقق گردد.

در پایان از خداوند متعال توفیقات روزافزون همه شما متولیان، پژوهشگران و اهالی علم و معنویت را مسئلت می نمایم و از همۀ شما عزیزان که در جوار مضجع نورانی امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) این مجمع بزرگ علمی و معرفتی را رقم زده اید التماس دعا دارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قم المقدسه - حسین نوری همدانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha