یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کتاب «نظام اخلاقی اسلام»

حوزه/ چاپ یازدهم کتاب «نظام اخلاقی اسلام ( تفسیر سوره مبارکه حجرات)» اثر حضرت آیت الله سبحانی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه, کتاب «نظام اخلاقی اسلام (تفسیر سوره مبارکه حجرات)» اثر حضرت آیت الله سبحانی در ۲۱۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ یازدهم رسید.

ارزش‌های اخلاقی، بنیان فرهنگ یک ملت محسوب می‌شود، از این رو در آیات و احادیث، اهتمام بسیاری به حفظ و بسط ارزش‌های اخلاقی در جامعه شده است.

آیات سوره مبارکه حجرات نیز به تبیین مباحث گوناگون اخلاقی پرداخته است و ارزش‌هایی چون: انضباط، متانت، برادری، صلح، وجدان اخلاقی و فداکاری و همچنین ضد ارزش‌هایی نظیر: بدبینی، عیب جویی، شایعه‌سازی را بیان و به حفظ ارزش‌ها تأکید و از ضد ارزش‌ها نهی کرده است.

کتاب حاضر که تفسیر سوره حجرات است، در جهت بسط ارزش‌های اخلاقی و اعتلای فرهنگ اسلامی در جامعه به نگارش درآمده است.

ساختار اثر

این کتاب در ۲۰ بخش تألیف شده است؛ بخش اول تا سوم با عناوین «مشخصات سوره»، «انضباط اسلامی» و «متانت در سخن گفتن» نگاشته شده است.

نویسنده در بخش چهارم با عنوان «گناه شایع‌سازی» دروغ پرداز اهل رسالت و شایعه‌سازان عصر ما و در بخش پنجم «مصونیت از گناه و خطا» و در بخش ششم «پیامبر باطن یا وجدان اخلاقی» را به رشته تحریر درآورده است.

بخش هفتم با عنوان «صلح پایدار» تلاش برای صلح و مبارزه با ستمگر، بخش هشتم با عنوان «اخوت اسلامی» اتحاد در پرتو ایمان، داروی مؤثر و دشمنان بیدار و بخش نهم با عنوان احترام به شخصیت مسلمان، تکیه‌گاه قرآن در تحکیم این اصل و شأن نزول آیه را بررسی کرده است.

«عیب جویی ممنوع»، «نام و فامیل بد»، «بدبینی» و «کنجکاوی در اسرار مردم» به ترتیب عناوین بخش دهم تا سیزدهم کتاب حاضر هستند.

چهاردهمین بخش از این کتاب با عنوان «بدگویی پشت سر مردم، انگیزه‌ها و ضررهای غیبت» و پانزدهمین بخش با عنوان «اسلام و برتری نژادی»، مسئله نژاد و زبان در جهان امروز و ازدواج شگفت انگیز تاریخ را تبیین کرده است.

نویسنده در بخش شانزدهم با عنوان «اسلام و ایمان در قرآن» بررسی لفظ ایمان، معانی دیگر اسلام و ایمان و بررسی یک نزاع دیرینه، در بخش هفدهم با عنوان «فداکاری در راه هدف» و در بخش هجدهم با عنوان «علم بی‌پایان خداوند» مقایسه ای میان قرآن و تورات، راهنمایی قرآن و احاطه علمی خدا از نظر تورات را به رشته تحریر درآورده است.

«بزرگترین نعمت» عنوان بخش نوزدهم و «آگاهی از غیب» عنوان بیستمین و آخرین بخش از کتاب مذکور است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha