دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ژورنال کلاب

حوزه/بررسی مقاله دیدگاه کلامی تفسیری آیت الله جوادی آملی درباره صفات خبری در قرآن در مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک صبح امروز نشست پژوهشی ژورنال کلاب با ارائه خانم منصوره حاج محمد حسینی مدیر این مدرسه و با حضور طلاب برگزار شد.

خانم حاج محمد حسینی در بررسی این مقاله بیان کرد : در علم کلام، یکی از انواع صفات الهی، صفات خبری است که با استناد به دلایل نقلی(آیات و روایات) به خداوند نسبت داده شده است. مانند: شنوایی، بینایی و... .

وی گفت : در مقابلِ عقاید اهل حدیث و اشاعره که مدعی داشتن پیشینه اعتقاد به صفات خبری هستند، متکلمان امامیه با آنها مخالفت کرده و پیشینه بحث از صفات خبریه خداوند را همزمان با عصر نزول وحی می دانند که از گذشته بین متکلمان مسلمان مطرح بوده است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک افزود : برخی متکلمان معتقدند خداوند درکلام خود و در قرآن، به گونه‌ای خود را متصف به صفات خبری می کند، که لازمه حمل این صفات به خداوند، تشبیه نیست.

وی تصریح کرد: در زمینه صفات خبری الهی، علامه جوادی آملی معتقد به اثبات با تأویل صفات خبری هستند و در تحلیل آیات و احادیث خبری و مواجهه با ظواهر ابتدایی این آیات و روایات، راه توجیه و تأویل را انتخاب می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha