شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام نبوی.JPG

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی با اشاره به رشد سیاسی مردم ایران در سال های اخیر اظهار کرد: این رشد که بخشی از آن بر پایه کسب تجربه از فتنه های مختلف و ارتقای دانش مردم بوده، موجب کاهش تأثیرپذیری جامعه ایران از عوامل فتنه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی در یکی دیگر از سلسله نشست های «تأملات» که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه برگزار و از تلویزیون اینترنتی پاسخ پخش شد، به بررسی ریشه های حماسه ۹ دی پرداخت و گفت: اگر فتنه همان ۱۴ سال قبل بود و دیگر تکرار نمی شد باز هم لازم بود مورد بررسی قرار گیرد. در بحث های تاریخی این ضرورت وجود دارد که انسان قوانین تاریخی را استخراج نماید و آن ها را با تبدیل به گزاره های دانشی به افراد آموزش دهد تا نسل های آینده بشر مجدداً در دام خطاها و حوادث گذشته نیفتند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که در زمین سفر کنید و این امر ضرورت آموختن تجربه های نسل های مختلف بشر و پندگیری از آن ها را به ما نشان می دهد. در مسائل سیاسی نیز به شدت نیازمند بهره گیری از تجارب گذشته هستیم و از همین رو پرداختن به تجربه هایی همچون فتنه ۸۸ بسیار مهم است.

تجربیات ملت ایران از فتنه ها، موجب کاهش تأثیرپذیری جامعه ایران از عوامل فتنه

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با اشاره به رشد سیاسی مردم ایران در سال های اخیر اظهار کرد: این رشد که بخشی از آن بر پایه کسب تجربه از فتنه های مختلف و ارتقای دانش مردم بوده، موجب کاهش تأثیرپذیری جامعه ایران از عوامل فتنه شده است.

وی ادامه داد: فتنه ۸۸ موجب مختل شدن کشور به مدت چندین ماه بود. این فتنه موجب اختلال در اقتصاد و کسب و کارهای کشور شد. اما در فتنه سال گذشته این مدت زمان به مراتب کوتاه تر و حجم افرادی که فریب فتنه ۸۸ را خوردند چندین برابرِ افراد اغفال شده در فتنه ۱۴۰۱ بود. این کاهش ها نتیجه بحث و بررسی هایی است که در مورد فتنه ۸۸ انجام گرفته، پشت پرده این فتنه بزرگ را بر مردم آشکار کرده و آنان را به بلوغ فکری و سیاسی رسانده است.

ریشه بسیاری از قضایای سیاسی، منفعت طلبی است

استاد حوزه علمیه قم سپس برخی از عوامل شکل گیری فتنه ۸۸ را برشمرد و خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از قضایای سیاسی، منفعت طلبی است. منطقه غرب آسیا تا مدت مدیدی برای آمریکایی ها و اروپایی ها محل تاراج بوده است. کشورهای نفت خیزی همچون ایران که به لحاظ طبیعی ثروتمند بوده محل درآمدزایی و غارت برای غربی ها محسوب می شده است. آمریکایی ها بابت حضور در ایران حتی حق توحش برای خود تعریف کرده اند. این یعنی از نگاه آن ها مردم ایران مردمی وحشی بوده و آنان برای زندگی در کنار این ملت باید یک پول اضافه را دریافت می نمودند.

وی آمریکایی ها را اربابان ایران پیش از انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: در خاطرات فردوست آمده است که یک نفر دست چندم سفارت آمریکا که نه سفیر بوده و نه کاردار به شاه ایران می گوید تو نمی فهمی! فردوست می گوید در واکنش به این حرف او گفتم خیلی بد است به شاه مملکت بگویی تو نمی فهمی؛ ولی آن فرد آمریکایی در پاسخ به فردوست می گوید که "او نمی فهمد!". آمریکا با وقوع انقلاب اسلامی چنین لقمه چربی را از دست داده است، همین امر ریشه تمام فتنه هاست.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی افزود: مسئله بسیار مهمتر این است که ایران نه تنها خودش از دهان آمریکایی ها بیرون آمد، بلکه کشورهای دیگر را هم به بیرون آمدن از دهان آن ها ترغیب کرد. الهام بخش بودن ایران برای قدرت هایی همچون چین از سوی خود آمریکایی نقل شده است. کشوری همچون یمن که مردمی پابرهنه و واقعاً فقیر و درگیر با گرسنگی و انواع بیماری ها را دارد، با الهام گرفتن از حمله ایران به پایگاه عین الاسد جرأت ایستادن در مقابل آمریکا را پیدا کرده است.

انقلاب اسلامی بلوک جدیدی به نام ایران را در فضای سیاسی جهان ایجاد کرد

وی در ادامه یادآور شد: وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید جهان دارای دو قطب بلوک شرق و بلوک غرب بود. شرق شامل مارکسیست ها بود و رهبر کوبا یعنی فیدل کاسترو به مسئولین جمهوری اسلامی ایران گفته بود که «نه شرقی، نه غربی» محقق شدنی نیست و باید یا غربی بود و یا شرقی. اما انقلاب اسلامی بلوک جدیدی به نام ایران را در فضای سیاسی جهان ایجاد کرد و در حال حاضر کشورهایی همچون سوریه، لبنان، یمن و هسته های مقاومت در کشورهای پاکستان، افغانستان، هندوستان و کشورهای دیگر همه ذیل بلوک ایران قرار می گیرند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: دشمنان ایران همواره نسبت به ملت و نظام اسلامی در حال طراحی فتنه های مختلفی بوده و هستند. در اوایل انقلاب جنگ هشت ساله ای را به ایران تحمیل کردند؛ زیرا آن ها از اینکه ایران به یک قدرت جدید تبدیل شود خوششان نمی آمد. در آن جنگ آلمان سلاح های شیمیایی به عراق داد، فرانسه هواپیمای میراژ به عراق داد و آمریکا انواع حمایت ها را از صدام کرد. تعدادی از کشورهای عربی نیز حمایت های مالی متعددی از رژیم بعثی عراق داشتند. جنگ تحمیلی کشور ما را از جهت اقتصادی دچار خسارات بسیار سنگینی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha