دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله رجبی در جمع طلاب مدرسه علمیه رضویه قم

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: دنیا وآخرت انسان وابسته به تفکرو اندیشه است؛ بزرگان ما که به مقاماتی دست پیدا کردند همگی به خاطر تفکر بوده است، مگر می شود کسی همچون سردار سلیمانی افتخاراتی که کسب کرده و آفریده است بدون فکر و اندیشه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله رجبی با حضور در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه رضویه قم با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مصباح یزدی(ره) و حاج قاسم سلیمانی گفت: بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی که گریبانگیر انسان می شود ناشی از عدم تفکر است، مشکلاتی نظیر اختلافات خانوادگی، طلاق، اعتیاد و ... همگی معلول عدم تفکر و اندیشیدن است.

وی افزود: دنیا وآخرت انسان ها وابسته به تفکر و اندیشه است؛ بزرگان ما که به مقاماتی دست پیدا کردند همگی به خاطر تفکر بوده است، مگر می شود شخصیت هایی همچون علامه مصباح یزدی قدس سره و سردار سلیمانی ره با آن همه افتخاراتی که آفریدند بدون فکر و اندیشه باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امروزه ما در انجام وظایف خود بین مستحب و واجب نیستیم بلکه بین واجب و اوجب قرار داریم گفت: علامه مصباح(ره) می‌ گفتند که روز قیامت جلوی برخی‌ها گرفته می‌شود و از آنها سؤال می‌شود که چرا بین تکالیف مختلف و واجب‌های گوناگون، اوجب و دارای اولویت را انتخاب نکردی؟ لذا با در نظر گرفتن مجموعه شرایط باید بین چند کار واجب آن کاری که از همه دارای اولویت بیشتری است را انجام داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: برای عمل به وظیفه شناخت وظیفه لازم است و هیچ کس در شناخت وظیفه معذور نیست، باید تلاش کرد که به آن وظیفه اصلی برسیم و آن را انجام دهیم و همه اینها معلول فکر کردن انسان است.

وی گفت: سیره مرحوم علامه مصباح(ره) این بود که ابتدا با تأمل، بررسی و تفکر وظیفه اوجب را می‌شناختند و وقتی تشخیص می‌دادند تکلیف او چیست همه مشکلات و سختی را در راه انجام آن وظیفه تحمل می‌کردند چون معتقد بودند که فردای قیامت راجع به انجام آن تکلیف از او سؤال خواهند کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تفکر در آیات الهی معرفت حصولی انسان به خدای متعال را عمق و ارتقاء می بخشد و علم حضوری به خدا را شکوفا می سازد.

آیت الله رجبی ابراز داشت: فکر در نعمت های الهی باعث تحول روحی در انسان ها می شود و باعث می شود عشق خدای متعال در دل انسان جا بگیرد لذا اگر می خواهیم محبت خداوند در دل انسان زیاد شود راهش تفکردر نعمت های خداست و اگر کسی محبت خدا در دلش زیاد و شدید شد هرگز به سراغ غیر خدا نمی رود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تفکر در نحوه انجام وظیفه نیز بسیار مهم است اینکه بدانیم این وظیفه اوجب را به چه صورتی انجام دهیم؛ برخی ها در طول این سالهایی که از انقلاب اسلامی می گذرد خیال می کردند که کارشان خدمت به نظام است اما دقیقا ضد نظام اسلامی انجام می دادند.

وی در پایان سخنان خود گفت: درس خواندن، درس دادن، تبلیغ و دعوت مردم به حق نیز فکر می خواهد، به گفته مرحوم علامه مصباح یزدی (ره) برای اینکه بدانیم کاری که انجام می دهیم درست است یا نه باید ببینیم اگر این کار در محضر امام زمان عج انجام می شد آن حضرت می فرمودند "احسنت من انجام این کار را می خواستم".

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha