دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد اسحاقی،  معاون پژوهش و آموزش موسسه تنظیم  و نشر آثار مقام معظم رهبری

حوزه / اسحاقی گفت: در منظومه ی اندیشه های قرآن رهبر انقلاب، معرفت قرآنی بهترین ابزار حرکت جامعه اسلامی است، پیوند میان معرفت قرآنی و عمل دینی چنان محکم است که به گفته ایشان اگر جمع قابل توجهی از کشور با قرآن به گونه ای انس داشته باشند که مفاهیم قرآن در ذهنیت آنها تثبیت شده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، محمد اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری در اختتامیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای، امروز پنج شنبه ۱۴ دی ماه که در مشهد برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) و دوستداران مقاومت اسلامی در مزار شهدای کرمان اظهار داشت: با فکر و اندیشه مقام معظم رهبری هدایت قرآنی و زندگی قرآنی زیبنده ایشان است.

وی در ادامه به موضوع اندیشه و عمل مقام معظم رهبری اقامه قرآن، به وجوه گوناگون شخصیت ایشان پرداخت و گفت: اندیشمند و صاحب فکر، اسلام شناس و مفسرقرآن، رهبرمعنوی و اخلاقی، فرد موثر در جریان های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور و شخصیتی انقلابی از برخواسته از بستر جریان های انقلابی و دینی در کشور از جمله ویژگی های امام خامنه ای عنوان کرد.

اسحاقی در ادامه به مخاطبان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: مسئولین کشور در رده های مختلف، فرماندهان نظامی کشور، جوانان و فعالان انقلابی، فعالان رسانه ای و هنری و دشمنان داخلی و خارجی را از جمله مخاطب سخنان ایشان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در مواجه با بیانات مقام معظم رهبری سه گام منطقی تفقه، تبیین و تحقق وجود دارد، ادامه داد: در هریک به شناخت، پژوهش، ترویج، تبلیغ و اجرایی شدن می پردازد باید با استفاده از این روش بتوانیم محصولات قرآنی را تولید کنیم و به جامعه عرضه کنیم.

وی به مزایای پژوهش براساس مسائل مستخرج از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و ابراز داشت: به صرفه جویی در زمان برای مسائل عینی و مؤثر در پیشبرد انقلاب اسلامی کمک می کند، همچنین ضریب اطمینان بالا از عملیاتی و مؤثر بودن پژوهش ها از دیگر مزایای این نوع پژوهش عنوان کرد.

وی تشخیص ضرورت ها و اولویت ها در بین مسائل مختلف و چالش های کشور و عطف توجه پژوهشگران و جامعه علمی به همه ابعاد بیانات مقام معظم رهبری از جمله این مزایا عنوان کرد.

اسحاقی در ادامه به اشاره به مختصاتی از اندیشه ورزی و کنشگری قرآنی امام خامنه ای اذعان داشت: گرایش آیت الله خامنه ای به اسلام سیاسی به واسطه تدبر عمیق به قرآن کریم بوده است و از نظر فکری نقطه آغاز اندیشه ایشان است و به عنوان یک مصلح اجتماعی، در حل مسائل سیاسی اجتماعی بر قرآن کریم متمرکز می شوند.

وی خاطر نشان کرد: در دین شناسی آیت الله خامنه ای، طرح اسلام به صورت یک مکتب فکری منسجم و یک مسلک اجتماعی، با تمرکز بر قرآن کریم صورت بندی شده است، ایشان با امتداد معارف قرآنی به ساحت فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی در صدد تحقق ارزش های اسلامی و دوری قرآن از مهجوریت حقیقی است.

معاون پژوهش و آموزش موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری تصریح کرد: انس با قرآن کریم در نظام فکری امام خامنه ای، هم افق با شکل گیری ذهن قرآنی در سطح فرد و جامعه و حمل قرآن در محاورات زبانی تعریف شده است.

وی تأکید کرد: در منظومه ی اندیشه های قرآن رهبر انقلاب، معرفت قرآنی بهترین ابزار حرکت جامعه اسلامی است، پیوند میان معرفت قرآنی و عمل دینی چنان محکم است که به گفته ایشان اگر جمع قابل توجهی از کشور با قرآن به گونه ای انس داشته باشند که مفاهیم قرآن در ذهنیت آنها تثبیت شده باشد. در این صورت، حرکت اسلامی جامعه، تضمین شده است.

معاون پژوهش و آموزش موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: تدبر یک وظیفه همگانی، روش فهم عمومی است و مهمترین پیامد آن بیداری و بصیرت عمومی، هدایت فکر و عمل انسان ها است؛ اما واقعیت تلخ این است که قرآن هنوز در جامعه ما یک امر عمومی نشده است.

وی در ادامه به بخشی از کنش گری امام خامنه ای در جریان سازی قرآنی کشور اشاره کرد و افزود: سیاست گذاری فرهنگی برای ایجاد مراکز علمی تخصصی در حوزه علوم قرآن، تأسیس رادیو قرآن، ایجاد رشته های تخصصی علوم قرآنی، تجدید رسم الخط قرآن، تشکیل شورای عالی قرآن، تأکید بر توجه به قرآن در آموزش و پرورش و راه اندازی جریان حفظ ۱۰ میلیونی را از جمله اقدامات مقام معظم رهبری در عرصه کنشگری قرآنی عنوان کرد.

معاون پژوهش و آموزش موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به قرآن به عنوان اولین و مهمترین منبع فقه در شیوه اجتهادی توجه دارند، اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha