پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
ملکیان

حجت‌الاسلام ملکیان گفت: ۱۰۷۰ اثر تا پایان شهریور سال جاری به دبیرخانه استانی جشنواره ارسال شد و ۶۴ اثر نیز نبر برای داوری رسید که ۸ اثر از اساتید و ۳۲ اثر نیز از طلاب برگزیده و در قالب‌های هشتگانه این آثار طبقه بندی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام رسول ملکیان صبح امروز در مراسم اختتامیه استانی سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی با اشاره به اینکه یکی از کارهای وزین و حیاتی مراکز علمی و حوزه‌های علمیه علاوه بر آموزش، تحصیل و تدریس، پژوهش است، اظهار داشت: اگر پژوهش حتی در مسئله تحصیل، تدریس و تبلیغ صورت گیرد خود یک رشته علمی محسوب می‌شود.

دبیر استانی سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی با بیان آیه ۱۱۴سوره مبارکه طه که می‌فرماید "و قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً "، گفت: این آیه از آیاتی است که به جرأت می‌توان گفت درباره آن رشد تفسیر نداشته‌ایم و این سوال درباره آیه مذکور مطرح است که پیامبر(ص) که خود نقطه پایان علم دین است و در مرجع دینی بالاتر از چهارده معصوم(ع) نداریم، آن چه علمی است که پیامبر(ص) ندارد و اگر دارد به کمال و اکمل نیست.

وی افزود: مفسرین درباره این سوال به جواب مناسب نرسیده‌اند و البته در اصول کافی روایات فراوانی درباره علم وجود دارد و عنوان شده علمی که به طرف خدا است، علم نامحدود، مطلق و عام است.

حجت‌الاسلام ملکیان، تعداد رشته‌های علمی در حوزه‌های علمیه را ۴۰۰ رشته عنوان کرد و ادامه داد: اگر به قرن قبل برگردیم تمام علومی که برای قرن گذشته و حتی قبل از اسلام بوده، همه به صورت جامع در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شده، اما اکنون بخش زیادی از علوم ما از طرف دانشگاه و حتی ۳۳۰ رشته از علوم دینی در دانشگاه‌ها تأسیس شده است.

حجت الاسلام ملکیان، با تأکید بر اهمیت مسئله علم و مدیریت علم در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: مدیریت علم در زمان کنونی کار ساده‌ای نیست، به خصوص اینکه یکی از مسائل مهمی که حوزه‌های علمیه باید به صورت جدی به آن بپردازند این است که علم و علوم اسلامی را نسبت به علوم دینی و نسبت به خود، چطور می‌تواند مدیریت کند، به ویژه آن که مرزهای علم در داخل و خارج از کشور با یکدیگر مواجه دارند.

دبیر استانی سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی به عدم اجازه جهان سلطه در ورود کشورهای اسلامی به برخی از علوم اشاره کرد و گفت: آنها بالاترین دانشمندان ما را ترور می‌کنند و سطح علمی ما را تا جایی که می‌توانند کنترل و مدیریت می‌کنند، تا علم ما پیشرفت و توسعه نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۷۰ اثر تا پایان شهریور سال جاری به دبیرخانه استانی جشنواره ارسال شد و ۶۴ اثر نیز نبر برای داوری رسید که ۸ اثر از اساتید و ۳۲ اثر نیز از طلاب برگزیده و در قالب‌های هشتگانه این آثار طبقه بندی شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha