یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست علمی «چیستی فقه وهابیت و نسبت آن با فقه حنفی»

حوزه/ نشست علمی «چیستی فقه وهابیت و نسبت آن با فقه حنفی» به همت مؤسسه تخصصی دارالاعلام با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نهمین نشست علمی از سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی اندیشه‌های تکفیری وهابیت» مؤسسه تخصصی دارالاعلام خوزستان با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲ در سالن آمفی تئاتر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

موضوع این نشست «چیستی فقه وهابیت و نسبت آن با فقه حنفی» بوده و در این نشست حجت الاسلام محسن عبدالملکی استاد و پژوهشگر مؤسسه داالاعلام قم با ارائه مباحث خود به این موضوع پرداخت.

حجت الاسلام محسن عبدالملکی اظهار داشت: از جمله مسائل مطرح در حوزه وهابیت، مسئله فقه وهابیت است، صدور فتاوای شاذ و نفرت پراکنانه از سوی وهابیان این سوال را برای بسیاری پیش آورده که ماهیت فقه وهابیت و مبادی آن چیست؟

وی تأکید کرد: وهابیان پیوسته سعی کرده‌اند خود را اهل اتباع از فقه حنبلی و احمد حنبل معرفی کنند و نیز تلاش کرده گفتمان وهابیت را در دو بخش عقیده و فقه تکرار کرده و امتداد عقیده و فقه احمد حنبل معرفی کنند.

سردبیر فصل نامه علمی ترویجی سراج منیر، افزود: وهابیها کتاب‌های فقهی حنبلیان متأخر مانند کتاب‌های حجاوی و بهوتی را قبول ندارند و می‌گویند ما حنابله متقدم نظیر ابن قدامه حنبلی را قبول داریم، در مقابل نیز مخالفان وهابیت بیکار ننشسته و درباره چیستی فقه وهابیت دو رویکرد متفاوت را در پیش گرفته‌اند.

وی بیان کرد: یک دسته احمد حنبل و حنابله را فقه سطحی نگر و ظاهربینانه قلمداد کرده و محمد بن عبدالوهاب و فقه وهابیت را زاییده کجراهه احمد حنبل و فقه منتسب به او دانسته‌اند و عده‌ای دیگر میان مرام، فکر و فقه وهابیت و حنابله تفاوت جدی قائل شده و برای اثبات تباین فقه وهابی با فقه حنبلی، راه‌ها و دلایل مختلفی را ارائه کرده‌اند.

این پژوهشگر حوزوی، با اشاره به جریان‌های تکفیری پس از بیان نظریات موجود، بیان کرد: ما در این بحث ضمن احترام به تلاش‌های دیگران در جهت ارزیابی فقه وهابی، راه دیگری را پیشنهاد می‌نمائیم، ما معتقدیم بر اساس چند گزاره و مولفه مانند فعل مکلف، نقش نیت در ارزیابی اعمال و سذ ذرایع، می‌توان فقه وهابیت را بازشناسی کرد.

چیستی فقه وهابیت و نسبت آن با فقه حنفی بررسی شد

چیستی فقه وهابیت و نسبت آن با فقه حنفی بررسی شد

چیستی فقه وهابیت و نسبت آن با فقه حنفی بررسی شد
عنوان

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha