سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دیدار دبیر علمی کنگره بین المللی علامه بهابادی یزدی با دستیار عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب

حوزه/ دبیر علمی کنگره بین المللی علامه بهابادی یزدی با معاون امور ایران و دستیار عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر حسن عبدی پور دبیر علمی کنگره علامه بهابادی یزدی در دیدار با محسن مسچی دستیار عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با اشاره به زمینه های همکاری مجمع و پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: با توجه به سیره اندیشمندان شیعی در امر حاشیه نویسی بر کتب اهل سنت و کار مشترک علامه تفتازانی و ملاعبدالله یزدی در کتاب تهذیب المنطق و در راستای احیای این سنت علمی – تمدنی که آثار و برکاتی در امر تقریب و توسعه علوم اسلامی داشته، این تجربه و دیپلماسی علمی سرمایه ای بزرگ برای بازخوانی علوم اسلامی و توسعه علوم انسانی در جهان اسلام است.

وی ادامه داد: در دو حوزه همکارهای مشترکی می توانیم انجام دهیم.

سپس مسچی در سخنانی اظهار داشت: در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در بحث آثار شخصیت محور، ما یک لیست ۱۵۰ نفره از شخصیت های تاثیرگذار در جهان اسلام از صدر اسلام بعد از ائمه اطهار(ع) تا دوران معاصر که آخرین آن آیت الله العظمی بروجردی بود را بدون نگرش شیعی و سنی تهیه کردیم.

وی افزود: کل آثاری که در علوم مختلف حول این شخصیت ها و مطالبی که در دوره جدید تولید شده بود جمع آوری و به نرم افزاری تبدیل شد که اگر کسی بخواهد راجع به آن شخصیت کار کند، همه این آثار را یکجا دارد؛ علی ای حال آثار این شخصیت دوران معاصر (علامه ملاعبدالله) که در حال حاضر تعداد آن بسیار زیاد شده، واقعا خوشحال کننده است، زیرا این مجموعه آثار میراث اسلامی شیعی و حتی میراث اسلامی است که جمع آوری شده است.

دستیار عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با تقدیر از از زحمات دست اندرکاران کنگره علامه بهابادی یزدی، گفت: هیچ کس فکر نمی کرد ملا عبدالله غیر از منطق تالیف دیگری داشته باشد، ولی الان که شما ۲۰ تا ۳۰ مورد را جمع آوری کردید که انسان متعجب می شود؛ طبیعتا برای بسیاری از علمای ما در ایران و جهان اسلام همین ظرفیت هست. بنابراین این کار، کار ارزشمندی است و مخصوصا اگر نگاهتان این نکته باشد که بعضی از علما بودند که از جهت کتابی (تولید محتوا ) محور اتحاد جهان اسلام شدند.

وی با بیان این که تفتازانی یک متن مختصر منطقی نوشته و یک عده ای آمدند حاشیه ای بر آن نوشتند، بیان داشت: اما حاشیه ملاعبدالله که یک شرح مزجی است که توانست این متن را کتاب درسی حوزه های سنی و شیعی کند.

دستیار عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب گفت: ما باید تعدادی از علما و بزرگان شاخص را انتخاب کنیم، با این نگاه که کتاب هایی که نوشته اند محور اتحاد جهان اسلام شده و شیعه و سنی بر آن اتفاق داشتند و در همه مکاتب درسی آن ها، این کتاب ها مورد توجه و تدریس بوده اند و بعد بر اساس این شخصیت ها بررسی کنیم ببینیم آثارشان احیا شده یا خیر؟ البته برای شخصیت هایی مثل سید رضی این مسئله زمان کمتری می برد تا نسبت به ملاعبدالله که هیچ کاری در مورد ایشان انجام نشده؛ این کار یک کار تقریبی می شود هم از جهت بزرگداشت آن شخصیت و هم از جهات دیگر.

وی تصریح کرد: جا دارد شما یک منظومه ای اینچنینی درست کنید، یک مهندسی کنید و لجنه ای داشته باشید که راجع به آن با این نگاه فکر کنید، این کار یک کار تأسیسی است و کار تاسیسی را هیچ کسی نکرده که بر محور کتاب درسی یا کتاب اندیشه ای که محور اتحاد شیعه و سنی شده، استوار باشد. این کار خیلی ارزشمند و یک کار تمدنی است.

استاد مسچی ادامه داد: این کار یک کار تحقیقاتی، کار اهل بیتی، کار اهل سنت، کار بزرگداشت علما، کار رجال، کار کتاب شناسی، کار احیاء علوم و احیاء کتب می شود و خیلی چیزهای دیگر و زوایای دیگری نیز باز می شود که خود محور تقریب و جهانی کردن دین است چون از زاویه های نگاه تعصبات فردی و گروهی حتی مذهبی خارج شده است؛ همان گونه که امام حسین علیه السلام می شود الگوی جهانی، بعد گاندی راجع به امام حسین(ع) می گوید، یهودی می گوید، نلسون ماندلا می گوید. وقتی که ما می گوییم دین ما جهانی است، دین ما برای همه ی انسان ها است، فقط برای شیعه نیست. امام حسین(ع) هم یک سرمایه انسانی و الگوی جهانی است نه یک الگوی شیعی.

وی با بیان این که این مدل کارها، کادرسازی، زمینه سازی و بستر سازی است، افزود: اینها بذر پاشیدن برای آیندگان است، شاید الان خود ما متوجه نباشیم اما ۳۰ سال دیگر که این کارها رشد کند ثمره اش مشخص می گردد؛ چه کسی فکر می کرد دارالتقریب که مرحوم محمد تقی قمی ۷۰-۸۰ سال پیش عمرش را گذاشت و با مشورت آقای بروجردی آغاز کرد و امروز کل دنیا می گوید تقریب و وحدت.

دستیار عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب ادامه داد: موضوع بعد این که کارهایی انجام شده که نباید ما دوباره کاری کنیم. الان ما مدارس حج داریم که متعلق به اهل سنت است؛ در ایران ۶ تا هست که تا پایان سال ۱۰ تا می شود و این یک پایگاه است. هر کدام در یک منطقه است کردستان، آذربایجان، ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان، بوشهر، بندرعباس و شیراز داریم. امکانش هست من هم کمک می کنم، علمای اهل سنت هم هستند همان جا پایگاه بشود. علمای آن منطقه را جمع می کنیم و یک اجلاس یک روزه می گذاریم و تمام آرا و نقطه نظرات بزرگان را می گیرید. بعد هم مرتبط می شوید و استفاده های دیگری می برید. برای دعوت از مهمانان، ما این تجربه ای که پیدا کردیم در ارتباط با علمای اهل سنت به شما منتقل می کنیم. ما بهترین ها را به شما معرفی می کنیم. جنوب یا ترکمن یا هر جایی که رفتید، این ارتباطات هست، تجربه هست و ما می توانیم کمک کنیم.

مسچی خاطرنشان کرد: نکته سوم، هر چقدر پخته تر باشد، تأثیرگذارتر است و در علما و اندیشمندان بیشتر تأثیر می گذارد و کسانی که در این علوم دست دارند خوب و بد را می فهمند. کار را یک سال عقب بیندازید جوری کار کنید که پیش هر عالمی رفتید کار را تحسین کنند. مانند کتاب خِلاف شیخ طوسی که در الازهر مصر تأثیرگذار بود.

وی با بیان این که احیای آثار "علامه ملا عبدالله بهابادی" یکبار اتفاق می افتد و دیگر کسی برای بار دوم راجع به آن کار نمی کند، گفت: این موارد یک بار به آن پرداخته می شود و اگر خوب کار کردید ماندگار می شود.

دستیار عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب ادامه داد: مطلب بعد اینکه حتما محتواهای بدست آمده را دیجیتالی کنید، حتی اگر یک جلد کتاب احیاء کردید. این قدرت ارتباط و نشر و فضای مجازی و اینها را برجسته می کند و الا اگر این کار را نکنید چندان منتشر نمی شود؛ لذا از الان برای دیجیتال کردن این منظومه فکری علامه و درج در فضای مجازی و سایت برنامه ریزی کنید تا جهانی شود. خوب این علامه میراث است و این میراث باید معرفی شود. البته متاسفانه برخلاف کل دنیا ما تبلیغات و اطلاع رسانی درستی نمی کنیم.

وی اظهار داشت: مشاور علمی آقای پوتین که مسئول تمام آکادمی های علوم روسی بود، یک روز پیش بنده در قم آمد، زمانی که جامع التفاسیر را دید، چندین مرتبه ورق زد و گفت، آقا این یک اقیانوس علم است، چرا تبلیغ نمی کنید؟ واقعا اگر جامع التفاسیر، جامع الحادیث و جامع الفقه را کشور دیگری تولید کرده بود، خداوند شاهد است دنیا را زیر و رو می کرد.

مسچی در پایان اظهار داشت: ما به کار شما خیلی اعتقاد داریم و برای همکاری در این زمینه ها آماده ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha