جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
برنجکار

حوزه/ رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث مؤسسه دارالحدیث از تولید ۵ رمان با استفاده از آثار علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث برای ترویج در سطح عموم مردم خبرداد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا برنجکار رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث مؤسسه دارالحدیث، در نهمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث که در این مؤسسه برگزار شد، با بیان اینکه اساس مؤسسه دارالحدیث براساس ایده آیت‌الله مرحوم ری شهری شکل گرفت لذا ایده‌پردازی موضوع مهمی است و باید به آن بها بدهیم، ادامه داد: در سال اخیر بحث کرسی‌ها و نشست‌های نظریه و نقد هم مورد تاکید فراوان بوده است لذا یکنفر هم در عرصه برپایی کرسی‌ها و نشست‌ها مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین در این جشنواره از حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی که ۳۰ سال در مؤسسه دارالحدیث و پژوهشگاه قرآن و حدیث فعالیت علمی داشته‌اند تقدیر خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه آثار یک‌سال اخیر هم در این مراسم رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: پژوهشکده علوم و معارف حدیث در این یک‌سال، ۱۰ عنوان کتاب در ۱۳ جلد تولید کرده است همچنین شاهد برپایی ۳ کرسی علمی ترویجی و یک نشست علمی از سوی این پژوهشکده بودیم.

وی ادامه داد: پژوهشکده کلام ۵ عنوان کتاب و ۵ کرسی و دو نشست، پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) هم ۶ عنوان کتاب منتشر و یک نشست و یک کرسی برپا کرده‌اند؛ پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی هم ۸ عنوان کتاب در هشت جلد چاپ و دو مجله منتشر کردند ضمن اینکه شش کرسی و شش نشست هم داشته‌اند.

برپایی ۲۵ کرسی علمی

وی با بیان اینکه ۲۵ کرسی در یک‌سال اخیر در مجموعه مؤسسه اجرا شد، افزود: واحد همکاری‌های علمی هم در سال گذشته فعال شد؛ البته این مرکز وجود داشت ولی فعال نبود. این واحد کارها را با همکاری با مراکز دیگر انجام می‌دهد که برپایی نشست‌های چهارشنبه‌شب‌ها یکی از این برنامه‌ها است. مدارس کلامی برای عراق طراحی شد که یکی از آنها اسفندماه در دانشگاه کوفه برگزا خواهد شد. کلاس محاوره عربی هم از دیگر برنامه‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار با بیان اینکه یکی از واحدهایی که در سال اخیر برای کار فعال شده است واحد ترویج و عمومی‌سازی است، گفت: تمامی تولیدات پژوهشگاه در اختیار این واحد قرار می‌گیرد تا به نحوی فراوری کنند تا به دست مردم برسد که تولید ۵ رمان از جمله این دستاوردها است؛ یک بازی هم برای مهارت‌های زندگی در حال تولید است. ۳۰ قطعه فیلم هم برای معرفی آثار پژوهشگاه در دست تولید است.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه برای دانشنامه قرآن و حدیث تاسیس شده بود، اضافه کرد: آقای مسعودی مسئولیت این کار را برعهده گرفته‌اند و تاکنون ۳ جلد یعنی از ۱۹ تا ۲۱ آماده چاپ شده است.

ارتباط بین آموزش، پژوهش و ترویج

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، استاد حوزه و دانشگاه و از محققان مؤسسه دارالحدیث در سخانی با تاکید بر اینکه مرتبا باید رابطه بین این سه بخش آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج مورد توجه قرار بگیرد، افزود: این سه بخش هم اکنون در مؤسسه در حال انجام است ولی معتقدم که باید،لایه بنیادین همواره مورد توجه قرار بگیرد و از آن غفلت نشود.

وی افزود: وقتی مصحف مشهد رضوی منتشر شد ایمان ما نسبت به اعتبار قرآن به اطمینان تبدیل شد؛ بنابراین کار نسخ و منابع کهن و بازسازی و شناسایی و یافتن آنها امر بسیار مهمی است که باید با تلاش بیشتری دنبال شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهریزی بیان کرد: نکته دیگر تقطیع‌های پیش از تدوین است که البته این تقطیعات قبل از کتب اربعه هم وجود داشته است؛ احادیث یا سخنرانی یا جلسه درس و یا مکاتبه و پرسش و پاسخ و نامه بوده است و باید اتصال بین این مجموعه منابع برقرار شود تا بر اثر تقطیعات صورت گرفته شاهد لطمه به اجتهاد نباشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا هم در سخنانی با بیان اینکه مرکز نور به بازتولید آثار مؤسسه دارالحدیث در قالب نرم‌افزاری پرداخته است، گفت: اگر استفاده مناسب و معین از این ابزار روز داشته باشیم قطعا در پیشرفت دانش تاثیر زیادی خواهد داشت.
۲۸۰ کتاب در نرم‌افزار موبایلی آثار دارالحدیث

وی با اشاره به رونمایی از مجموعه آثار دارالحدیث به صورت نرم‌افزاری، گفت: این مجموعه مشتمل بر ۲۸۰ عنوان در ۵۴۶ جلد کتاب است که در قالب نرم‌افزار موبایلی ارائه شده است و به سادگی این همه معارف ارزشمند را در
اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا تصریح کرد: امروزه در غرب مطالعات علوم اسلامی دیجیتال در حال رواج است و گاهی چند میلیون یورو و دلار برای این مطالعات صرف می‌کنند؛ امروزه سؤالات جدیدی در دنیا مطرح است که قبلا به ذهن نمی‌آمد و به راحتی این سؤالات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha