یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بنیاد شهید

حوزه / مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان گفت: طرح اسناد افتخار خاطره‌نگاری خانواده ایثارگران و شهدا است که مصاحبه از آنها انجام و ضبط می‌شود و در نهایت در صدا و سیما پخش می‌شود که یک نسخه به خانواده شهدا تحویل و یک نسخه در بنیاد آرشیو می‌شود.

مجید صفدریان، مدیر کل بنیاد شهید استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان اظهار داشت: هر اندازه جامعه با فرهنگ ایثار و شهادت مأنوس شود، قطعا به هدف رسیدن به جامعه سلامت نزدیک می‌شویم، چرا که وجود روحیه ایثار و شهادت انسان را رشد می‌دهد و می‌تواند در جامعه خود اثر گذار باشد.

وی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران به دستور حضرت امام خمینی(ره) در دو حوزه بر اساس اساسنامه‌ای که ایشان تعیین کردند از جمله حفظ، نگهداری، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و ارائه خدمات به خانواده شهدا و ایثارگران تأسیس شد.

صفدریان عنوان کرد: در حقیقت بنیاد وظیفه دارد از همه امکانات موجود در خدمت رسانی به خانواده شهدا بهره بگیرد، تا هم کرامت خانواده شهدا حفظ شود و هم مسائل مربوط به آنها را در حوزه‌های مختلف پیگیری کند.

وی افزود: البته در حوزه معیشت خدمات ما بسیار اندک است و بیشتر در حوزه فرهنگی و اجتماعی ارائه خدمت وجود دارد، لذا معاونت‌ها و بخش‌های مختلفی برای بنیاد تعریف شده تا امر خدمت رسانی به شکل مطلوب صورت گیرد.

مدیر کل بنیاد شهید استان همدان، با بیان اینکه یکی از مباحث مهم که بنیاد شهید دنبال می‌کند، مشارکت دستگاه‌ها است، گفت: بر اساس سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند بنیاد شهید یک دستگاه خدمات‌رسان نیست بلکه یک ارگان هماهنگ کننده است، بنابراین نیاز است تا همه دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و نظامی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارائه خدمات به خانواده ایثارگران انسجام و هماهنگی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه کرد ایثارگری خانواده شهدا با مادیات جبران نمی‌شود، چرا که آنها با خدا معامله کرده‌اند و ما در جبران آن عاجز هستیم.

صفدریان تصریح کرد: استان همدان از شروع انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس خوش درخشید و در این عرصه ۸۰۰۰ شهید، ۱۸ هزار و ۵۰۰ جانباز و یک هزار و ۳۷ آزاده از همه اقشار جامعه تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد.

وی یادآور شد: گستره کار فرهنگی بالاست و بسیاری از فعالیت‌ها با حضور و مشارکت خانواده شهدا و ایثارگران، گروه‌های مردمی و دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد و بخش دیگری توسط بنیاد شهید انجام می‌شود.

جمع آوری خاطرات خانواده‌های شهدا در اولویت بنیاد شهید همدان قرار دارد

برگزاری قریب ۱۰۰۰ یادواره شهدا در طول سال

مدیر کل بنیاد شهید استان همدان، با تأکید بر اینکه در تمام کشورها برای سربازان و افرادی که برای آن کشور به جنگ می‌روند خدماتی ارائه می‌شود، اظهار کرد: این وظیفه نظام است که به خانواده شهدا خدماتی ارائه دهد که البته در عرصه دانشگاه و مراکز علمی در صورت کسب امتیاز لازم می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان، تأکید کرد: در دوران تحصیل در دانشگاه‌ که سهمیه‌ای وجود ندارد نیز ما شاهد هستیم بسیاری از ایثارگران جز جامعه نخبه هستند و این نشان از تلاش خودشان دارد که به این جایگاه رسیده‌اند، به گونه‌ای که بیش از ۲۰۰ نخبه ایثارگر در سطح استان همدان شناسایی شده‌اند که در حوزه‌های علمی، کارآفرینی، فرهنگی و قرآنی خوش درخشیده‌اند.

وی برگزاری یادواره‌های شهدا را از دیگر اقدامات در حوزه حفظ یاد و نام شهدا دانست و خاطرنشان کرد: در طول سال قریب ۱۰۰۰ یادواره به صورت مردمی برگزار می‌شود که بنیاد شهید نقشی حمایتی دارد، اما محور همه یادواره‌ها در برگزاری خود مردم هستند.

صفدریان ابراز کرد: برگزاری اجلاسیه دومین کنگره ۸۰۰۰ شهید استان همدان شاخص‌ترین برنامه امسال بود که فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرد و در راستای برگزاری کنگره همه دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردمی و خانواده ایثارگران و شهدا در عرصه‌های مختلف از جمله کمک‌رسانی به محرومین پای کار آمدند.

وی با اشاره به اینکه اجلاسیه به عنوان رویداد بزرگ فرهنگی در استان به مدت ۴ شب برگزار شد، گفت: یکی از اقداماتی که در کنگره انجام شد، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران بود و مدال نشان سرو نیز هدیه‌ای بود که در این دیدارها تقدیم خانواده‌ها می‌شد.

جمع آوری خاطرات خانواده‌های شهدا در اولویت بنیاد شهید همدان قرار دارد

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان از اجرای طرح اسناد افتخار خبر داد و یادآور شد: در ۳ سال اخیر این کار قوت گرفته، به گونه‌ای که در ۱۰ سال گذشته حدود ۱۲۰۰ مورد طرح اسناد افتخار انجام شده بود، اما در سال گذشته فقط ۸۰۰ مورد صورت گرفته است.

وی تشریح کرد: طرح اسناد افتخار خاطره‌نگاری خانواده ایثارگران و شهدا است که مصاحبه از آنها انجام و ضبط می‌شود و در نهایت در صدا و سیما پخش می‌شود که یک نسخه به خانواده شهدا تحویل و یک نسخه در بنیاد آرشیو می‌شود.

وی عنوان کرد: در این طرح والدین شهدا در اولویت بودند و سپس همسران و جانبازان ۷۰ درصد در سال گذشته در اولویت قرار گرفتند و امسال نیز جانبازان ۲۵ درصد به بالا وارد این طرح شدند.

صفدریان با بیان اینکه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با صدا و سیمای مرکز همدان در این راستا منعقد شد، مطرح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه ۱۰ اکیپ تخصصی از صدا و سیما مختص این کار انتخاب و در ۱۰ شهرستان مستقر شدند و لذا بخش عمده کار انجام شده و فقط تعداد کمی باقی مانده‌اند که تا پایان سال کار به اتمام خواهد رسید.

وی بیان کرد: از اهداف این کار که با کمک صدا و سیما انجام شد این است که آحاد مردم جامعه از خاطرات و ناگفته‌های خانواده شهدا و ایثارگران بهره گیرند، البته اکنون شاهد پخش برنامه چلچراغ به صورت هفتگی از شبکه همدان نیز هستیم.

مدیر کل بنیاد شهید استان همدان درباره وضعیت سامان‌دهی گلزارهای شهدا، اظهار کرد: استان همدان جزء نخستین استان‌هایی است که کار سامان‌دهی گلزاهای شهدا را به اتمام رساند، اما مرور زمان و شرایط جوی باعث آسیب برخی از گلزارهای مطهر شهدا می‌شود، لذا لازم است که رسیدگی‌هایی هرساله انجام شود.

تخصیص بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان جهت مرمت گلزارهای شهدا در سفر رئیس جمهور

وی ادامه داد: در این راستا کارگروه سامان‌دهی گلزارهای شهدا در سطح استان تشکیل شده که ریاست کارگروه با استاندار همدان و دبیری آن با مدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران است و در سطح شهرستان‌ها فرمانداران ریاست آن را به عهده دارند.

وی بیان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان جهت مرمت و بازسازی گلزارهای شهدا اختصاص یافته که ۵۰ درصد آن محقق شده و مابقی بر اساس مصوبه آن در طول سه سال پرداخت و هزینه می‌شود.

صفدریان با اشاره به اینکه همواره توسط تیم کارشناسی گلزارها مورد بازدید قرار می‌گیرند و گلزارهایی که دچار بیشترین آسیب هستند جهت مرمت در اولویت قرار می‌گیرند، تأکید کرد: گلزارهای روستایی در اولویت کار هستند و در کارگروه استان مصوب شد که در روستاها دهیاری‌ها متولی گلزار شهدای روستای خود باشند، همچنین ۳ میلیارد تومان در مرحله نخست هزینه شده و مبلغ یک میلیارد تومان هم در هفته گذشته توزیع شد.

گفتنی است در پایان این نشست که به همت خبرگزاری حوزه انجام شد با حضور مدیر کل بنیاد شهید استان همدان، تعدادی از اصحاب رسانه از همسر شهید حمید غنی‌زادیان فعال فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

جمع آوری خاطرات خانواده‌های شهدا در اولویت بنیاد شهید همدان قرار دارد

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha