شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مقام معظم رهبری در ایرانشهر

حوزه/ نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت فرا رسیدن سالروز تبعید مقام معظم رهبری به ایرانشهر، همایش خورشید ولایت فردا در ایرانشهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زاهدان، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۵۶ به ایرانشهر تبعید شدند، مدت ۲۵۸ روز در شهرستان حضور داشته و در طول این مدت به شهرهای بزمان و بمپور نیز سفر کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به جمله "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" گفت: این تبعید علاوه بر اینکه در خود مقام معظم رهبری تاثیر گذاشت در مردم ایرانشهر و استان نیز تاثیر بسیار خوبی داشت.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: تاثیر در مقام معظم رهبری از این جهت بود که ایشان با اقوام مختلف استان از جمله سیستانی و بلوچ آشنا شدند و از طرف دیگر با اهل‌سنت و علمای آن‌ها نیز ارتباط برقرار کردند و استان سیستان و بلوچستان را به خوبی شناختند.

وی گفت: تبعید به شهرستان ایرانشهر نگاه جامعی نسبت به اقوام و مذاهب در مقام معظم رهبری ایجاد و به عبارتی نقطه شروع کار بود و بر اساس جایگاه‌های متعدد ایشان قبل و بعد از انقلاب این نگاه جامع همواره اثرگذار واقع شد به گونه‌ای که ایشان بر اساس همین نگاه جامع مطرح می‌کنند تمدن نوین اسلامی بدون تعامل شیعه و اهل سنت تحقق پیدا نخواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محامی اذعان کرد: مردم شیعه و سنی منطقه نیز ایشان را یک فرد خوش فکر می‌دانستند و اقشار مختلف مردم از جمله فرهنگیان، دانشگاهیان و علمای حوزه به ایشان دل بستند و با سفرهایی که به شهرهای اطراف از جمله بمپور و بزمان داشتند ارتباط خیلی خوبی با مردم برقرار کردند.

وی ادامه داد: در زمانی که ایرانشهر سیل آمده بود، ایشان از شهرها و استان‌های دیگر امکانات جذب کرده و به مردم امداد رسانی کردند و همین موارد نیز سبب شد که مردم بیشتر به ایشان به عنوان یک عالم شیعه و انقلابی دلبسته شوند و این دلبستگی آن‌ها ادامه پیدا کرد تا زمانی که ایشان در جایگاه رهبری نظام اسلامی قرار گرفتند و این اتفاق دلبستگی مردم به نطام اسلامی را بیشتر کرد.

امام جمعه زاهدان اضافه کرد: امام خمینی(ره) نیز برای سیستان و بلوچستان اهمیت خاصی قائل بودند و مقام معظم رهبری این چنین عنوان کردند که اولین ماموریت من پس از انقلاب سفر به سیستان و بلوچستان بود و رأی خود به جمهوری اسلامی را در مسیر بلوچستان و در شهرستان بم به صندوق انداختم.

وی افزود: همین مأموریت باعث ارتباطات بیشتر ایشان می‌شود و با سفر به شهرستان سراوان دیداری با مرحوم مولوی عبدالعزیز ساداتی داشتند و پس از آن همواره ذکر خیر ایشان را داشته و عنوان می‌کردند قدر مولوی عبدالعزیز را بدانید چرا که ایشان از انقلابی‌های قبل از انقلاب است و بنده گمان کردم این آشنایی در زمان تبعید رخ داده است اما به گفته مولوی عبدالصمد ساداتی فرزند مولوی عبدالعزیز تا قبل از انقلاب دیداری حاصل نشده و تنها مکاتبه وجود داشته اما بعد از ماموریت امام خمینی(ره) به رهبر معظم انقلاب ایشان در سراوان حاضر و با مولوی عبدالعزیز ساداتی دیدار داشتند و در همان هنگام جمعی از مولوی‌های اهل سنت به بیان مطالبات خود می‌پردازند که مولوی عبدالعزیز ساداتی در پاسخ به آن‌ها عنوان می‌کند شما در دوران رژیم شاهنشاهی سخن نمی‌گفتید و حال که این نظام به تازگی آمده باید فرصت دهید تا بتواند کار کند و این جواب را مقام معظم رهبری پسندیده و جاهای دیگر نیز نقل می‌کردند.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان اهتمام ویژه داشته و از منطقه سیستان تحت عنوان تنگه احد و از سواحل مکران نیز تحت عنوان گنج پنهان یاد کردند و همواره خواستار رسیدگی به استان بودند که متاسفانه کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و در دیدار اخیر مردم استان نیز نسبت به این کم کاری صورت گرفته گلایه‌مند بودند.

حجت الاسلام و المسلمین محامی عنوان کرد: با توجه به این سوابق مردم ایرانشهر سالروز تبعید مقام معظم رهبری به این شهرستان را نقطه عطفی در تاریخ ایرانشهر می‌دانند و به همین مناسبت هر سال همایش خورشید ولایت در این شهرستان برگزار می‌شود و امسال نیز چهاردهمین همایش خورشید ولایت در این منطقه با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: با این همایش تلاش داریم تا هر ساله به ابعاد مختلف شخصیتی مقام معظم رهبری بپردازیم تا مردم شناخت لازم نسبت به شخصیت ایشان را پیدا کنند و از طرف دیگر نیز در راستای تقویت فرهنگ در سطح شهرستان گام برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین محامی ادامه داد: قرار است در چهاردهمین همایش خورشید ولایت آیین رونمایی از کتاب "آقای‌ایرانشهر" تازه‌ترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی را داشته باشیم که خاطرات حضور مقام معظم رهبری در دوران تبعید به شهرستان ایرانشهر را بیان می‌کند.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم تا این همایش محدود به یک روز نباشد و همزمان با سالروز تبعید مقام معظم رهبری به ایرانشهر به مدت‌ یک هفته برنامه‌های فرهنگی مختلفی در سطح شهرستان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: تبعید و مدت حضور حضرت آقا در ایرانشهر منشا برکاتی شد و شناخت و ارتباط حضرت آقا و مردم را تقویت کرد به گونه‌ای که مردم استان به طور عام و مردم ایرانشهر به طور خاص با ایشان انس گرفته‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین محامی ادامه داد: قرار شد سالروز تبعید رهبری معظم به ایرانشهر به عنوان روز «میار ولایت» نام گذاری شود چرا که در فرهنگ مردم بلوچ«میار جمل » وجود دارد یعنی کسی که به آنها پناه ببرد را گرامی می‌دارند و برای همین عنوان میار ولایت را برای این روز برگزیده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha